Hej,

Jag har nyligen bredspacklat väggarna i vardagsrummet (putsad tegelväg). Bakom den gamla strukturtapeten hittade jag en spricka i en av innerväggarna som går från nedre hörnet och snett uppåt. Spacklade i en pappremsa i samband med andra lagret, men det tog bara några dagar efter grundmålning så är sprickan framme igen. Riktigt störigt. Satte jag den för ytligt?

Hur går jag bäst vidare med detta?

Tack!
 
  • Nybredspacklad vardagsrumsvägg med en synlig spricka som går snett uppåt från nedre hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybredspacklad vägg i vardagsrum med en synlig spricka som löper snett uppåt från ett nedre hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Slipdamm Slipdamm skrev:
Hej,

Jag har nyligen bredspacklat väggarna i vardagsrummet (putsad tegelväg). Bakom den gamla strukturtapeten hittade jag en spricka i en av innerväggarna som går från nedre hörnet och snett uppåt. Spacklade i en pappremsa i samband med andra lagret, men det tog bara några dagar efter grundmålning så är sprickan framme igen. Riktigt störigt. Satte jag den för ytligt?

Hur går jag bäst vidare med detta?

Tack!
Är det en putsad tegelvägg med spricka så hjälper inga pappersremsor i världen att hålla tillbaka det..
 
Sprickan verkar ha uppkommit längs utkanten av remsan. Planen har alltid varit att måla direkt på spacklet och skippa tapet
 
R Rejäl skrev:
Är det en putsad tegelvägg med spricka så hjälper inga pappersremsor i världen att hålla tillbaka det..
Bra att veta. 🙃 Gäller det att hitta på någon kreativ lösning då? En snygg akustikpanel från golv till tak?
 
R
Slipdamm Slipdamm skrev:
Bra att veta. 🙃 Gäller det att hitta på någon kreativ lösning då? En snygg akustikpanel från golv till tak?
Ja det kan vara en god idé om man inte vill ta reda på vad som orsakar sprickan i murverket..
 
R Rejäl skrev:
Ja det kan vara en god idé om man inte vill ta reda på vad som orsakar sprickan i murverket..
Ska höra med BRF, men jag misstänker att sättningar i hus från 40-talet samt medföljande sprickor inte är speciellt ovanliga. Fasaden är fri från synliga skador kan tilläggas 👍🏻
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.