Hej,

Jag har nyligen köpt ett 20-talshus med träfasad. Huset har övergripande behov av "uppfräschning" bland annat fasaden. Det behövs bytas enstaka bitar panel, annars tvätt och målning. Började dock fundera på om det finns någon typ av tillfälligt skydd för fasaden? Hittar inget men vet heller inte riktigt vad jag egentligen söker efter.

Vi ska tvätta fasaden nu i sommar men kommer inte hinna måla den nu. Finns det något man kan stryka på extra utsatta områden som något slags tillfälligt skydd? Eller är det bara målning som gäller? Tänker något slags genomskinligt... vet inte vad jag är ute efter, haha!

Tacksam för input om någon har någon idé!
 
Färgen är mer estetiskt än ett skydd.
 
När jag bytte panel hängde jag upp en presenning när huset var öppet. Fäste in med en lockläkt och några skruv högst upp under takfoten och på sidorna, och la en stege i nederkant när det såg ut att bli regn.Men det var ju när det var helt öppet, har du panelen kvar så kan du lämna det utan vidare.

Vet inte vilka förutsättningar du har, men att tvätta nu och måla nästa sommar riskerar ju att det blir algpåväxt och beläggningar igen innan dess. Kör en sida åt gången istället där du tvättar och målar samma säsong, och så tar du nästa sida nästa år om du inte hinner/orkar mer iår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.