Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, vi ponerar nu att detta register finns.
Vem håller detta register?
Hur ska spärrfunktionen fungera? Vad ska utlösa spärren?

Vi fortsätter från min första fråga, någon har loggat in med bankID utfört ett bedrägeri, någon har blivit bedragen.
Och det finns också ett register, men vad händer nu?
Vad finns för info i registret och hur kommer det påverka fortsättningen.
Vi har alltså någon som har blivit bedragen och vill få detta löst på något vis.
Tja, det får framtiden utvisa. Mobilt BankID blir bättre/säkrare än enbart SMS-verifiering, så är det.
Möjligheten ges nu åtminstone att kunna agera på ett bättre sätt, sedan är det upp till varje företag att införa lösningar utifrån deras syfte med identifiering på individnivå, så det är företag/myndighet som avgör hur det ska hanteras.
Gör man inget, så kan det enbart få en effekt att "lurendrejare" undviker när mobilt BankID krävs och personidentifiering måste göras.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Så du har alltså fattat att blockets bankID inte kommer göra ett skit för någon säkerhet. Bra!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så du har alltså fattat att blockets bankID inte kommer göra ett skit för någon säkerhet. Bra!
Fel tolkat, du får läsa igen. Från hyfsat anonym blir nu säljare identifierbar där mobilt BankID används.
Jag diskuterar bara vad BankID kan förbättra, inte alla företag som använder metoden då det är en helt annan fråga, så släpp specifikt Blocket.
Sedan är det oförskämd att skriva "du har alltså fattat", ingen trevlig ton.😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Nej, jag tänker inte släppa blocket, då det är ett utmärkt exempel på vad tråden handlar om.

Men faktum är att även om blocket vet exakt identitet på den som blir utpekad som att ha lurats, så kommer det inte att hända ett skit.
Vi kan slå vad om 10 tusen spänn om du vill.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det kommer nog inte hända något speciellt.
Blocket kommer inte agera annorlunda på något vis, utan det kanske finns en förhoppning att bedrägerier slutar av sig självt.

Mig själv spelar det dock ingen roll, blocket lämnade jag helt 2017, och i samma veva gav dem omdömet 1 (lägsta möjliga) på trustpilot.
Jag hade flera år innan slutat annonsera, bara läst annonser och ibland köpt. Men sedan 2017 har jag aldrig besökt sidan.

Det var en bra site runt 2005-2010 typ, sen störtdök det hela. Den var bra också innan schibstedt köpte, sen blev fokus förstås att mjölka ut max pengar och leverera minimum.
Vad kan vara fel på Blocket, jag vet folk som har blivit lurade av säljare men inte av Blocket? Jag själv har träffat flera trevliga människor och gjort upp i samförstånd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Blocket i sig bedrar folk rätt mycket.
Folk betalar för annonser som de sen inte får.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag tänker inte släppa blocket, då det är ett utmärkt exempel på vad tråden handlar om.

Men faktum är att även om blocket vet exakt identitet på den som blir utpekad som att ha lurats, så kommer det inte att hända ett skit.
Vi kan slå vad om 10 tusen spänn om du vill.
Min visst ökar chanserna till uppklarning när man känner till parternas identitet, jämfört med när parterna är anonyma, hänger inte riktigt med hur du tänker här?
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Min visst ökar chanserna till uppklarning när man känner till parternas identitet, jämfört med när parterna är anonyma, hänger inte riktigt med hur du tänker här?
Ja, men bara om man har tänkt att klara upp det....

Så jag återkommer till frågan jag ställde.

djac har blivit lurad av en bedragare på blocket.
Vad gör djac nu, vad gör blocket nu, vad gör polisen nu, och vad gör åklagaren nu?

edit:
och vad gör bedragaren nu?
 
Fairlane
Blocket och Tradera arbetar med sin säkerhet och för att minska bedrägerier, det säger även Polisen. Falska konsertbiljetter säljs oftast på andra ställen av det skälet (källa polisen).

Det Blocket kan göra är att hjälpa till med bevis av identitet till polisen, sen är det en polisfråga.

Man kan givetvis ogillar Blocket, men jag skulle nog påstå att införandet av krav på starkare autentisering ökar sannolikheten att identifiera och lagföra bedragare. Det tar givetvis inte bort möjligheten för bedragare.

Jag har lite svårt att förstå motviljan mot att använda en digital legitimation till många saker. Jämför med en fysisk legitimation, ska den också begränsas till att bara användas av vissa aktörer för att identifiera personer?
 
  • Gilla
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag tänker inte släppa blocket, då det är ett utmärkt exempel på vad tråden handlar om.

Men faktum är att även om blocket vet exakt identitet på den som blir utpekad som att ha lurats, så kommer det inte att hända ett skit.
Vi kan slå vad om 10 tusen spänn om du vill.
Varsågod fortsätt, jag släpper.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Blocket och Tradera arbetar med sin säkerhet och för att minska bedrägerier, det säger även Polisen. Falska konsertbiljetter säljs oftast på andra ställen av det skälet (källa polisen).

Det Blocket kan göra är att hjälpa till med bevis av identitet till polisen, sen är det en polisfråga.

Man kan givetvis ogillar Blocket, men jag skulle nog påstå att införandet av krav på starkare autentisering ökar sannolikheten att identifiera och lagföra bedragare. Det tar givetvis inte bort möjligheten för bedragare.

Jag har lite svårt att förstå motviljan mot att använda en digital legitimation till många saker. Jämför med en fysisk legitimation, ska den också begränsas till att bara användas av vissa aktörer för att identifiera personer?
Jo men kan väl anta att säljer man tex falska konsertbiljetter och snabbt får ihop en större summa pengar så använder man väl en målvakt även där som då även snabbt konverterar pengarna till en ospårbar krypovaluta. Men man kan ju även börja blocka, mer storskaligt alla kända bedragare.
 
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men kan väl anta att säljer man tex falska konsertbiljetter och snabbt får ihop en större summa pengar så använder man väl en målvakt även där som då även snabbt konverterar pengarna till en ospårbar krypovaluta. Men man kan ju även börja blocka, mer storskaligt alla kända bedragare.
Javisst används målvakter ibland även där.
Frågan rörde ju inte det utan om det är bra eller dåligt att BankID införs för att lättare kunna identifiera bedragarna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Blocket och Tradera arbetar med sin säkerhet och för att minska bedrägerier, det säger även Polisen. Falska konsertbiljetter säljs oftast på andra ställen av det skälet (källa polisen).

Det Blocket kan göra är att hjälpa till med bevis av identitet till polisen, sen är det en polisfråga.

Man kan givetvis ogillar Blocket, men jag skulle nog påstå att införandet av krav på starkare autentisering ökar sannolikheten att identifiera och lagföra bedragare. Det tar givetvis inte bort möjligheten för bedragare.

Jag har lite svårt att förstå motviljan mot att använda en digital legitimation till många saker. Jämför med en fysisk legitimation, ska den också begränsas till att bara användas av vissa aktörer för att identifiera personer?
djac har betalt 200kr för en vacker blomvas av mig och påstår att han inte fått den.
Vad gör blocket, vad gör polisen?
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, men bara om man har tänkt att klara upp det....

Så jag återkommer till frågan jag ställde.

djac har blivit lurad av en bedragare på blocket.
Vad gör djac nu, vad gör blocket nu, vad gör polisen nu, och vad gör åklagaren nu?

edit:
och vad gör bedragaren nu?
En ingift anhörig blev lurad, tog ett tag men anmälan ledde till utredning, rättegång och fällande dom, de lurar nog sällan en enstaka så när de läggs ihop blir det tillräckligt.
 
  • Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.