Jag skall dra ut ett 50 mm avloppsrör i vägg(se bild) till handfatskommod i badrum och osäker på om en 50 mm böj 88/90 grader räcker för att komma utanför våtrumsgipsen eller skall röret med muff mynna utanför kaklet till och med(kräver ett kort rör till)? Hur brukar proffsen göra?
 
  • Ett 50 mm avloppsrör sticker ut från en plywoodvägg med en blå skyddskåpa och en lös grå böj ligger på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Har jag lärt mig någonting av denna branch så är det att proffsen gör olika ;)

Jag skulle nog kapa bort muffen på röret och sätta ner vinkeln på det eller köpa en mufflös vinkel, dom kan heta typ vattenlåsvinkel eller nått sånt. Slutsatsen är helt enkelt att jag vill ha slätända ut mot badrummet så tätskiktet kan anslutas lättast. Oavsett metod så måste det sticka ut tillräckligt i badrummet så tätskiktsarbetet kan göras vettigt så det får du ju mäta.
 
Redigerat:
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Har jag lärt mig någonting av denna branch så är det att proffsen gör olika ;)

Jag skulle nog kapa bort muffen på röret och sätta ner vinkeln på det eller köpa en mufflös vinkel, dom man heta typ vattenlåsvinkel eller nått sånt. Slutsatsen är helt enkelt att du vill ha slätända ut mot badrummet så tätskiktet kan anslutas mot. Oavsett metod så måste det ju sticka ut tillräckligt i badrummet så tätskiktsarbetet kan göras vettigt så det får du ju mäta.
Tack för svaret. Jag googlade och hittade denna. https://www.bauhaus.se/avloppsror-w...MI0a--wOrEhgMV0wSiAx0ilB6DEAQYASABEgK64fD_BwE. Den borde göra att jag kommer tillräckligt långt ut från väggen
 
  • Gilla
laja57
  • Laddar…
C Christian.S skrev:
Den blir jätte bra, använder sådana ofta eller om man kommer överens med snickaren om reglarna så använder jag dessa: [länk]
Då får man väldigt bra fäste med smidigt.
Tack för ytterligare en alternativ lösning. Såg att det var marginell prisskillnad så jag skall kolla båda alternativen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.