Hej alla.

Jag sitter och försöker att hitta komma på en planlösning som kan täcka våra behov.
3 sovrum minst 12 kvm
1 badrum,
1 wc + dusch
Stort kök >22
Hyfsat stor tvättstuga >8
1 arbetsrum, behöver inte vara så stort bara man får plats med skrivbord hylla o lite pärmar.
Vardagsrum, svårt att säga hur stort låter det vara fritt.
Vi är ute efter 1 plans, men lösning med loft kanske kan funka.
Max runt 150kvm
Någon som sett något åt detta håll så hör av dig snarast, jag bryter snart ihop över alla skisser ,kladdar här :D

mvh
Karlssons
 
Jag tittar också mycket på planlösningar i jakten på den för oss "optimala". Planerar att rita själv eftersom jag inte hittat precis vad jag vill ha hos katalog företagen, men inspireras gärna av dem. Mycket möjligt att det i slutändan blir ett kataloghus ändå, som man i samråd med tillverkaren modifierar, har förstått att det är ganska vanligt att man gör så.

A-hus har en del som jag tycker fiffiga lösningar på sina hus. Smygehamn, 145,5 kvm kanske passar era behov, om man modiffierar lite och t ex förlänger sovrumsdelen lite för ökad yta i de rummen.
http://www.a-hus.se/BinaryLoader.as...rtyCollectionName=Content&PropertyName=Image1

Även Torekov 135 kvm tycker jag ser rätt trevlig ut, om man utökar sovrummen lite kanske det passar er?
http://www.a-hus.se/BinaryLoader.as...rtyCollectionName=Content&PropertyName=Image1

Sjödalshus Villa Classic 2 på ca 142 kvm är ett annat förslag, igen, om man utökar sovrumsdelen lite för större sovrum.
http://www.sjodalshus.se/hus/planer/classic2_1.jpg

Vad tror du om de lösningarna? Vill du kanske ha en modernare stil, mer nyfunkis?

Själv satsar jag på ett 1,5 plans hus med sovrummen på övre plan, men med gäst- och arbetsrum på nedre.
Jag gillar delvis öppen planlösning. Vill bara ha EN matplats och samtidigt ha yta nog för att lätt kunna göra långbord när man har gäster. Det ger också extra rymdkänsla över matplats - vardagsrum trots att man inte bygger på gigantisk yta.
Samtidigt vill jag gärna ha kökets "arbetsdel" lite avskiljd, och ha plats för en bar / köksö så man kan jobba och umgås på en gång. Och ett vardagsrum i vinkel eller bibliotek / arbetsrum som man kan skärma av från umgängesdelen.

Sedan vill jag ha sovrummen intill varann, inte ett separat föräldrasovrum i en ända av huset och barnens i den andra - väldigt opraktisk när man har små som behöver tröst och närhetens trygghet, vaknar snoriga eller oroliga mitt i natten att behöva springa för att nå varann snabbt. Inte heller så bra att skärma av sig från ungarna när de växer upp och behöver lite mer tillsyn än de själva kanske tycker... tror jag.

Jag vill inte heller ha ett badrum med egen ingång från föräldrasovrummet eftersom barnen väl också vill kunna bada! Och man har kanske inte precis råd med två stora badkars-lyx badrum. Då blir det lite onödigt spring genom den privata sfären. Hellre ett stort badrum i anslutning till de gemensamma sovrummen - i mitt tycke då.

Sedan massa förvaring, klädkammare, garderober, skåp för städredskap och verktyg, plats för fritids- lek och sport utrustning. Jag vill t ex ha klädkammare och förråd i anslutning till groventrén. Klädvården vill jag ha i anslutning till groventrén, men helst i ett separat utrymme så att tvättrummet känns som ett "rent" rum utan leriga stövlar på golvet.

Usch ja, det är mycket att få ihop, men himla kul att rita och fundera.
 
Ni måste ange i vilket förhållande till varandra rummen skall vara, annars blir det jättesvårt.

Utgår i från att ni redan har tomt. Då måste ni även ange väderstreck och byggbestämmelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.