Jag undrar om det finns något hinder att gipsa hela taket och sedan dra fast stålreglar med skruvar igenom gipset, eller är det kanske så man brukar göra.

Det kommer givetvis finnas reglar att skruva i under gipsen.
 
Så var det gjort i mitt gamla modulenthus från 82. Ett skitgöra att byta innertak bara...
 
Jag hade gipsat väggarna före taket...

mvh undertaksmontören..
 
Jag har kollat på att gipsa väggen först, men av olika skäl, som är lite krångliga att beskriva här, men det har bl.a. med brytningen i taket att göra, så skulle det vara enklare att gipsa taket först. Det var därför jag undrade. Skulle kanske ha varit tydligare med att jag ville gipsa taket först. Min oro var att det kanske skulle bli problem om man monterar skenorna för reglarna ovanpå takgipset.

Väggen är egentligen en liten blindvägg som skall täcka ett ventilationsrör för avloppet. Jag hade tänkt att göra blindväggen lite större för att få mer symetri och kunna arrangera en väggfast hylla med belysning och ev ett vägguttag någonstans mitt i väggen. Det är ett badrum så jag kommer att välja någn typ av cementbunden skiva som är godkänd för ändamålet. Ytskicktet kommer att vara kakel.
 
s60 skrev:
Jag hade gipsat väggarna före taket...

mvh undertaksmontören..
Jag har satt spånskivor på väggarna i garaget och ska nu sätta gips på vägg och tak. Funderar också vilken ordning som kan bli lättast. Kan någon förklara/motivera varför det är bäst börja med väggarna?
 
  • Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
Robban66 skrev:
Jag har satt spånskivor på väggarna i garaget och ska nu sätta gips på vägg och tak. Funderar också vilken ordning som kan bli lättast. Kan någon förklara/motivera varför det är bäst börja med väggarna?
Lättast att börja med taket, då är det bara att skjuta upp väggskivorna mot taket.
 
Jag har gipsat taken före väggarna. Smaksak skulle jag säga...
 
MB77 skrev:
Lättast att börja med taket, då är det bara att skjuta upp väggskivorna mot taket.
Jag tänker som dig, att det borde bli lättast så, därför blir jag nyfiken på vad det finns för anledning/fördel med att göra tvärtom?
 
  • Gilla
Nilsson88
  • Laddar…
Om det är helt vanliga gipsskivor i tak och vägg och man inte vill ha några taklistor så är det enklare att gipsa taket först, och sedan skjuta upp vägggipset mot taket och det beror helt enkelt på att taket oftas inte är precis lika långt som en gipsskiva och att den så fall måste kapas/ha flera och då blir det en lite glipa mellan väggen och takgipset. Denna glippa "täcker" man med vägggipset och sedan lägger du bara en fog mellan skivorna och vips så slipper du listerna i taket.

Skall du ha lister så spelar det ingen roll, skall du ha någon sorts profiltak (stora nivå skillnader i skivorna) så är det bättre att skjuta taket mot väggarna annars så får du konstiga hål mot väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.