Jag blev intresserad av Skil's Xact avståndsmätare, som mäter med laser och inte ljud.
Vet nån var den finns att köpa till bra pris? Hittar inga direkta ÅF för Skil som verkar ha den.
Tror den ligger kring 800kr.
 
Jag tror inte skillnaden på noggrannheten är så stor att det motiverar prisskillnaden. Inte för husbehoven då.

I ett test mätte man upp ett antal sträckor kring 5 meter, och kontrollmätte efteråt med måttband. Och det stämde på millimetern med SKil's.
Den informationen + att den verkligen mäter med laser och att den ska gå att få tag på strax under 800kr gör den klart intressant. tycker jag.

Din Leica har en noggrannhet på +-1,5mm och Skil +-3mm, plus att Leica mäter upp till 60m mot 20m för Skil.
Så jag förstår att den kostar mer, men återigen - det är inget som säger ATT det felar bara för att det står specat att det kan skilja upp till 3mm.
 
Jag har ingen erfarenhet av Skil'en, men använder Bosch's blåa variant som funkar utmärkt.
Den blåa har några extra funktioner och mäter 50 meter, jämfört med den lite enklare gröna modellen som mäter 20 meter (eller var det 30?).
Baserat på tidigare erfarenheter av Skit's produkter så skulle jag hellre lägga mina pengar på en grön Bosch.
 
Jag har den gröna Boschen som mäter upp till 30 m och vid mina test mot en talmeter på 3 m så mätte Boschen inom ca +/- 1 mm eller bättre jämfört med Talmetern.
Specen för Bosch PLR 30 säger +/- 2 mm och det tror jag den är bättre än.
 
Verkar som jag får krypa till korset trots allt. Knappt någon har Skils Xact. Bauhaus tar 999kr och då skiljer det bara två hundra till Bosch'en ni skriver om :)


Uppdaterat: Silvan tar 999kr för gröna Boschen nu
 
Har Leica´s billigaste modell A2. Och är kanon nöjd. Kompisen har den blå Boschen och är inte riktigt lika nöjd.
Efter c:a 3 veckor gick väskan sönder . Ingen stor sak men tråkigt när man får tejpa ihop väskan så att mätarn blir kvar däri.
Boschen kräver en extra knapptryckning för att få mätresultat. Dessutom slocknar laserstrålen ofta.
 
Gluecifer: Kanon, tackar för tipset, då blir det till att åka till kungens kurva i helgen då då. :)
 
Ahlesten skrev:
Gluecifer: Kanon, tackar för tipset, då blir det till att åka till kungens kurva i helgen då då. :)
Ingen orsak! Jag kniper en på vägen hem från jobbet idag, ska bara klura ut en svårslagen "förklaring" till den andra hälften....

Tumstocken brann upp, funkar den?

Förresten, ni som bor i en stad med både Silvan och Bauhaus kanske kan använda den där prisgarantin och få ett bättre pris på Bauhaus ? Eller hur funkar det?
 
Har utverkat prisgarantin på Bauhaus ett par gånger. Första gången i Göteborg när vi skulle köpa massa fix och grejer. Hornbach låg betydligt under på priset och detta visste kundtjänsten på Bauhaus om. Vi fotograferade prislapparna (vilket man inte får) men tjejen i kundtjänsten ville inte kolla utan litade på vad vi sa. -12 % på Hornbachs priser gjorde en del. :)

Andra gången var i Norrköping. Var på K-rauta för att kolla isolering. Tog deras sommarkatalog och åkte till Bauhaus för att kolla där. Samma produkter men dyrare. Fram med katalogen och handla med 12 % rabatt gentemot K-rauta. I Norrköping var det inte lika erfaren personal så det tog lite längre tid. Min erfarenhet är att Bauhaus inte är så billiga som de vill utge sig för att vara.

Off topic-tips:
Någon som seglar? Då är det kanske snart dags att börja kolla efter en ny windex eftersom du knäckte den när du mastade av i höstas? Kolla då in vad den kostar på Bauhaus. I Göteborg så tar de runt 500 spänn för 10". Hjertmans tar 220. Kan ju vara skönt att då köpa den för 193,60 istället för 500.
 
Jag har tur i oturen. På hyllan stod det 999kr som de sa när jag ringde. Vid kassan slog dom in 1199 och jag tänkte inte på det förrän jag kom ut i bilen. Tankspridd som man är...
Väl inne igen fick jag tillbaka pengarna men de sa även att priset SKA vara 1199kr. Felmärkt alltså.
 
Kommer fota prislappen och åka till bauhaus... :) Om de nu inte har ändrat priset till 1199:-
 
Tänk på att det kan ha varit en lokal felskyltning i Örebro!
 
Var uppenbarligen lokal felskyltning då den kostade 1195:- på både silvan och Bauhaus.
Måste vänta lite och fundera på om jag verkligen behöver den... köper den nog senare i veckan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.