Hej
Håller på med ett trädäck mellan huset och ett gästhus. Har en existerande altan och uterum om är helt i linje och dikt an huset. Gästhuset står dock lite i vinkel mot huset. Trallen har jag börjat lägga vinkelrätt mot gästhuset och det blir ju lite sned kapning på längden när jag kommer till andra kanten ( som heller inte är helt rak) Nu säger frun att det ser konstigt ut när man står på existerande altan. Blir liksom snett. Från gästhuset ser det dock bra ut. Vad hade ni gjort? Utgått från rät linje från huset istället, eller kört på enligt mina första planer?
Hjälp! 😊
 
  • Pågående trädäcksbygge med trall vinkelrätt mot gästhus, ojämn kapning synlig, med skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av trädäck med diagonalt lagda träplankor mellan hus och uterum i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av trädäck med trall som läggs vinkelrätt mot ett gästhus, inkluderar verktyg och trädgårdsskottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående trädäcksbygge med trall i vinkel mot vitt gästhus, ojämna kanter, verktyg och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första frågan är väl; älskar du din fru?
Ser onekligen lite märkligt ut mot trappen så jag hade nog följt den linjen men svårt att få helheten på bild.
Men är du osäker så läs första frågan igen. Lycka till
 
  • Gilla
  • Haha
Bragul och 9 till
  • Laddar…
Det finns ju många alternativ; t.ex. utgå parallellt med båda husen och mötas på mitten i vinkel, eller flika in en kilsågad bräda då och då för att få lite solfjäderform.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Här kommer en skiss på hur det ser ut ovanifrån också
 
  • Ovanifrån skiss av ett hus med uteplats, nytt trädäck, gästhus och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Traden Traden skrev:
Första frågan är väl; älskar du din fru?
Ser onekligen lite märkligt ut mot trappen så jag hade nog följt den linjen men svårt att få helheten på bild.
Men är du osäker så läs första frågan igen. Lycka till
Haha. Jag äskar henne, men hade hoppats på lite stöd. Jag skall fixa övergången till trappan, men ja, den kommer ju att gå snett ner mot altanen och inte ligga i linje med trallen. Om nu inte frun får som hon vill förstås
 
  • Gilla
Aepplan
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Första frågan är väl; älskar du din fru?
Ser onekligen lite märkligt ut mot trappen så jag hade nog följt den linjen men svårt att få helheten på bild.
Men är du osäker så läs första frågan igen. Lycka till
Hmm, men annars ser det märkligt ut mot gästhuset.

Bäst är nog att riva gästhuset och bygga upp det parallellt igen.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 17 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det finns ju många alternativ; t.ex. utgå parallellt med båda husen och mötas på mitten i vinkel, eller flika in en kilsågad bräda då och då för att få lite solfjäderform.
Jag gillar det där med att mötas på mitten. Då är det jag lagt hittills inte helt bortkastat. Men det är klart skall jag förlänga sidan mot gästhuset så att vinkeln mot trappan blir rät, så får jag ta bort det jag lagt och förlänga trallen där.
 
  • Gilla
Åke Hagström och 1 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Hmm, men annars ser det märkligt ut mot gästhuset.

Bäst är nog att riva gästhuset och bygga upp det parallellt igen.
😂 Om nu inte gästhuset står rätt, och jag får riva huset istället.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 20 till
  • Laddar…
S
Jag tycker det låter opassande att lägga trallen i linje med storstugan när altanen i nivå och utförande tillhör gästhuset.

Men en idé beroende på hur mycket "lite i vinkel" är: Ska du ha en fris runt gästhus-altanen kan du - kanske - såga den så att den "tar upp" vinkeln på den sneda trappen och uterummet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Jag tycker det låter opassande att lägga trallen i linje med storstugan när altanen i nivå och utförande tillhör gästhuset.

Men en idé beroende på hur mycket "lite i vinkel" är: Ska du ha en fris runt gästhus-altanen kan du - kanske - såga den så att den "tar upp" vinkeln på den sneda trappen och uterummet.
Jag är tacksam för dina synpunkter. Ja, det är ju faktiskt gästhusets altan och speciellt för att den inte är i nivå med existerande altan eller uterum. För tillfället kommer bärlinan snett in mot trappan och trallen kommer hamna mellan stå trappsteg. Så för att inte bli överraskad över det halva sista steget (med en stor drinkbricka i händerna😀) så tänkte jag bygga en liten avsats där. Bygger man den avsatsen på trappans bred och kanske 75 cm ut, så blir ju det trall som ligger i linje med trappan. Det borde hjälpa på det sneda intrycket.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att allt kommer att harmoniseras om du fortsätter så som du har påbörjat. Rent av lite charmigt (på ett bra sätt).

Det är väldigt lätt att stirra sig blind på just saker som dessa när man håller på och bygger så jag kan förstå din fru till viss del. Men när allt är klart och det gått en liten tid så kommer varken ni eller andra att ägna en tanke åt det.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
lägg trallen på andra hållet
 
  • Gilla
a.o.f och 6 till
  • Laddar…
T
J jannebmw skrev:
lägg trallen på andra hållet
Detta.

Eller bygg något på trallen mot uterummet, typ en platsbyggd bänk så man inte ser trall kanten uppifrån.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S
Apropå trall på andra ledden, förstod jag det som att trådstartaren inte ville göra ogjort den trall som är lagd. Det går inte enkelt att lägga åt andra hållet utan att också sätta dit ett stort antal kortlingar.

Håller också med @J_P_K om att olika vinklar och ledder kan bli charmigt.

Apropå trappan: rekommenderar starkt att skruva av och återmontera stegen så att du får jämnhöga trappsteg som slutar i nivå med nya altanen. Ser faktiskt ut att kunna göras rätt enkelt. Jag är rädd för att det blir ett evigt varnande och snubblande om du gör som du tänkt, avsats eller inte. Människor är otroligt invanda med att trappor har jämnhöga steg.

Kanske sade det, men jag tror att frisbräda kommer avhjälpa övergången mot uterummet också. Frisbrädan, dvs trallbrädan närmast uterummet, är hel i bredd och i linje med uterummet medan de innanför är snedsågade mot frisbrädan. Igen, beror kanske lite på vinkeln. Men du får då en naturlig ram runt altanen som bryter av den sneda vinkeln och samtidigt markerar att altanen inte hör till uterum utan till gästhus.
 
  • Gilla
Artemisia och 3 till
  • Laddar…
P
Tycker som någon ovan att trallen tillhör gästhuset och därmed ska trallen ligga längs det.

Men för att göra en kompromiss så skulle du kunna lägga en förlängning av trappan dvs 90 grader mot det som ligger, som då tar upp vinkeln. Och sen möta med det du lagt.
Du skulle kunna lägga denna förlängning som en solfjäder som svänger ca 90 grader och då går mot det som ligger..
Men gör ingen avsats. Det kommer snubblas och trampas i luften.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.