Behöver tankehjälp, planen är inte att koppla själv!

Idén är enkel, idag slår jag på den forcerade ventilationen genom spiskåpan(futurum/thermex typ 240-16) på ett vred som en grottman! Jag vill kunna på enkelt sätt styra detta via en enkel knapp från badrummet vid exempelvis dusch eller extra behov av genomblåsning ‍♂️. Skulle kunna möjliggöra styrning via GH om man vill ha en daglig ventilationsboost i 20 min om man är borta exempelvis eller vill blåsa ur huset nattetid en varm sommardag.
En vit smart brytare på ett bord, tänkt för att styra ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idé
Koppla in en enkel smart brytare som override för köksfläktens forceringsläge(reglaget där)

Så… vad tror ni? Borde vara möjligt eller finns det en enklare lösning?

lite detaljer…
  • Bör bestå av kommersiellt tillgängliga delar(tänk shelly, Ikea etc. inte intresserad att skapa egna kretskort)
  • Stort plus om det är hyfsat lätt att återställa när det här viktiga behovet upphört eller ingående komponenter är föråldrade.
  • Bör inte påverka nuvarande funktion En närbild på ett vred för forcerad ventilation på en spiskåpa med indikatorer för olika hastigheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bekymmret är väl att det sitter en 2-stegs transformator i fläktkåpan som inte gör det ”smidigt” att styra externt utan massa kopplande
 
Jag köpte två Shellys, en kontaktor med NC och NO och en minikapsling. Satte en Shelly i badrummet och en med kontaktorn i fläktskåpet. Kopplade lite och satte upp några scener i appen för Shelly. Så nu går fläkten igång på full fart efter 4 min med lyset på inne i badrummet, stängs sen av (normal drift enligt fläktkåpan) efter x min när man släckt. Funkar klockrent.
 
  • Gilla
Uppförsbacken
  • Laddar…
Det är möjligt att göra en koppling med relä utanför kåpan som berskrivs i tråden länkad i #2
Men problemet är om man kopplar fel eller reläet går sönder finns en påtaglig risk att fläktkåpan går sönder (alltså transformatorn i kåpan bränner sönder sedan bör säkring/jordfelsbrytare lösa).
 
  • Gilla
Uppförsbacken
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Bekymmret är väl att det sitter en 2-stegs transformator i fläktkåpan som inte gör det ”smidigt” att styra externt utan massa kopplande
ja tom 3 steg, den ger 100/130/230V ut beroende på läge på vriddonet.

Men som sagt ett extern relä funkar fint där normalläget matas från kåpan och aktiverade läget är 230V direkt till taket(mao forcerad ventilation).
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
Uppförsbacken Uppförsbacken skrev:
ja tom 3 steg, den ger 100/130/230V ut beroende på läge på vriddonet.

Men som sagt ett extern relä funkar fint där normalläget matas från kåpan och aktiverade läget är 230V direkt till taket(mao forcerad ventilation).
Tjena! Vad landade denna tråd i? Skulle vara kul å se vad ni faktiskt hittade för lösning.

Jag har samma system och bor i radhus med flera plan. Efter duschen vill jag trycka på en knapp i eller utanför badrummet.

Tänkte ni er en relälösning som bryter matningen (till fläkten på den styrda sidan) till fläkten och ger 230V direkt till fläkten istället. ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.