O oscar_m skrev:
Här kommer en skiss på hur det ser ut ovanifrån också
Lägga trallen i samma riktning som trappan?
 
S stugfar skrev:
Apropå trall på andra ledden, förstod jag det som att trådstartaren inte ville göra ogjort den trall som är lagd. Det går inte enkelt att lägga åt andra hållet utan att också sätta dit ett stort antal kortlingar.

Håller också med @J_P_K om att olika vinklar och ledder kan bli charmigt.

Apropå trappan: rekommenderar starkt att skruva av och återmontera stegen så att du får jämnhöga trappsteg som slutar i nivå med nya altanen. Ser faktiskt ut att kunna göras rätt enkelt. Jag är rädd för att det blir ett evigt varnande och snubblande om du gör som du tänkt, avsats eller inte. Människor är otroligt invanda med att trappor har jämnhöga steg.

Kanske sade det, men jag tror att frisbräda kommer avhjälpa övergången mot uterummet också. Frisbrädan, dvs trallbrädan närmast uterummet, är hel i bredd och i linje med uterummet medan de innanför är snedsågade mot frisbrädan. Igen, beror kanske lite på vinkeln. Men du får då en naturlig ram runt altanen som bryter av den sneda vinkeln och samtidigt markerar att altanen inte hör till uterum utan till gästhus.
Tack @stugfar Ja. jag planerar för en frisbräda och ditt förslag med en fris som tar upp den sneda vinkeln mot uterummet låter ju väldigt bra. Övergången mot trappan kommer att bli en utmaning, och då framförallt nivåskillnader. Jag skall kolla om jag kan flytta stegen något.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla tips, nu känner jag mod till att iallafall inte bryta upp det jag börjat med. Jag återkommer säkert med frågor när jag kommit till trappan 😀
Självklart med bilder också när det är klart så får det visa sig om jag då är nyskild eller har en lycklig fru 😂
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
O oscar_m skrev:
Hej
Håller på med ett trädäck mellan huset och ett gästhus. Har en existerande altan och uterum om är helt i linje och dikt an huset. Gästhuset står dock lite i vinkel mot huset. Trallen har jag börjat lägga vinkelrätt mot gästhuset och det blir ju lite sned kapning på längden när jag kommer till andra kanten ( som heller inte är helt rak) Nu säger frun att det ser konstigt ut när man står på existerande altan. Blir liksom snett. Från gästhuset ser det dock bra ut. Vad hade ni gjort? Utgått från rät linje från huset istället, eller kört på enligt mina första planer?
Hjälp! 😊
Varför inte vrida gäststugan så att vinklarna blir rätt?
 
S
E evertb skrev:
Varför inte vrida gäststugan så att vinklarna blir rätt?
Tror det blir för besvärligt. Bättre spetta upp en spricka i kontinentalplattan och bända den rätt, fixera med en snedsträva.
 
  • Haha
eriksaaf och 2 till
  • Laddar…
O oscar_m skrev:
Här kommer en skiss på hur det ser ut ovanifrån också
Lite bredare springor i framkant. Räkna på det och se om det är rimligt. Det är den enklaste lösningen och dessutom den snyggaste om det inte blir orimligt stora springor.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
O oscar_m skrev:
Hej
Håller på med ett trädäck mellan huset och ett gästhus. Har en existerande altan och uterum om är helt i linje och dikt an huset. Gästhuset står dock lite i vinkel mot huset. Trallen har jag börjat lägga vinkelrätt mot gästhuset och det blir ju lite sned kapning på längden när jag kommer till andra kanten ( som heller inte är helt rak) Nu säger frun att det ser konstigt ut när man står på existerande altan. Blir liksom snett. Från gästhuset ser det dock bra ut. Vad hade ni gjort? Utgått från rät linje från huset istället, eller kört på enligt mina första planer?
Hjälp! 😊
Härlig utsikt?
Vrid trallen 90 grader så är problemet löst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ok! Låt höra domen! 😀 planen är väl att lägga några trallbitar mellan fria och trappa också. Det blev en liten upphöjande längst in pga berg. Där kommer också en trappa som går upp bakom uterummet.
 
  • Nybyggd trätrall med trappa som leder ner till en trädgård, en borrmaskin och byggmaterial syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träveranda under konstruktion bredvid ett vitt hus och en träbod med rött tak. Trappsteg och räcken finns på plats. Området omges av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
S
Alltid skönt att beträda ett nylagt trädäck. Tycker det blev bra mot storstugan med fris och snedklyvningen. Lite nyfiken på vad du har på gång där vid trappan, gick det inte att få frisbrädorna att mötas mot varandra? Och hur valde du att göra med trappstegen? Du slapp plattform ser jag iaf.
 
P
Snyggt!
Det där kan väl inte frun begära skillsmässa för eller? 🙄
Vad jag ser så ser det ut som EN klyvd planka som bara smälter in..

Men sista trappsteget ser ut att ligga lägre än trallen. Om du höjer sista steget så tänk på att ha ett steg som är av en annan höjd känns ofta konstigt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O oscar_m skrev:
Ok! Låt höra domen! 😀 planen är väl att lägga några trallbitar mellan fria och trappa också. Det blev en liten upphöjande längst in pga berg. Där kommer också en trappa som går upp bakom uterummet.
Va falls! Du håller hårt i frugan ser jag.
Snyggt som attan. Allt utan att flytta huset, begära skilsmässa eller ställa brädorna på högkant. Det finns hopp i världen!
 
  • Gilla
oscar_m
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Alltid skönt att beträda ett nylagt trädäck. Tycker det blev bra mot storstugan med fris och snedklyvningen. Lite nyfiken på vad du har på gång där vid trappan, gick det inte att få frisbrädorna att mötas mot varandra? Och hur valde du att göra med trappstegen? Du slapp plattform ser jag iaf.
Haha. Ja jag prioriterade att få en frisbräda i linje med trappan, men jag lyckades inte klura ut hur den skulle möta den andra frisen 😀 Har inte riktigt löst övergången till trappan ännu.
 
P PappasHammare skrev:
Snyggt!
Det där kan väl inte frun begära skillsmässa för eller? 🙄
Vad jag ser så ser det ut som EN klyvd planka som bara smälter in..

Men sista trappsteget ser ut att ligga lägre än trallen. Om du höjer sista steget så tänk på att ha ett steg som är av en annan höjd känns ofta konstigt.
Tack! ☺️ Ja trallen är högre än sista trappsteget. Jag tänker kanske fortsätta med trallen på andra sidan frisen där men som du säger så blir det bara ett halvt trappsteg då. Eventuellt får jag justera alla trappsteg. Suck 😅
 
Traden Traden skrev:
Va falls! Du håller hårt i frugan ser jag.
Snyggt som attan. Allt utan att flytta huset, begära skilsmässa eller ställa brädorna på högkant. Det finns hopp i världen!
😂 Tack!🙏
 
Sista uppdateringen. Övergången mot trappan blev så här. Det blev ett halvt steg i höjd men det funkar faktiskt bra. Man tänker inte så mycket på det. Nu återstår bara blomlådan, den bakersta trappan och en upphöjning vid dörren till stugan. Sen är mitt första trallprojekt klart. Nu letar jag nya platser för fler altaner. Riktigt roligt ju😀
 
  • Trappa av trä som leder ner till en nybyggd trall. Färgen varierar något mellan trappstegen och trallen. En leksak och en stege syns i trallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd altan med trappa, oljeflaskor och utemöbler på trädäck. Barncykel och verktyg syns, kvar att göra är blomlåda, bakre trappan och upphöjning vid stugdörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd altan med en liten röd springcykel, en trappa som leder upp till en inglasad balkong och en trädgård med sjöutsikt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.