Hej

Skulle vilja ha tips å råd då jag ska höja ett dörrhål där jag tog bort en gammal dörrkarm för att få samma höjd mot ny dörr i väggen intill. Dörrhålet jag vill höja är 96cm brett och har råspont horisontellt spikat på bägge sidor ovan dörrhål. Ligger en horisontell regel ovan dörrhål som försvinner i väg ut i sidorna ovanför dörren.. kan jag kapa ur denna 3cm för att få samma höjd (typ) på foder och sånt samt att dörrbladet i nya dörren intill inte tar i ovankant dörrfoder på nya omfattningen jag kommer göra på öppningen jag vill höja..
huset är ett trettiotalshus och jag har inte så mycket till konstruktionsritningar att tillgå..
 
  • Dörröppning under renovering med borttagen dörrkarm, omgiven av råspont och en horisontell regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet och rått dörrhål som behöver höjas, med synlig råspont och horisontell regel, i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt som visar ett halvfärdigt dörrhål utan karm med råspont och horisontell regel ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Jag skulle ha öppnat upp väggen mer och satt in en ny bjälke på rätt plats.

Det kommer nog gå bra att jacka ur, men i ett så gammalt hus är det svårt att veta vad som sitter ihop med vad och vad som påverkas.
 
BirgitS
Om det är en bärande vägg så är det du kallar för horisontell regel en balk som för vidare tyngden uppifrån ut till pelare på vardera sidan av dörren. Om man inte vill riskera problem med bärigheten så kapar man inte ur den utan man höjer den samt ser till av avlastningen till pelarna fortsätter att fungera.

Ingrepp i bärande konstruktion kräver normalt att en bygganmälan gällande det har blivit godkänd av kommunen.
 
Jag rev av ett par råspontsbitar och då ser det ut enligt bilder nedan, jag kan inte så mycket om huskonstruktion men inget verkar ju vara avväxlat i den bemärkelsen eller? Det är en 50x125 regel plus en klenare planka påspikad hitåt sett i bild som ligger injackad i stående stolpar i sidan om dörrhålet.. kanske stadgar väggen på nått vis men man borde väl kunna antingen ta bort den å slå i en ny regel på rätt höjd eller jacka ur den i underkant Max. 3cm eller?
 
  • Delvis rivna väggar i ett rum som visar reglar och plankor nära ett dörrhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husrenovering med synliga träbjälkar och råspont ovanför dörrpost i vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Slå ihop två 45x120 och slå dit. Superenkelt och så har du det stabilt för all framtid.

Att optimera kommer bara ta mer tid och ork. :)
 
AXS AXS skrev:
Slå ihop två 45x120 och slå dit. Superenkelt och så har du det stabilt för all framtid.

Att optimera kommer bara ta mer tid och ork. :)
Jag hajar inte riktigt, du menar riva bort dom befintliga å slå in nya på rätt höjd?
 
Den regeln bär inte ett skit förutom att hålla ihop dörrhålet i överkant. Du kan såga ur dina 30mm eller såga bort den och flytta upp den
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Den regeln bär inte ett skit förutom att hålla ihop dörrhålet i överkant. Du kan såga ur dina 30mm eller såga bort den och flytta upp den
Tack de va de ja kände när jag fick bort råsponten men jag kan som sagt lite för lite om huskonstruktion för å bara börja såga bort i bärande väggar… de ä snett nog som de ä allt i de här huset😆
 
AXS
F felbjo skrev:
Jag hajar inte riktigt, du menar riva bort dom befintliga å slå in nya på rätt höjd?
Ja.

Som matte säger bär de nog ingenting, men gött att ha något att fästa i. Vad kan det ta, 10min att sätta dit en ny?
 
AXS AXS skrev:
Ja.

Som matte säger bär de nog ingenting, men gött att ha något att fästa i. Vad kan det ta, 10min att sätta dit en ny?
Jag har redan jackat ur den befintliga, tog 9 min🙄😂
 
AXS
Jackpott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.