23c varmt, solen skiner, blåser OK (8-12m/s) om dagarna och vi ger snitt 100öre på dagarna, timpris oftast 0 på nätterna men 200öre dagtid. Vi betalar x2 än SE3 för hela Maj och oftast x5 vissa dagar.

Vad har tyskarna nu gjort? Ska vi hoppas på konstant storm i södra Sverige för att få ner vårt elpris?
 
  • Grafik som visar dagens elspotpris i SEK per kWh för olika regioner i Sverige; SE1, SE2, SE3 och SE4 med olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram med medelspotpriset på elbörsen i maj för olika elområden i Sverige, högst pris i södra Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör AC?
 
SE4 importerar ju till stor del Tysklands priser då det finns så lite elproduktion i SE4, lyser solen i Tyskland så blir dagspriset på el lågt, lyser inte solen genom molnen så blir priset högre. Samma med vind. Eftersom Tyskarna kastat ut kärnkraften så är de nu till stor del beroende av fossil energi.

Vi i SE1-3 har vi mer eller mindre konstant låga priser just nu pga snösmältningen/vårfloden. Dessutom importerar vi ännu lägre priser från SE4 när elen är billig i Tyskland. Vi behöver inte så mycket extra kapacitet söderifrån för att det skall sänka även våra priser (pga vårfloden).

En ytterst förenklad bild av läget...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Läs och begrunda. Svartvit bild av en text utdrag från en presentation om energipolitik i Tyskland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N nissebrun skrev:
Läs och begrunda. [bild]
Det är bara en del av problemet. De och holländarna har alldeles för kraftiga solpanelssubventioner (kvitta el mellan sommar och vinter) vilket gör att priserna slår kraftigt åt bägge håll på sommaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Synen om att vi betalar för Tysklands elproblem för att de importerar från oss håller jag inte med om. Gäller det även andra exportvaror som tex trä?
 
D Daniel 109 skrev:
Synen om att vi betalar för Tysklands elproblem för att de importerar från oss håller jag inte med om. Gäller det även andra exportvaror som tex trä?
Jag förstår din åsikt i frågan, den hade varit min också om det inte hade varit så att elnäten har fundamentalt andra typer av flaskhalsar och regleringar än exporten av trä. Om det hade varit billigt att packa ihop 1 MWh energi i en container och skicka den över jorden på fraktbåt så hade vi inte haft så kraftigt fluktuerande elpriser. Vi hade inte heller haft stora regionala skillnader i pris.

Hade el varit lätt att hantera på detta sätt så hade Tyskland helt enkelt fått importera i princip all el de behöver på vintern, de klarar nämligen inte av att producera den själv till ett vettigt pris.

EUs tullfrihet är egentligen inte gjord för marknader som har olika former av begränsningar i handeln, det är därför EU måste in och pilla i reglementen, eller åtminstone hota med uppdelning i nya elområden mm...
 
  • Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker snarare det är bristen på hinder folk är sura på.
 
15 öre för alla zoner imorgon förutom zon4 där vi får betala fina 88 öre. En röd dag där det blåser?!

13,13,15,68 öre för snittet än så länge under månaden som precis börjat från zon1-4
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Överlag har elpriserna gått ner jämfört med tidigare år. Men mycket svängningar upp och ner över dygnen. Ofta skitbilligt under natten, eller mitt på dagen.

Som tex idag, elpriset var strax över nollan under dagen i SE4. Om man har solceller så är det fördelaktigt att dra så mycket förbrukning man kan här, jag råkade vara hemma och drog en riktigt saftig tvätt och tork med multipla maskiner för att maximera egenkonsumtion.

Sedan under kvällen steg spotpriserna avsevärt i SE4, passar bra eftersom våra solceller producerar max under eftermiddag-kväll (västerläge). Så i det läget blir det bra avkastning på såld el till det betydligt högre priset, allt säljs mot timspotpris.

Man får försöka anpassa sig så gott det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.