Har en snart 20 år gammal Honda UMK 425E fyrtakts grästrimmer som fungerat väldigt bra i alla år.
Men de senaste två säsongerna har jag haft problem med att motorn dör vid gaspådrag när den blir varm.

Mönstret är detsamma varje gång. Den startar direkt. Jag kan köra utan problem 10-15 minuter. Därefter dör den vid gaspådrag, men jag har lärt mig höra när det händer och när jag släpper på gasen varvar den upp igen. Men därefter händer det allt oftare, dvs efter 5, 3, 2, 1 minuter och sedan ännu oftare ju längre jag kört den.

Har haft den inlämnad på förgasarrengöring och förgasarbyte. Men ingen skillnad.

Vad beror detta på och vad kan jag göra?
 
Z zingo skrev:
Har en snart 20 år gammal Honda UMK 425E fyrtakts grästrimmer som fungerat väldigt bra i alla år.
Men de senaste två säsongerna har jag haft problem med att motorn dör vid gaspådrag när den blir varm.

Mönstret är detsamma varje gång. Den startar direkt. Jag kan köra utan problem 10-15 minuter. Därefter dör den vid gaspådrag, men jag har lärt mig höra när det händer och när jag släpper på gasen varvar den upp igen. Men därefter händer det allt oftare, dvs efter 5, 3, 2, 1 minuter och sedan ännu oftare ju längre jag kört den.

Har haft den inlämnad på förgasarrengöring och förgasarbyte. Men ingen skillnad.

Vad beror detta på och vad kan jag göra?
Min inledande fråga blir naturligtvis - om du haft den inlämnad för dessa problem, vad har i så fall verkstaden kommenterat felet med? Verkstaden har bevisligen både utfört en förgasarrengöring OCH förgasarbyte. Har verkstaden utfört dessa jobb som du betalat för och sedan lämnat ut en defekt grästrimmer som inte fungerar perfekt till 100%?

Jag meckar inte över huvud taget med gräsklippare, röjsågar eller grästrimmers utan bara förvånar mig över verkstadens handlande!??
 
Borttaget: Det är en fyrtaktare ju. Men kolla att du har olja ändå i den separata.
 
Läckert med en så liten 4-taktsmotor.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Borttaget: Det är en fyrtaktare ju. Men kolla att du har olja ändå i den separata.
Nu skriver ju TS "20 år gammal Honda UMK 425E fyrtakts grästrimmer" så vi får väl bortse ifrån att det skulle vara en 2-taktare som kräver oljeinblandning i bränslet. 😉
 
I InsidersUnited skrev:
Borttaget: Det är en fyrtaktare ju. Men kolla att du har olja ändå i den separata.
Det är en fyrtaktare.
Öland4ever Öland4ever skrev:
Min inledande fråga blir naturligtvis - om du haft den inlämnad för dessa problem, vad har i så fall verkstaden kommenterat felet med? Verkstaden har bevisligen både utfört en förgasarrengöring OCH förgasarbyte. Har verkstaden utfört dessa jobb som du betalat för och sedan lämnat ut en defekt grästrimmer som inte fungerar perfekt till 100%?

Jag meckar inte över huvud taget med gräsklippare, röjsågar eller grästrimmers utan bara förvånar mig över verkstadens handlande!??
De sade att man numera inte kan köra med vanlig bensin och att förgasarna kleggar igen pga ”skräpet som finns i vanlig bensin”. Så de bytte förgasaren och sade att jag skulle köra med Aspen istället. Gjorde det ett tag. Den fungerade lite bättre men sedan likadant igen. Det var på hösten och jag hade inte tid att fortsätta testa den. Men nu när det var dags igen påmindes jag om problemet från förra året.
 
T
Är förgasaren inställd när motorn är varm?
Låter annars som bensinen/luft inte kommer fram i rätt takt.
Eller igensatt luftning till tanken så det blir vakuum.
Finns det bensin filter och ser du att det är bensin där när den dör?
 
Det brukar ju vara etanolen i bensinen som ställer till det. Ibland i förgasaren men framförallt i omgivande slangar som inte tål etanol och löses upp och sedan sätter igen nålar och annat. Det är ju inte omöjligt att du fått en ny förgasare men inte nya slangar. Antagligen går den lite för magert också på bf95/e10. Rengör förgasaren + byt alla slangar och kör därefter på aspen skulle nog vara mitt råd (utan att vara tvärsäker på min sak). Det skulle jag testa själv iaf.
 
Har inte behövt felsöka röjsågarna.
Men med andra motorer har jag haft tändspolar som gjort att motorerna dött eller gått orent när de blivit varma, dvs tändspolen blir varm.
 
A AndersS skrev:
Har inte behövt felsöka röjsågarna.
Men med andra motorer har jag haft tändspolar som gjort att motorerna dött när de blivit varma, dvs tändspolen blir varm.
Läste om det på en amerikansk sajt. Men så var det aldrig någonsin de första 18 åren. Byta tändspole?
 
T TH885 skrev:
Är förgasaren inställd när motorn är varm?
Låter annars som bensinen/luft inte kommer fram i rätt takt.
Eller igensatt luftning till tanken så det blir vakuum.
Finns det bensin filter och ser du att det är bensin där när den dör?
Bränslefiltret byttes också.
Var ska jag se att det finns bensin?
 
Z zingo skrev:
Läste om det på en amerikansk sajt. Men så var det aldrig någonsin de första 18 åren. Byta tändspole?
Om det nu är tändspolen så var den fungerande de åren och nu ev. fel på den.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.