Hej,

Ny här på forumet men har läst en del frågor och svar om EW-grund.

Vi har besiktat och överväger att köpa ett hus delvis byggt av EW-element. Nedervåningens baksida och några meter på sidorna är byggd med dessa element och huset kan beskrivas som delvis sutteräng.

Vi räknar med att behöva byta ut alla träreglarna i dessa element mot stål.

De angränsande utrymmena är biarea med förråd, matkällare, tvättstuga och en bastu (som vi funderar på att riva)

De kostnader vi fått för rivning, byte av reglar och återställning av ytskikt mm varierar mellan 150-300 tusen. Någon som har efrarenhet av liknande projekt?

MVH,
Robban
 
Hej igen,

Bifogar en planritning för huset. Det är främst väggen mot baksidan som måste åtgärdas men troligen även sidoväggarna då även nedervåningen där är byggd med dessa element.

Någon som har erfarenhet av liknande projekt?
 
  • Bottenvåning.jpg
Innan ni slår till på ett ew-grund hus så skulle jag fundera mycket noggrant...

Det är en i grunden felkonstruktion. Det går ej heller att bygga om den så att det fysikaliskt blir rätt. Med mindre än att byta ut hela grunden. Möjligtvis kan man kompromissa så att det fungerar bättre... Isoleringen sitter helt enkelt på fel sida i en ew-grund. Insidan.

Att klippa av alla träreglar och byta ut mot stål är ett relativt stort projekt. Om man sen skall räkna med att bygga upp nya väggar och ytskikt i alla rum så..... blir det dyrt... Speciellt om det gäller badrum och andra mer komplicerade ytskikt...

Inget är omöjligt men jag skulle fundera en gång extra då det ej går att få det rätt!
 
Hej och tack för svar!

Varför skulle det inte fysikaliskt bli rätt?

Om vi ersätter reglarna med stålprofiler och dränerar med isodrän eller liknande för att värma grunden från utsidan så borde det väl bli ok?

Att det är dyrt har vi förstått, frågan är exakt hur dyrt. En konsult har tagit prover och skall komma med en bedömning.

//Robban
 
Ok, isodrän på utsidan är kanske bra. Jag har inte funderat egenom hur det funkar i ew fallet.
Hur klarar sen betongelementen marktrycket?

På stålprofilerna sätter man sen skivor? Det är inte att rekommendera under mark...

Jaja, det blir en massa kompromisser. Kan säkert fungera till viss del, men det jag menar är att det är en i grunden felaktig konstruktion. Som inte går att komma helt tillrätta med.

Men alla hus har fel.... sen är frågan vad man kan leva med....

Hörsägen säger att det ofta går lös på en halv till en miljon att fixa till en ew-grund.
 
Som jag förstått det så har du stålprofilerna för att klara marktrycket så det borde få fint.

Antar att man bygger upp innerväggen på stålprofilerna. Det är inte riktigt under mark utan snarare så att marken ligger emot baksidan. Varför är det inge bra?

Vi väntar på underlag för att bedömma priset för åtgärd, men det verkar vara under en halv mille iaf, frågan är hur mycket.
 
Hej,

Ifall någon är intresserad så har vi efter en utökad undersökning konstaterat att åtgärd måste genomföras på alla yttervägar utom den främre. Innerväggar måste också åtgärdas och i princip alla ytskikt på nedervåningen bytas inkl närmast bakomliggande lager, ex gipsvägg.

Runt 500 000 räknar vi med i kostnad grovt...
 
  • Gilla
Lars Levin
  • Laddar…
Runt 500.000 låter nog rätt för detta projekt, är det nån mekanisk ventilation i väggarna då? golvkonstruktionen då är den också uppreglad (brukar oftast va det i hus med ew-grund) då skulle man ju behöva lägga om det med en tät platonmatta och mekanisk ventilation. ett tips är att om ni ska göra iordning detta gör allt på en gång. så man kommer under alla väggar m.m
 
Hej!

Vet att det är viktigt med ventilation men tyvärr inte hur den är i detta fall.

Golvet ska vara flytande eller direkt på plattan, dvs inga reglar mot golvet men syllar på mellanväggarna och den vägg som inte är EW-element antar jag.

Har du erfaranhet av liknande projekt?

//Robban
 
Jag har hjälp till med en källare där det var ingjutna reglar i golv/väggar. Där bytte vi ut mot ventilerat system. Typ Nivellsystemet. Kanske nått att fundera på?

Det har fungerat bra. Testat nu i 2år. Eventuell fukt ventileras bort...
 
Hej!

Väggarna med dess träreglar är det stora problemet. Men för att bli av med lukten i huset så behöver alla ytskikt bytas inkl. minst den översta delen av golvet. I så fall så funderar vi på att åtgärda så det golvet på något sätt blir lite varmare. Nivellsystemet kanske är ett bra alterantiv då, eller finns det mer prisvärda lösningar? Vad kostar nivell ungefär per m2?
 
Nivell kan man med fördel användas för källarväggar också.

Nivell/Ghia eller andra system är rätt dyra men mycket special prylar...

Först körde vi Nivell, sen i de mindre fuktutsatta delarna gick vi över till en egendesignad prisvärd variant med vinkeljärn (biltema). Se http://forum.byggahus.se/golv/61027-ventilerat-golv-med-vinkeljaern.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.