Jag ska låta installera en spiskåpa med extern motor som ska stå på vinden (kattvind).
Tanken är att få en tyst lösning för en behaglig miljö i köket, samt möjlighet till att hjälpa på grundventilationen då jag bara har självdrag i dag.

Jag funderar på om en lösning med Fjäråskupans vindsmotor eller Systemair KVK Silent 160 EC.
Systemair är ungefär halva priset av Fjäråskupan, och verkar bra. Men skulle det vara värt att satsa på Fjäråskupan?
Vill gärna att det blir låg volym både i kök och i angränsande sovrum mot kattvinden där fläkten ska stå.

Som spiskåpa blir det en Franke då det är halva priset mot Fjäråskupan och ser trevligare ut, tycker jag.
 
Vad är det som fjäråskupan kan som inte den andra kan då?
Inte sett några fördelar med fjäråskupan, bara att den är dyr
 
Bra fråga, det är det jag försöker förstå också:)

Det jag kan läsa mig till är att Fjäråskupans har en större kapacitet gällande luftflöde. Men jag tror att systemairfläkten är tillräcklig med sina 748m³/h.

Skulle vara om det är skillnad i kvalitet, hållbarhet t.ex.

Ljudnivån är viktig för mig, men jag tycker att det är väldigt svårt att utläsa det ordentligt från specarna.
 
Richard_F
Jag installerade en Fjäråskupan extrem motor på vinden förra året och är mycket nöjd. Har även spiskåpa från Fjäråskupan.

Luftflöden är mycket bra och ljudnivån minimal. Själva motorn hör man inte alls bara suset från luftflödet.
 
Jag gick med samma tankar tidigare under våren, jag har också självdrag vilket som alla vet inte fungerar på sommaren.

Till slut valde jag en takmonterad fläkt och styr med en plejdpuck.
Den befintliga spiskåpan blir kvar tillsvidare då jag inte har hittat någon jag tycker passa.

Såg inte fram emot att krypa på kattvinden när fläkten ska rengöras emellanåt.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Jag installerade en Fjäråskupan extrem motor på vinden förra året och är mycket nöjd. Har även spiskåpa från Fjäråskupan.

Luftflöden är mycket bra och ljudnivån minimal. Själva motorn hör man inte alls bara suset från luftflödet.
Låter ju väldigt bra, Rickard!
Gjorde du detta jobbet själv eller anlitade du någon?
Om du gjorde det själv, var det komplicerat?
 
D Danne824 skrev:
Jag gick med samma tankar tidigare under våren, jag har också självdrag vilket som alla vet inte fungerar på sommaren.

Till slut valde jag en takmonterad fläkt och styr med en plejdpuck.
Den befintliga spiskåpan blir kvar tillsvidare då jag inte har hittat någon jag tycker passa.

Såg inte fram emot att krypa på kattvinden när fläkten ska rengöras emellanåt.
Och med takmonterad menar du en som sitter på huven på yttertaket?
Vilken fläkt valde du då?
 
Jag har funderat i samma banor men projektet ligger på is.

Fördelen med en takmonterad är att de är enklare att sota, för egen del var att de gärna ska vara konstant igång en nackdel, men det gör inget i ditt fall.

Jag tror jag landade i Systemairs Takfläkt TFSR 160 EC Svart tillsammans med Takgenomföring TFSR TOB 125-160 Svart
 
Richard_F
M magnuslink skrev:
Låter ju väldigt bra, Rickard!
Gjorde du detta jobbet själv eller anlitade du någon?
Om du gjorde det själv, var det komplicerat?
Hej

Jag har en kallvind där aggregatet/fläktmotorn står. Jag drog ventilationsrören från köket upp på vinden via fläkten och upp genom taket. Allt brandisolerades och kompletterades med rensluckor.
Elektrikern hade satt ett vanligt uttag på vinden och sen kopplade han ihop spiskåpan med fläkten med kabeln som följde med kåpan.
Det hade jag kunnat göra själv men han höll på med andra jobb i köket hos oss samtidigt.

Jag kompletterade även med ett brandspjäll där kanalen går genom taket. Kanske overkill.

Jag var orolig för att ljudet skulle fortplantas via takstolarna som som håller den lilla plattform jag byggde till fläkten. Det är inget problem varken med ljud eller vibrationer, än i alla fall.

Jag skulle säga att man gör detta enkelt själv så länge tillgången till utrymmet är ok.
 
M magnuslink skrev:
Och med takmonterad menar du en som sitter på huven på yttertaket?
Vilken fläkt valde du då?
Jag valde Vilpe ECO160P.

Önskade också att fläkten inte skulle föra oljud, en ventfirma jag pratade med rekommenderade då en takfläkt.

Jag köpte inget av den firman då jag tyckte att de modeller de hade inte var tillräckliga och letade runt och fastnade för Vilpe.

OBS! En av Vilpe återförsäljarna har väldigt dåligt omdöme på nätet.
Jag köpte inte av dem.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Hej

Jag har en kallvind där aggregatet/fläktmotorn står. Jag drog ventilationsrören från köket upp på vinden via fläkten och upp genom taket. Allt brandisolerades och kompletterades med rensluckor.
Elektrikern hade satt ett vanligt uttag på vinden och sen kopplade han ihop spiskåpan med fläkten med kabeln som följde med kåpan.
Det hade jag kunnat göra själv men han höll på med andra jobb i köket hos oss samtidigt.

Jag kompletterade även med ett brandspjäll där kanalen går genom taket. Kanske overkill.

Jag var orolig för att ljudet skulle fortplantas via takstolarna som som håller den lilla plattform jag byggde till fläkten. Det är inget problem varken med ljud eller vibrationer, än i alla fall.

Jag skulle säga att man gör detta enkelt själv så länge tillgången till utrymmet är ok.
😃 misstänker att du har ståhöjd på din vind.
För mig är det mer att krypa fram 😅.

Håller med om installationen är väldigt lätt att göra själv.
Om man har en befintlig spiskåpa med fläkt är det bara att dra upp den befintliga El,en vidare till vinden.

Ventfirman jag pratade med rekommenderade en ljuddämpare mellan fläkten och innerdelen.
Jag har inte installerat någon ljuddämpare på min ventilation, vet inte om någon annan som har någon erfarenhet hur mycket luft ljud en sån tar bort?
 
Richard_F
D Danne824 skrev:
😃 misstänker att du har ståhöjd på din vind.
För mig är det mer att krypa fram 😅.

Håller med om installationen är väldigt lätt att göra själv.
Om man har en befintlig spiskåpa med fläkt är det bara att dra upp den befintliga El,en vidare till vinden.

Ventfirman jag pratade med rekommenderade en ljuddämpare mellan fläkten och innerdelen.
Jag har inte installerat någon ljuddämpare på min ventilation, vet inte om någon annan som har någon erfarenhet hur mycket luft ljud en sån tar bort?
Inte ståhöjd men lite mer än kryphöjd

Jag installerade också ljuddämpare mellan spiskåpa och fläkt, funderade på om man borde haft en efter fläkten för att minska ljudet utanför. Har dock inte lyssnat på hur mycket det låter vid fullt drag. Jag hade en befintlig kanal men det passade inte riktigt så jag drog nya rör från köket.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Inte ståhöjd men lite mer än kryphöjd

Jag installerade också ljuddämpare mellan spiskåpa och fläkt, funderade på om man borde haft en efter fläkten för att minska ljudet utanför. Har dock inte lyssnat på hur mycket det låter vid fullt drag. Jag hade en befintlig kanal men det passade inte riktigt så jag drog nya rör från köket.
Du installerade ljuddämparen direkt? Eller jämförde du före och efter om du förstår vad jag menar.
Jag har inte störts av luftljudet ännu men det kommer en höst och vinter.
 
Richard_F
D Danne824 skrev:
Du installerade ljuddämparen direkt? Eller jämförde du före och efter om du förstår vad jag menar.
Jag har inte störts av luftljudet ännu men det kommer en höst och vinter.
Den installerade jag direkt. Oklart om den verkligen behövs. Man slås av att det är bra drag i luftflöden trots halvfart på fläkten och nästan inget ljud.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Jag har bara en kolfilterfläkt i dag och ingen genomföring i taket alls.
Så jag kommer att behöva göra hål i innertaket och yttertaket.

Är mest orolig för genomföringen i ytttertaket och att det verkligen ska bli tätt där sen. Men det kanske inte är så komplicerat. Har ni andra gjort den delen också, eller redan haft ett befintligt hål med huv att ansluta till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.