Hej!

Jag har en befintlig pergola som jag funderar att lägga tak på.

Den är byggd i limträ med en ram av 56x270 och balkarna emellan är 42x180 som är 4m djup och fallet kommer vara ca 12cm, tror ni att det kommer hålla för snö eller ska man förstärka? (Vet att dimensionerna är för dåliga egentligen)
 
  • Befintlig pergola av limträ med horisontella balkar intill ett bostadshus och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under befintlig pergola med träram och öppna balkar över en trädäcksterrass, trädgårdsmöbler syns och grön gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en 4 meter djup altan med tak i korrugerad plast med mindre dimensioner än det du har. Dock har vi lite mer lutning. Oftast åker en del av snön av vårt tak men ibland har det inte gjort det så kanske 2-4 gånger under 14 år har jag fått ta ner snön när det varit +50 cm på taket. Med mindre lutning skulle du nog behöva göra det oftare. Beror ju på var du bor också, här i Stockholmstrakten har det inte kännts som ett jättestort problem - men det kan ju som sagt bero på lutningen på vårt tak också. Blöt snö väger rätt mycket.
 
En sak, Plasttaket gör att det blir mörkare under taket. När vi bytte plast tog vi helt genomskinlig, men nu 7-8 år senare är den missfärgad och rummet innanför får betydligt mindre ljus. Kan vara något att tänka på om det är rum ni vistas mycket i innanför altanen.
 
ecb182 ecb182 skrev:
En sak, Plasttaket gör att det blir mörkare under taket. När vi bytte plast tog vi helt genomskinlig, men nu 7-8 år senare är den missfärgad och rummet innanför får betydligt mindre ljus. Kan vara något att tänka på om det är rum ni vistas mycket i innanför altanen.
Hur mycket lutning har ni på erat? Vi bor på västkusten i Halland och det är inte ofta vi får några mängder med snö. Vi har ganska mycket fönster i kök/vardagsrum som är innanför så det är ingen fara.
 
Kan kolla lite senare
 
Vi har cirka 9-10 graders lutning (17 cm på 100 cm) på taket. Din lutning blir knappt 2 grader, blir nog att skotta bort snön om det lägger sig mer snö än vad taket viktmässigt klarar eftersom det inte kommer åka bort av sig självt.

https://www.teccaworld.com/kunskapsbank/berakningsverktyg
 
  • Gilla
anders 0209
  • Laddar…
anders 0209 anders 0209 skrev:
Hej!

Jag har en befintlig pergola som jag funderar att lägga tak på.

Den är byggd i limträ med en ram av 56x270 och balkarna emellan är 42x180 som är 4m djup och fallet kommer vara ca 12cm, tror ni att det kommer hålla för snö eller ska man förstärka? (Vet att dimensionerna är för dåliga egentligen)
Jag köpte detta plasttak från PE, visserligen dyrare men ska vara hållbart nog för att kunna gå på och torde således med lite lutning klara av större mängder snö:)

https://plastexperten.se/produkt/pl...MIgtHf0q-AhwMVvRiiAx1-PA5_EAQYASABEgLx2fD_BwE
 
  • En altan med plasttak från PE, omgiven av trädgårdsmöbler och gardiner, bredvid ett växthus och säckar med trädgårdsprodukter på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.