Hej!
Vet inte om svaret på detta finns i annan tråd, i så fall ber jag om ursäkt för min bristande inläsning.

Vi rullade ut ny matta för 4 veckor sedan på 7-8 cm anläggningsjord med sandtillblandning, har vattnat enligt instruktion och började slå den för en vecka sedan (aldrig mer än 30% av stråets längd). Det har varit torrt och riktigt varmt väder. Överlag har mattan tagit sig mycket fint och inga delar har mig veterligen torkat ut. Under ett äppelträd har det dock börjat bli brunt i botten av mattan. Dvs vad jag förstår ej torkat uppifrån och gulnat, utan snarare problem ”nerifrån och upp”. Ganska jordig lukt men inte överhängande. Jag funderar på om vatten ”fångats upp” av äppelträdet som sedan droppat ned ett överskott just där, och funderar på att manuellt vattna det partiet istället. Är det någon som har några bra do’s and don’ts utifrån mina sannolikt bristfälliga bilder? Tacksam för svar!
Mvh Anders
 
  • Nyligen utlagd gräsmatta med tecken på bruning under ett äppelträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd gräsmatta med bruna fläckar där gräset börjar torka ut under ett äppelträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hööks Labradoodle
  • Laddar…
Det är svårt att få en fin gräsmatta under träd. Träd skuggar men framförallt har trädet rötter som ställer sig först i kön vad gäller vatten och näring. En nylagd gräsmattas rötter som skall etablera sig på platsen hamnar sist i kön.

Näring är väl inte så viktig i detta skede men däremot fukt, har det dessutom varit varmt under en tid så gissar jag att gräsrötterna dör av torka.
 
  • Gilla
larsmatsanders och 1 till
  • Laddar…
Om jag får gissa tror jag att dessa 7-8 cm sandig jord är för lite för att hålla vattnet.... Vad finns under? Mer sandig jord? Man kan inte vattna dygnet runt men är det tillräckligt snabb dränering är det vad som krävs....
 
  • Gilla
Proffstyckaren
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om jag får gissa tror jag att dessa 7-8 cm sandig jord är för lite för att hålla vattnet.... Vad finns under? Mer sandig jord? Man kan inte vattna dygnet runt men är det tillräckligt snabb dränering är det vad som krävs....
Tack för svar! Det störiga med det hela är att det ser jättefint ut på andra ställen av mattan med samma underlag.. under 7-8cm-lagret ligger relativt lerig jordmån.
 
A Abies koreana skrev:
Det är svårt att få en fin gräsmatta under träd. Träd skuggar men framförallt har trädet rötter som ställer sig först i kön vad gäller vatten och näring. En nylagd gräsmattas rötter som skall etablera sig på platsen hamnar sist i kön.

Näring är väl inte så viktig i detta skede men däremot fukt, har det dessutom varit varmt under en tid så gissar jag att gräsrötterna dör av torka.
Tack för svar! Ja det känns onekligen som att trädet är där och spökar på något sätt..
 
L larsmatsanders skrev:
Tack för svar! Det störiga med det hela är att det ser jättefint ut på andra ställen av mattan med samma underlag.. under 7-8cm-lagret ligger relativt lerig jordmån.
Hur vattnar du gräsmattan? Det är vanligt att man missar under träd med spridaren för att grenarna hindrar vattnet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.