Hej

Jag har ett ljud i huset som stör mig. Måste vara lågfrekvent så det räcker, för trots att vi är 5 i familjen så är det bara jag som hör det!

Källan måste vara extern, för jag hör ljudet även när jag stängt av precis all ström i huset. När jag parkera bilen på gården så kommer det även i i bilen. Ibland önskar man att man hörde betydligt sämre...

Frågan är vad som går att göra åt detta? Hitta källan vore ju trevligt, men bortsett från det. Huset har torpargrund, kanske fungerar den som resonanslåda?

Går det ens att lokalisera externa källor? Finns inte så många hus nära, men å andra sidan, ljud rör sig fort och långt.

Alla tips tas tacksamt emot, ett ljud som bara jag hör driver mig till vansinne.....!! Och det stör mig värre än dotterns värsta skräpmusik på högsta volym.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
DamirM
  • Laddar…
Sjöfart i närheten? Jag hör fartyg som är 20-30 km ut till havs.
 
Mja, 5 km till havet, men detta ljud ger sig aldrig. Samma styrka, svagt oscillerande. Tror det är nån maskin nånstans som gör detta.

Frågan är väl vad jag ska göra åt det.
 
Lågfrekventa ljud av den typen (infraljud) , särskilt om du hör det även ute, kommer sannorlikt från tex en kraftstation eller fabrik i närheten. Med närheten avses flera kilometer, men det avtar givetvis med avståndet. Du har hörsel som en elefant ;-)
 
  • Gilla
DamirM
  • Laddar…
S Stortomten skrev:
Hej

Jag har ett ljud i huset som stör mig. Måste vara lågfrekvent så det räcker, för trots att vi är 5 i familjen så är det bara jag som hör det!

Källan måste vara extern, för jag hör ljudet även när jag stängt av precis all ström i huset. När jag parkera bilen på gården så kommer det även i i bilen. Ibland önskar man att man hörde betydligt sämre...

Frågan är vad som går att göra åt detta? Hitta källan vore ju trevligt, men bortsett från det. Huset har torpargrund, kanske fungerar den som resonanslåda?

Går det ens att lokalisera externa källor? Finns inte så många hus nära, men å andra sidan, ljud rör sig fort och långt.

Alla tips tas tacksamt emot, ett ljud som bara jag hör driver mig till vansinne.....!! Och det stör mig värre än dotterns värsta skräpmusik på högsta volym.
Hej,

Jag har exakt samma problem. Jag bor i Arlöv, nära Burlöv center med många fläktar på taket och en elstation/transformator. En gång när vi hade strömavbrott i hela kommunen så upphörde ljudet. Jag har också testat och stänga av all ström i huset flera gånger, men oljudet är kvar och tydligast på natten.

Jag har fortfarande inte hittat källan!
 
Den kan var fel på transformator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.