J jonaserik skrev:
Finns inget vatten som pumpen kan suga eller så blir det liksom stopp någonstans. Är poolen uppfylld, då ska de vara vatten i lövfällan. Var är pumpens plats, under eller över nivån i poolen.
Pumpen ligger ovanför poolens/vattnets nivå. Poolen är fylld till lite mer än 2/3 av bräddavloppet. När jag stänger av pumpen finns det vatten i cirkulationpumpens botten.
 
M MirsadRexhepi skrev:
Pumpen ligger ovanför poolens/vattnets nivå. Poolen är fylld till lite mer än 2/3 av bräddavloppet. När jag stänger av pumpen finns det vatten i cirkulationpumpens botten.
Kan även nämna att jag inte hade detta problemet (förutom vid första uppstart) innan bottensugningen.
 
Nästa fråga, hur står vredet på filtret, cirk eller filtrening , finns ett läge med stängt ochså. Med en pump ovan nivån kan det vara svårt att få igång det. hur mycket ventiler finns för att stänga mot poolen. Sen bara fylla själva pumpen med vatten och starta brukar inte hjälpa, du behöver fylla på mycket vatten i rör/slangar från pollen, ut är inte så noga. du borde ha ett T-stycke före pumpen och där en ventilel och kunna koppla på en trädgårdsslang med fullt vattentryck, då går det fort att få fart på cirken. Nu med lite vatten i botten på pumpen, säger att det finns vacum i rör/slang från poolen och det orkar inte pumpen att suga bort, när inget vatten finns att pumpa.
 
M MirsadRexhepi skrev:
Kan även nämna att jag inte hade detta problemet (förutom vid första uppstart) innan bottensugningen.
Bottensugning, hade du vredet på filret i läge "" vasste "" då, för att spola ut skiten direkt, var det mycket skit i botten då, undrar bara om filtret är lite täppt.
 
J jonaserik skrev:
Nästa fråga, hur står vredet på filtret, cirk eller filtrening , finns ett läge med stängt ochså. Med en pump ovan nivån kan det vara svårt att få igång det. hur mycket ventiler finns för att stänga mot poolen. Sen bara fylla själva pumpen med vatten och starta brukar inte hjälpa, du behöver fylla på mycket vatten i rör/slangar från pollen, ut är inte så noga. du borde ha ett T-stycke före pumpen och där en ventilel och kunna koppla på en trädgårdsslang med fullt vattentryck, då går det fort att få fart på cirken. Nu med lite vatten i botten på pumpen, säger att det finns vacum i rör/slang från poolen och det orkar inte pumpen att suga bort, när inget vatten finns att pumpa.
Filtret står på Filtrering just nu. När jag bottensög hade jag den på Filtrering, inte Waste enligt rekommendation från Folkpool. Såhär ser det ut vid pumpen och filtret:
 
  • Poolpump och filter med olika slanganslutningar på träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Poolpump och filterinställningsventil inställd på filtrering med anslutna slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Bottensugning, hade du vredet på filret i läge "" vasste "" då, för att spola ut skiten direkt, var det mycket skit i botten då, undrar bara om filtret är lite täppt.
Ja det var mycket skräp i botten (mest jord) men jag dammsög inte länge och backspolade mellan gångerna och hade filtret på ”Filtrering”
 
Redigerat:
Skulle
J jonaserik skrev:
Nästa fråga, hur står vredet på filtret, cirk eller filtrening , finns ett läge med stängt ochså. Med en pump ovan nivån kan det vara svårt att få igång det. hur mycket ventiler finns för att stänga mot poolen. Sen bara fylla själva pumpen med vatten och starta brukar inte hjälpa, du behöver fylla på mycket vatten i rör/slangar från pollen, ut är inte så noga. du borde ha ett T-stycke före pumpen och där en ventilel och kunna koppla på en trädgårdsslang med fullt vattentryck, då går det fort att få fart på cirken. Nu med lite vatten i botten på pumpen, säger att det finns vacum i rör/slang från poolen och det orkar inte pumpen att suga bort, när inget vatten finns att pumpa.
Kan man ta vattenslangen i skimmern? Av det jag kan se (se bilderna nedan) har jag ingenstans att stoppa in trädgårdslangen. En till fråga. Är det bättre att stänga av hela pumpen tills en tekniker kommer om jag inte luckas få igång cirkulationen?
 
M MirsadRexhepi skrev:
Skulle

Kan man ta vattenslangen i skimmern? Av det jag kan se (se bilderna nedan) har jag ingenstans att stoppa in trädgårdslangen. En till fråga. Är det bättre att stänga av hela pumpen tills en tekniker kommer om jag inte luckas få igång cirkulationen?
I vårt fall behövde vi dra åt dräneringsventilen under pumpen ordentligt samt öppna upp bypassen lite.

Får pumpen inte vatten, ska du inte ha den gående. Kolla dräneringsventilen och dra åt den. Kolla o-ringen på locket så den inte är sprucken och så den sitter ordentligt. Sätt filtret på läge cirkulation. Fyll på vatten via skimmern och se om pumpen får vatten.
 
Brant uppförsbacke från skimmern, har du någon boll som passar i skimmer och tätar till. Fyll pumpen under klara locket, stäng locket, starta den och bort med bollen ( ni kan vara 2 ) en startar och en tar bort bollen, . då ska den få tag i vattnet och pumpa.
 
A AngelFB skrev:
I vårt fall behövde vi dra åt dräneringsventilen under pumpen ordentligt samt öppna upp bypassen lite.

Får pumpen inte vatten, ska du inte ha den gående. Kolla dräneringsventilen och dra åt den. Kolla o-ringen på locket så den inte är sprucken och så den sitter ordentligt. Sätt filtret på läge cirkulation. Fyll på vatten via skimmern och se om pumpen får vatten.
Ska testa detta senare idag. Min o-ring sitter inte på locket utan på cirkulationspumpen. Har inte noterat sprickor eller liknande.

Funkar det inte stänger jag av.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Brant uppförsbacke från skimmern, har du någon boll som passar i skimmer och tätar till. Fyll pumpen under klara locket, stäng locket, starta den och bort med bollen ( ni kan vara 2 ) en startar och en tar bort bollen, . då ska den få tag i vattnet och pumpa.
Vad menar du med boll i skimmern?
 
M MirsadRexhepi skrev:
Vad menar du med boll i skimmern?
Täta till så inte vattnet går baklänges ut i poolen då du fyller på pumpen. Blir nogatt vara 2 st, en håller ner bollen, en fyller på. Och start av pump och bort med bollen direkt. Då måste det finnas vatten hela vägen från pool till pump. Se bara till att locket ät tätt på pumpen.
 
J jonaserik skrev:
Täta till så inte vattnet går baklänges ut i poolen då du fyller på pumpen. Blir nogatt vara 2 st, en håller ner bollen, en fyller på. Och start av pump och bort med bollen direkt. Då måste det finnas vatten hela vägen från pool till pump. Se bara till att locket ät tätt på pumpen.
Då hänger jag med. Testar ovan förslag först med vattenslang i skimmer.
 
M MirsadRexhepi skrev:
Då hänger jag med. Testar ovan förslag först med vattenslang i skimmer.
Tänker testa i denna ordningen:

1) stänga av pump
2) byta till Cirkulation på filter
3) fylla pump med vatten
4) starta pump
5) vattenslang i skimmer en stund(hoppas inte den får baksug eller liknande)

Funkar inte det testar jag med en boll imorgon.
 
M MirsadRexhepi skrev:
Tänker testa i denna ordningen:

1) stänga av pump
2) byta till Cirkulation på filter
3) fylla pump med vatten
4) starta pump
5) vattenslang i skimmer en stund(hoppas inte den får baksug eller liknande)

Funkar inte det testar jag med en boll imorgon.
Tänk bara på att när du fyller så åker vattnet baklänges ner till poolen, så att bara fylla pumpen gör att slangen från den kan vara tom på vatten. Om du ska ta en slang och spola i skimmern så ska du pula ner en trasa så det blir tätare runt slangen, låt filtret i skimmern vara kvar så det inte åker in i pumpen.
 
  • Gilla
MirsadRexhepi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.