Har en alldeles ny diskmaskin från Wihrlpool och nytt porslin från IIttala och nu visar det sej att talrikarna inte passar i trådkorgarna. En kant på talriken gör att den blir för "djup"... Snygga som fan men hur opraktiskt får det bli???? Vad göra? Vet någon om Wihrpool har alternativa korgar till sina maskiner? (Ikeas) :(

Magnus
 
Det var ett nytt problem. I vår Cylinda diskar vi nära nog allt. Både stekpannor och ugnsformar. Hur kan det vara möjligt att porslinstallrikar inte går i. Jag antar att det är djupa tallrikar du har. Flata går väl i?

Överlämna problemet till IKEA. Byt maskin. Det kan väl knappast vara porslinets fel.

Du har tydligen högkvalitetsporslin och lågkvalitetsmaskin.

Det är nog ganska många som köper vitvaror av IKEA så en rapport om hur det avlöpte är säkert välkommet.

Lyckat ill!
 
A
Har du provat att lägga dom ner i den övre korgen? Lite platskrävande, men så brukade jag göra med mina jättetallrikar. Glasen fick hamna nere istället! Ett tips är att när man köper diskmaskin så kan man ta med en tallrik och prova om den kan stå i korgen.
 
Hemmakatten
När vi skulle köpa diskmaskin hade vi med oss en av våra största tallrikar, 33cm i diameter, för att prova med. Ingen diskmaskin klarade dessa. Säljarna sa dock att det fanns diskmaskiner som var 5 cm extra höga inuti, bl.a Cylinda och Siemens hade dessa. Ringde till båda och fick besked att Cylindan inte klarade våra tallrikar men att Siemens-maskinen skulle göra det. Vi ville ha en helintegrerad diskmaskin och den enda med extrahöjd var naturligtvis den som var allra dyrast. Vi köpte den ändå, men blev besvikna, för tallrikarna går inte in. Man kan ställa dem lite lutande, men då får man bara in några stycken. Följden har blivit att vi sällan använder de allra största tallrikarna. Tyvärr. Min slutsats blir att det inte finns någon diskmaskin på marknaden som klarar 33 cm breda tallrikar om man inte tar ut överkorgen.
 
Efter lite sökande visade det sej att alla korgar görs efter ungefär samma förutsättningar, någon standard på porslin finns inte som alla vet! Löste dock problemet genom att helt enkelt bocka om tallriks hållarna efter dom förutsättningar som vårat porslin kräver. En bra stabil tång och en bestämd hand löste problemet på ett alldeles utomordentligt sätt, tror inte någon skulle kunna avgöra om korgen är modifierad eller om det är en "orginalkorg". Porslinet står i maskinen nu och blir skinande rent!

Magnus

Hur svårt kan det va? :)
 
Vi har kollat lite på diskmaskiner också. Både Siemens och Bosch har extra höga diskmaskiner. De har också vissa modeller där övre korgen antingen helt kan tas bort eller höjas/sänkas. Med en sådan skulle det vara möjligt att diska ugnsplåtar, så där borde även rätt stora tallrikar få plats.
 
A
Ja för attans om man måste diska nått för hand ibland! :)
 
Problemet var inte storleken på talriken utan formen!? En helt plan botten med en ganska skarpt uppvikt kant gjorde att inte talriken bottnade och stod upp i trådkorgen....

Det är med disk som med allt annat, skönt med maskiner som gör jobbet! Vem vill skruva förhand nu förtiden, bygga ett kök utan skruvdragare? Hemska tanke!!!

För övrigt är första espresson precis avklarad i nya köket! Den känslan är det inga fel på!! :)
 
Hemmakatten
pinebar skrev:
Vi har kollat lite på diskmaskiner också. Både Siemens och Bosch har extra höga diskmaskiner. De har också vissa modeller där övre korgen antingen helt kan tas bort eller höjas/sänkas. Med en sådan skulle det vara möjligt att diska ugnsplåtar, så där borde även rätt stora tallrikar få plats.
Jo, vi har en sån siemens-modell där överkorgen kan höjas/sänkas med ett enkelt handgrepp. men även i upphöjt läge får inte tallrikarna plats. Alternativet är förstås att ta bort överkorgen, men normalt har man så mycket disk att man vill använda överkorgen också, så det brukar sluta med att jag diskar de stora tallrikarna för hand. Lyxproblem, jag vet ! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.