Finns det något knep för att skruva upp gammal trallskruv där skruvhuvudet inte syns, är skitigt och för långt nerskruvat?

En del av det har jag tänkt att bryta upp med kofot, men en del trall vill jag få bort med minimal åverkan så att jag kan återanvända tvärregeln under.
 
  • Gammal träterrass med nedslitna och skitiga skruvar delvis insjunkna i träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du testat att spola med högtryckstvätt. När jag tvättade min trall så tycker jag att flera skruvar blev ”blottade”
 
D Dano65 skrev:
Har du testat att spola med högtryckstvätt. När jag tvättade min trall så tycker jag att flera skruvar blev ”blottade”
Jag har testat att spruta vatten. Det hjälpte inte. Jag äger ingen högtryckstvätt tyvärr. Men kanske kan hyra en, om det är bästa sättet.

Jag har funderat på att borra bort skruvhuvudena också. Kan det fungera?
 
H
Det var nån här som körde med kvistborr över skruven och fick då vara en liten cylinder med skruv kvar när brädan lyftes bort.
 
  • Gilla
Gooli
  • Laddar…
Användet en spik eller skruvspets, dvs något med vass spets, fungerar säkert med knivspets.
Sedan en 12v Bosch mutterknackare.
Har renoverat bryggor på det viset.
Mutterknackare drar inte av skruven.
Torx har fungerat till 100% senast nu i veckan.
Tidigare med stjärnskruv fick man vara mera försiktig. Kolla där att du använder rätt bits och storlek, de jag träffat på har varit Ph 2.
Snurrar skruven så låt den vara till på slutet och lyft trallen lite så brukar den börja dra.
De jag drog upp i veckan var torx och rostfri, kunde återanvända 98% av dem igen. Lite snålt, men varför kasta.
Bild på resultat.
Renoverad träbrygga över vatten med släta träplank och synliga skruvhuvuden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
optimum
K kia2 skrev:
Jag har testat att spruta vatten. Det hjälpte inte. Jag äger ingen högtryckstvätt tyvärr. Men kanske kan hyra en, om det är bästa sättet.

Jag har funderat på att borra bort skruvhuvudena också. Kan det fungera?
Är det härdad trallskruv så kan du inte borra bort dem. Borren klarar inte härdad metall.
 
Jag tror det rimligaste är att riva med kofot. Fundera på om du ska skruva eller spika den nya trallen och hur snabbt och lätt det är att montera och demontera en spikad bräda jämfört med en skruvad.
 
Hur stort område ska tas bort?
Mina 3 kvm nu i veckan tog väl 15-30 minuter att lossa.
 
F fribygg skrev:
Jag tror det rimligaste är att riva med kofot. Fundera på om du ska skruva eller spika den nya trallen och hur snabbt och lätt det är att montera och demontera en spikad bräda jämfört med en skruvad.
Har precis tagit bort det täckta på gavlarna på en trappa med kamspik, fy tusan. Stegen var skruvade med rostfri trallskruv och Ph2 skalle, alla kunde enkelt dras upp efter 20 år.
Så jag skulle aldrig spika trall idag😉
Inte ens med vanlig galvad spik.
Delvis demonterad trädtrappa med borttagna gavlar och verktyg synliga, inklusive kamspik och skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BiggeTheKing
  • Laddar…
ser ut som spik.. eller så är trallskruven skruvad ordentligt riktigt snett.
om spik, sätt alufolie runt eller annan värmebetålig för inte bränna träet. Hetta upp spiken och bänd brädan så följer den med, kyl sedan ner spiken med vatten och tryck tillbaka brädan så kommer huvudet att visa sig nån mm för att kunna dra lös med hammare alt kofot...

om skruv och skallen är paj (borta), borra ett hål och slå in grisknorr och skruva försiktigt upp dem tills huvudet går att greppa med tång eller likvärdigt.

om skruv och gänga är hel, sätt alufolie runt eller annan värmebetålig för inte bränna träet. Värm ordentligt, sedan skruva lös för hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.