Hej!
Mina thujor 4 år gamla har blir bruna längst ut på skotten för de kvistar som är längst upp på thujan. Samma sak topparna ca 10-15cm har gett upp på varenda thuja.
Detta började strax efter att snön försvann och jag undrar om det är något jag orsakat pga felaktig gödning eller vattning?
Jag gödslade med thuja gödning som jag även använde förra året.

För 2 år sedan var thujorna ljusgröna/gula ända fram tills slutet på juni då vart de gröna igen.
Förra året så började thujorna ta sig å växa redan i Maj.
Men i år tar de sig ingenstans förutom att de blir bredare längre ner på thujan, upptill ser de som bruna ut och topparna som torkat har jag klippt av.

Jag har droppslang som jag installera förra året å brukar köra 2-3 timmar 3 gånger i veckan, samt att jag vattna extra i början på maj.
Droppslangen är av segt droppande slag "gardena" för mig de va 1,6l per timme.

Thujorna täcker jag aldrig på vintern men de ha ju gått bra tidigare år.
Vad beror det på att topparna blir bruna?

Jag fick även byta ut 6st thujor som dog helt och hållet för nån vecka sedan. Dessa thujjor växte dock bäst förra året (de står även på den plats där jag plockade bort ett träd för 5 år sedan, om de spela någon roll).

Tillägas är att det har inte varit någe riktigt regnväder sen snön for här.
Västerbotten Dorotea
 
  • En hand håller i en brun och grön thuja-gren med trädgård och bevattningsutrustning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En thuja med bruna skott längst upp och levande gröna grenar längre ner, mot en bakgrund av ett rött hus och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Thujor med bruna skottspetsar och gula blad, tecken på möjlig näringsbrist eller vattningsskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hink med thujagödning placerad på en byrålåda utomhus, omgivet av lite spilld gödning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ganska säker på att dina tujor råkat ut för tjältorka. När våren kommer och vårsolen börjar värma vill dina tujor ha vatten, om tjälen ligger kvar i marken får de ingen vätska och då blir buskarna bruna. Det är torkskador helt enkelt. Det händer inte varje år och drabbar oftast nyplanterade buskar. Det är därför man bör täcka dessa växter mot vårsolen när de är nyplanterade.

Gödsel är inget som hjälper mot skadorna, gödsla på våren när buskarna börjar växa och vattna vid torka som vanligt. De kommer att bilda nya gröna barr. Det bruna är dött och kan klippas bort.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är ganska säker på att dina tujor råkat ut för tjältorka. När våren kommer och vårsolen börjar värma vill dina tujor ha vatten, om tjälen ligger kvar i marken får de ingen vätska och då blir buskarna bruna. Det är torkskador helt enkelt. Det händer inte varje år och drabbar oftast nyplanterade buskar. Det är därför man bör täcka dessa växter mot vårsolen när de är nyplanterade.

Gödsel är inget som hjälper mot skadorna, gödsla på våren när buskarna börjar växa och vattna vid torka som vanligt. De kommer att bilda nya gröna barr. Det bruna är dött och kan klippas bort.
Tack för svar!
Inför nästa år, hjälper det om jag dränker dom i vatten med självbevattningen dvs vattnar en 10 timmar?
Tycker ju att snön borde ju smälta ner och ge dem lite vatten men kanske bara rinner förbi.
 
Nej, inga växter som bor på land skall dränkas i vatten, det blir syrebrist och de avlider.

Tjältorka uppstår när marken är frusen , solen värmer växtens barr som vill suga upp vatten ur marken men det går inte när tjälen ligger kvar. Det som hjälper är att täcka växterna för solens värmande strålar.

Det är inte säkert att detta uppstår varje år och växterna brukar klara av det när de vuxit till sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mina thujor har inte börjat ta sig ännu, samt de nya skotten på flera thujor blir bruna. Är det fortfarande tjärltorkan de bero på eller behöver jag gödsla?
Se bilder som exempel
 
  • Närbild på en thujaväxt vars nya skott har blivit bruna, möjligtvis på grund av tjärvtork eller näringsbrist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på thuja med bruna och gulnande skott, potentiellt på grund av tjärltorka eller näringsbrist, med gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Risseboy skrev:
Mina thujor har inte börjat ta sig ännu, samt de nya skotten på flera thujor blir bruna. Är det fortfarande tjärltorkan de bero på eller behöver jag gödsla?
Se bilder som exempel
Vattnar du något?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vattnar du något?
Jag har bevattningsslang med bevattningsdator samt 2st fuktgivare och fuktigheten har legat mellan 50-90%. Så ja ha ställt in den på att inte vattna om det inte understiger 60% och förra veckan vattnade det enbart 1 gång i veckan pga de regna en del samt vi inte haft nå riktig sol/värme sen i Maj.
 
Dett gäller inte alla thujor utan merparten. De ha växt på bredden längst ner men ca 20% av thujan räknat från toppen där händer det inte mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.