Jag har en gammal ojordad 3fas kabel som ligger i mark ut till en gammal undercentral i lekstugan och kopplades med gammal handske in i ett gammalt 3fas uttag i källaren. Det är draget jord i hela huset även till 3 fas uttaget med nytt 3fas uttag med 230 uttag på. Nu till frågan kan man göra om dom 3 faserna i kabeln till 1 fas 1 nolla och 1 jord för att få el ut till lekstugan och därmed till laddstationen till robotgräsklipparen?
 
Spontant låter det som att detta var fel när det gjordes från början. Ansluta en central utan jord har jag aldrig hört talas om. Ofta är det en kombinerad jord och neutralledare. Men den får inte gå genom ett trefasuttag.

Nog om det. Om befintlig kabel är i gott skick är det inga problem att använda den till jord, nolla och en fas.
 
D
M matovani10 skrev:
Jag har en gammal ojordad 3fas kabel som ligger i mark ut till en gammal undercentral i lekstugan och kopplades med gammal handske in i ett gammalt 3fas uttag i källaren. Det är draget jord i hela huset även till 3 fas uttaget med nytt 3fas uttag med 230 uttag på. Nu till frågan kan man göra om dom 3 faserna i kabeln till 1 fas 1 nolla och 1 jord för att få el ut till lekstugan och därmed till laddstationen till robotgräsklipparen?
Det borde gå men du vill väl inte mata allt via trefasuttaget.
 
D datja skrev:
Det borde gå men du vill väl inte mata allt via trefasuttaget.
Allt till lekstugan tänker du? Det blir minimal ansträngning där. En laddstation och ev en lampa. Allt detta på 3 fas uttaget inne och dessutom har en undercentral med 10A säkring i lekstugan
 
D
M matovani10 skrev:
Allt till lekstugan tänker du? Det blir minimal ansträngning där. En laddstation och ev en lampa. Allt detta på 3 fas uttaget inne och dessutom har en undercentral med 10A säkring i lekstugan
Men vore det inte bättre att skarva med wago bakom eller i 3-fasuttaget så uttaget inte belamras... men nu inser jag att kabeln kanske inte är tänkt för fast installation. Någon som kan mer om kablar och deras godkända områden måste svara på det. Det ser kanske väl hempulat ut att mata ström via ett uttag, även om det är trefas.
 
D datja skrev:
Men vore det inte bättre att skarva med wago bakom eller i 3-fasuttaget så uttaget inte belamras... men nu inser jag att kabeln kanske inte är tänkt för fast installation. Någon som kan mer om kablar och deras godkända områden måste svara på det. Det ser kanske väl hempulat ut att mata ström via ett uttag, även om det är trefas.
Det sitter ett nytt 3fas uttag (handskeuttag) i källaren med 230v uttag som tvättmaskinen använder. Så här är min tanke. Jag kopplar fas1 i kabel som fas i handske, fas2 i kabel som nolla i handske och fas3 i kabel som jord i handske och vice versa i central i lekstugan och pluggar in handske i uttag. Jag har ytterligare 2st 3 fas uttag i källaren så är inte orolig för att belarma det uttaget. Och ja, det kan ev se lite hemmapullat ut men det duger åt en gammal snickare 😉😅
 
A Avemo skrev:
Spontant låter det som att detta var fel när det gjordes från början. Ansluta en central utan jord har jag aldrig hört talas om. Ofta är det en kombinerad jord och neutralledare. Men den får inte gå genom ett trefasuttag.

Nog om det. Om befintlig kabel är i gott skick är det inga problem att använda den till jord, nolla och en fas.
Du har helt rätt. Jag skrev fel när jag skrev ojordad 3fas kabel. Den är med tvinnad jord men utan nolla. Tänker mig att jag klipper den tvinnade för att istället använda en fas tråd som jord eftersom den är i betydligt bättre skick och för att det känns bara bättre att använda tråd istället för dom tvinnade trådarna
 
Har du en bild på kabeln och anslutningen? Om det är tre entrådiga ledare och en skärmfläta så är flätan avsedd att vara till jord. Eller ibland PEN-ledare.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Har du en bild på kabeln och anslutningen? Om det är tre entrådiga ledare och en skärmfläta så är flätan avsedd att vara till jord. Eller ibland PEN-ledare.
Det är exakt som du beskriver. Men nog borde d väl gå att använda fas tråden istället. Som sagt i bättre skick och bättre att ansluta i handsken
 
Är ledare i dåligt skick kanske du kan kapa en bit och få fram ledare i bra skick. Jag är inte säker på om det anses helt ok att ha handske på en installationskabel. Men får du bra kontakt och inte skall koppla i och ur den ofta är det nog inga större problem att göra som du tänker dig heller.
 
A
M matovani10 skrev:
Jag har en gammal ojordad 3fas kabel som ligger i mark ut till en gammal undercentral i lekstugan och kopplades med gammal handske in i ett gammalt 3fas uttag i källaren. Det är draget jord i hela huset även till 3 fas uttaget med nytt 3fas uttag med 230 uttag på. Nu till frågan kan man göra om dom 3 faserna i kabeln till 1 fas 1 nolla och 1 jord för att få el ut till lekstugan och därmed till laddstationen till robotgräsklipparen?
Har kabeln tre svarta ledare med siffror och en kopparfläta? I så fall skulle du kunna göra om den till en enfas-kabel med t ex fas (1) nolla (2) och jord (flätan) och den ska då matas via fast anslutning på rätt sätt.
 
  • Gilla
matovani10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.