Hej! (jag hoppas jag placerat denna tråd rätt annars får moderator placera om den.)

Jag går i planerna att ordna ett rum till min dotter då hennes rum inom ordinarie boyta är lite för litet.

Vi har då en källare där hela ytan räknas som biyta. Sedan tidigare har jag i gillestugan samt angränsande rum (ett kontor och ett badrum) rivit bort golv och tagit bort gamla träreglar som låg i kontakt med den oisolerade betongplattan och ersatt detta med icke organiska distanser mot golvet samt metallreglar mot vägg. Därtill har jag installerat ett fläktsystem som går på lågvarv längs med golvet i både gillestuga och extrarum.

Jag har läst mig till att det är ett antal saker att tänka på när man använder ett källarrum som extra "boyta" och jag hoppas ni kan hjälpa mig med om jag missat något:
  • Luftfuktighet: Jag har mätt luftfuktigheten i olika delar av gillestuga, extrarum och även andra delar av källaren med en hygrometer. Den relativa luftfuktigheten ligger nu på sommaren (beroende på väder i form av värme och regnmängder) på mellan 50-60 %. Jag har ingen luftavfuktare och har heller aldrig upplevt att det behövts utifrån att mögel får en tillväxt först när RF går >70%. Att avfukta under 70% ser jag därför som slöseri med energi. På vintern är så klart luftfuktigheten något lägre.
  • Ventilation: Utöver den mekaniska ventilationen under golvet så finns också passiv ventilation i alla rummen.
  • Radonmätning: Vi genomförde en radonmätning i huset som helhet för fyra år sedan och denna mätning visade goda värden. Den var för källarens del gjord innan renoveringen med fläktsystem och allt.
  • Utrymningsvägar: Det finns en utrymningsväg som går genom källare upp till garage om det skulle börja brinna på övervåningen. Det finns så klart också "källarfönster" (sådana man "viker" ut för att öppna, men dessa kan man inte räkna med som utrymningsvägar utifrån att ett barn på lite drygt 10 år ska kunna ta sig ut ut genom det).
  • Värme: Element finns i gillestuga och kontor.
  • Dränering: Huset är byggt år 1971 och har aldrig dränerats. Jag vet att det föreligger en viss "dräneringshets" på olika håll utifrån att den tekniska livslängden så klart sedan länge passerats. Men även ifall det är en bit över 50 år sedan det senast dränerades så har vi aldrig haft problem med fukt i källaren under de fem år vi bott här. Grannarna med källare på samma gata har inte heller dränerat och har inte haft några problem och det verkar vara goda markförhållanden i området. Därmed så klart inte sagt att det aldrig kommer bli problem bara för det...
Utöver ovanstående så "känns" också luften bra i källaren när man befinner sig där - inte minst om man jämför hur det var innan vi renoverade den, men det behövs ju också åtgärder, för vilka jag redogjort för ovan.

: Har jag missat något mer man bör tänka på om man ska låta en familjemedlem använda ett rum i källaren som sovrum?

Tack på förhand för alla tips och hjälp!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Ventilationen kanske inte räcker för att uppnå tillräckligt hög luftomsättning (all luft i rummet bytas på 2 timmar, 4 l/s och person, 0,35 l/s och kvm).
En människa tillför fukt.
 
Ventilation är nog det enda. Jag hade tittat på en mini-ftx och haft koll på luftfuktigheten (den återvinner lite fukt också..)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AXS
Det kan vara trevligt att byta ut ett eller flera fönster mot större. Beroende på marken utanför kan det t o m gå att sätta in en glasdörr.

Bild som visar en tegelvägg där ett fönster är ersatt med en glasdörr, samt nya trappsteg ritade för tillgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju bra att tänka på att utrymningsvägar är något man (särskilt barn) behöver öva på för att det ska sitta även i en situation där man är skräckslagen. Det måste alltså kännas naturligt att ta sig ut via garaget för att man inte ska hamna i panik och gömma sig i en garderob när den vanliga trappan är rökfylld.
 
Ljus, det är viktigt för hälsan med gott ljusinsläpp.

Jag hade också gjort en ny radonmätning, särskilt då ventilationen runt/i golvet ändras.

Det finns digitala mätare med tillhörande app som inte är alltför dyra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för alla svar!

BirgitS BirgitS skrev:
Ventilationen kanske inte räcker för att uppnå tillräckligt hög luftomsättning (all luft i rummet bytas på 2 timmar, 4 l/s och person, 0,35 l/s och kvm).
En människa tillför fukt.
O [old rusty] skrev:
Ventilation är nog det enda. Jag hade tittat på en mini-ftx och haft koll på luftfuktigheten (den återvinner lite fukt också..)
Ok, det har jag inte tänkt på. Skulle en sådan här modell vara tänkbar då? https://ventilation.se/sv/products/mini-ftx-aggregat-europlast
Den skulle ju då kunna placeras där den passiva ventilationen nu sitter (se bifogad bild).


BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju bra att tänka på att utrymningsvägar är något man (särskilt barn) behöver öva på för att det ska sitta även i en situation där man är skräckslagen. Det måste alltså kännas naturligt att ta sig ut via garaget för att man inte ska hamna i panik och gömma sig i en garderob när den vanliga trappan är rökfylld.
Det har du helt rätt i. I vårt förra hus hade vi en inredd vind och där hade vi ett "extrarum". Där tränade vi utrymning tillsammans för att de skulle veta vad de skulle göra om något skulle hända.


V Vardagsrum skrev:
Ljus, det är viktigt för hälsan med gott ljusinsläpp.

Jag hade också gjort en ny radonmätning, särskilt då ventilationen runt/i golvet ändras.

Det finns digitala mätare med tillhörande app som inte är alltför dyra.
Vad gäller radonmätning: Jag gick igenom vårt protokoll för senaste mätningen, gjord 2020. Det stod då faktiskt att de rekommenderade en ny mätning vart femte år, eller om man gjort större förändringar i huset. Så det blir nog en ny mätning.
Vad tror du om denna modellen som exempel? https://www.clasohlson.com/se/Airthings-Wave,-luftkvalitets--och-radonmatare-/p/41-1801
 
  • Hemmakontor med datorarbetsstation och befintlig passiv ventilationsutgång markerad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nifa skrev:
Tack för alla svar!



Ok, det har jag inte tänkt på. Skulle en sådan här modell vara tänkbar då? [länk]
Den skulle ju då kunna placeras där den passiva ventilationen nu sitter (se bifogad bild).
Kanske funkar.
Jag har mer tänkt på Mitsubishi Lossnay VL-100 eller liknande.
 
  • Gilla
Nifa
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Kanske funkar.
Jag har mer tänkt på Mitsubishi Lossnay VL-100 eller liknande.
Tack för tipset. Jag ska kika vidare utifrån detta.
 
N Nifa skrev:
Vad gäller radonmätning: Jag gick igenom vårt protokoll för senaste mätningen, gjord 2020. Det
Vad tror du om denna modellen som exempel? [länk]
Jag har två stycken sådana själv, är nöjd med dem. Man får en hel del övrig data på köpet också.

Priset har verkligen gått ner sen jag köpte, känns väl värt det.

Går att krångla in värdena i Home Assistant också om man så önskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.