Jag har precis fixat iordning vår nya tvättmaskin men märker att det läcker vid invattnet. Det låg en packning i paketet men jag tror det är till anslutningen till kranen för det fanns en packning redan på den här sidan.
Det måste väl vara att jag ska dra runt mer som stänger till det? Fixar inte hårdare än så här själv men kan jag använda en polygrip eller ska man prata med grannen med hårda nypor?
 
  • Närbild på en nyinstallerad tvättmaskins vattenslanganslutning som läcker, med markering vid läckan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blå baronen skrev:
Jag har precis fixat iordning vår nya tvättmaskin men märker att det läcker vid invattnet. Det låg en packning i paketet men jag tror det är till anslutningen till kranen för det fanns en packning redan på den här sidan.
Det måste väl vara att jag ska dra runt mer som stänger till det? Fixar inte hårdare än så här själv men kan jag använda en polygrip eller ska man prata med grannen med hårda nypor?
Det ska finnas en packning i anslutningen mot maskinen, två hårda ytor mot varandra sluter aldrig helt tätt. Sen är jag själv allergisk mot anslutningsslangar med plastböjar sedan jag haft en vattenskada pga att en sån plötsligt spruckit, det finns motsvarande i metall på bygghandeln.
 
D Dublin skrev:
Det ska finnas en packning i anslutningen mot maskinen, två hårda ytor mot varandra sluter aldrig helt tätt. Sen är jag själv allergisk mot anslutningsslangar med plastböjar sedan jag haft en vattenskada pga att en sån plötsligt spruckit, det finns motsvarande i metall på bygghandeln.
Jo men det sitter en packning i. Jag har dragit så hårt jag kan. Frågan är om jag har gjort fel eller om man ska dra åt det hårdare. Jag är stark i nävarna men inte jättestark.
 
Men var exakt läcker det? Av bilden att döma så läcker det i den bortre "kopplingen", i så fall fel på slangen.

I princip kan man dra lite med en polygrip, eller stor skiftnyckel. Men man skall inte dra "för kung och fosterland" med verktyg, då finns risk att du spräcker kopplingen. Jag tycker det brukar bli tätt även med handkraft.

Du kan också prova att skruva isär och gör rent ytorna. Om det kommit något skräp mot packningen så blir det inte tätt.
 
Nej jag skruvade jättemycket men det läckte ändå. Det slutade med att jag bytte till den gamla och då slutade det!
 
B Blå baronen skrev:
Nej jag skruvade jättemycket men det läckte ändå. Det slutade med att jag bytte till den gamla och då slutade det!
packningen sitter fel ta isär och kolla fota, eller gängpaj
ALDRIG verktyg till detta gängpaj-byt ventil
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.