Men i praktiken blir det 6 grader lägre om pannan ger samma effekt som med den andra termostaten...
 
Matss skrev:
Den effekt som skyfflas bort är alltid den som pannan genererar, men vid för lågt flöde eller för hög temp på inkommande vatten kan tempen i pannan bli för hög så att fläkten slår av.
Nja, är det verkligen så? Tänker att anledningen till en för hög temperatur i pannan beror just på att den energi som pannan producerar varje sekund inte hinner skyfflas undan av laddpaketet vid en effektramp. Vad är det jag missar i resonemanget?
 
_ap_
Matss skrev:
Men i praktiken blir det 6 grader lägre om pannan ger samma effekt som med den andra termostaten...
Jo visst tempen ut ur panna alltså.
Det handlar ju bara om att märkningen inte har att göra med retur tempen, det är ganska viktigt att veta när man grejar med laddpaketet.
I min gamla vedpanna (arimax 35) körde jag med 87graders patron vilket gjorde att den direkt från start gav
en ladd temp på drygt 90 grader och retur panna 65 och i slutet på brasan 95-100 och ca 60 retur panna, tank botten 35.
Det är ju fint om man vill få hög laddtemp utan att "köra runt" vattnet en gång till.
Om sen laddpaketet inte klarar av att strypa hetvattnet från pannan så panna går i kok innan patronen är helt öppen är ju en annan sak.
 
_ap_
slipperman skrev:
Nja, är det verkligen så? Tänker att anledningen till en för hög temperatur i pannan beror just på att den energi som pannan producerar varje sekund inte hinner skyfflas undan av laddpaketet vid en effektramp. Vad är det jag missar i resonemanget?
Eller att laddpaketet inte har en fungerande strypfunktion av hetvattnet, vanligt på laddomat 21.
Så länge tank botten är kring 50-60 grader ska en panna inte kunna gå i kok om man har rätt laddpaket,
om man nu inte har en jätte panna typ 80kW
 
Det där schemat på sidan 6 var intressant men något förbryllande om man betänker de empiriska studier jag nu bedrivit i ämnet under ett drygt års tid: Om jag har en 78 graders termostat hur tusan lyckas jag då få ackumulatortanktemperaturer väl överstigande 90 grader? Med termovars exempel på en 72 graderspropp skickas 75-gradigt vatten till tanken. Fattar nada.
 
Hej på er , verkar vara pajkastning på gång, är inte det fullt öppet från laddomat när pannan är full varm säg 90 grader eller va "snackar" vi om egentligen ???
Uppstart av panna
Pannan är under 78°C. Patronen har inte börjat att öppna ännu.
Käglan på självcirkulations-ventilen håller tätt mot tanken med hjälp av
pumpens tryck.
Driftfas
Pannan har kommit upp i drifttemperatur, ca 85°C. Patronen har öppnat och blandar in kallt vatten från tanken.
Det blandade vattnet till botten på pannan håller ca 70°C.
När panneffekten och därmed temperaturen in i Laddomat 21 ökar så öppnar patronen och blandar in mer kallvatten.
Vid 90°C ut från pannan ger Laddomat 21 ca 66°C in i botten på pannan.

se mer på http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=15
 
_ap_
slipperman skrev:
Det där schemat på sidan 6 var intressant men något förbryllande om man betänker de empiriska studier jag nu bedrivit i ämnet under ett drygt års tid: Om jag har en 78 graders termostat hur tusan lyckas jag då få ackumulatortanktemperaturer väl överstigande 90 grader? Med termovars exempel på en 72 graderspropp skickas 75-gradigt vatten till tanken. Fattar nada.
Antagligen klara inte laddpaketet att strypa hetvattnenet eller oxå är tankbotten för varm..
Många som kör laddomat 21 till större pannor upplever att dom skenar iväg i temp när pannan är driftvarm.
 
Ut fra hva jag forstod enligt Trebema så kan problemet uppstå när acktanken skal ladda siste biten från 65-70C til 90. Laddomaten klarar inte å skyffla bort vatnet och pannan slår ifrån på driftstermostaten.

Til er som har V65`a. hur er det med tempen på ytan på pannan under elding. Jag holder på med pannrummet och undrar hur langt avstanden til brennbar vegg måste vare. Blir det mycket varme rundt pannan.... ?
 
Egentligen är det en omöjlig kravspec dom byggt laddomat 21 mot. Ett idealt laddpaket skulle hålla pannan på 70-80 grader tills vattnet i tankens botten börjar bli varmt och då hålla pannan strax under den temp som fläkten bryter vid. Anledningen till denna tvåstegsladdning är att det ger bättre verkningsgrad med lägre panntemp och att tanken kommer att kallna något (som man förvärmer en termos).

I verkligheten har man bara vattentempen ut ur pannan att styra efter. Laddomaten börjar att blanda in kallvatten vid 78 grader ut ur pannan och blandar in mer ju högre temp det blir. Sen försöker man även låta "kallvattnets" temp påverka termostaten lite grann genom att det går nära termostaten. Om termostaten stänger helt för hetvattnet så kallnar det runt termostaten och den blandar i mera hetvatten. Därför kommer (tråkigt nog när det nästan kokar) alltid vattnet in i botten av pannan att vara varmare än vattnet i tankens botten.

Eftersom pannan är ett ganska trögt system så tar det ganska lång tid innan en ändring av vattentemperaturen in i pannan visar sig som en ändring av temperaturen ut ur pannan. Detta visar som att temperaturen i pannan hela tiden svänger up och ned. Jag har tidigare lagt upp en graf över just dessa temeratursvängningar.

Alla system går mot mera integrering och på samma sätt borde naturligtvis laddpaketet integreras i pannan. Man köper inte en mobiltelefon för att sedan gå till en annan butik och köpa ett batteri. Ska bli intressant att se vem som kommer först!

Om man låter en microprocessor, som naturligtvis styr pannan i övrigt, mäta panntemp och inkommande vattentemp och styra en shunt som blandar vattnet får man ett mycket bättre laddpaket. Då kan man ta ett bättre beslut om fläkten ska brytas eller om det kan brinna ett tag till innan det kokar. Om det blir ett riktigt kok är ju ganska beroende av tempen från tankens botten.
 
Lägger upp temploggen där man tydligt ser hur pannans temp svänger.
 
_ap_
Matss skrev:
Lägger upp temploggen där man tydligt ser hur pannans temp svänger.
Kör du Mats med laddomat eller termovars paket?
Kör själv med termovar och på min logg ser man bara en "dipp" i början sedan stabiliserar den sig på
90* ut och 65* in till panna.
Synd att min logg har pajat annars hade jag oxå en bild, ska försöka fixa.
 
_ap_
Matss skrev:
Alla system går mot mera integrering och på samma sätt borde naturligtvis laddpaketet integreras i pannan. Man köper inte en mobiltelefon för att sedan gå till en annan butik och köpa ett batteri. Ska bli intressant att se vem som kommer först!

Om man låter en microprocessor, som naturligtvis styr pannan i övrigt, mäta panntemp och inkommande vattentemp och styra en shunt som blandar vattnet får man ett mycket bättre laddpaket. Då kan man ta ett bättre beslut om fläkten ska brytas eller om det kan brinna ett tag till innan det kokar. Om det blir ett riktigt kok är ju ganska beroende av tempen från tankens botten.
Fröling har ju en egen lösning dom kör med termisk ventil, alltid 65* in till panna och låter fläkt varv och luft mängden sköta laddningen.
Skulle pannan inte orka ge ut varmare vatten änn det som finns i tanken stannar laddpumpen tills den har byggt
upp tempen igen, på så sätt kan man aldrig få in en "kall" skvätt typ mellan iläggen då pannan inte orkar ladda så mycke.
 
Jag kör Termovar, men pannan ger ca 36 kW, skulle den ge mer skulle det kanske stabilisera sig. Sen beror det på hur man mäter också, jag mäter på ett kopparör direkt ut från pannan med givaren klämt mot röret och värmeledande pasta emellan. Isolerat utanpå förstås... Kollar man på kurvan över tanktoppen så ser man inga svängningar.
 
Jahallåja,

Kunde inte låta bli att göra experimentet att plugga i 72-graders-termostaten i stället för 78:an som jag har haft i efter inkörningsfasen av systemet.

Erfarenheter:
1. Efter fullgjord laddning får jag 90-92 i ackumulatortopp.
2. Pannan stannar aldrig p.g.a. övertemperatur. Jag har ett headroom på ca 6 grader (ligger runt 84 grader) i slutfas (enligt termoventilers terminologi, se http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/Lm21_Manual.pdf sid 3)
3. Med 78-graderspluggen har jag aldrig kunnat elda så att man kör slutfas utan hela temperaturökningen sker i ett steg. Med 72:an så funkar pannan i slutfas, dvs även när den får uppvärmt vatten från acktanken.
4. Inga mysko kokningljud längre från pannan och ingen luftbildning i laddomaten (gissar att det sker i laddomaten pga det undertryck som bildas vilket i kombination med hög cirkulationstemp gör att det faktiskt kokar/sjuder i laddomaten).

Slutsats: Inga problem whatsoever med laddomat+ V65 om man använder 72:an ( i instruktionen noterar jag att det är denna plugg man rekommenderar för pannor med lite högre effekt. Lite som Matss förutsade så tappar man storleksordningen 6 grader i acken. Det ideala skulle nog vara om man kunde finna en plugg som låg på kanske 74-75 grader (då skulle man kunna utnyttja lite mer av det outnyttjade headroomet i panntemp vid slutfas), men såvitt jag förstår så finns det ingen sådan i sortimentet.

Tror jag kör med 72-grader i fortsättningen...

P.S. Ringde och kollade med Termoventiler: tyvärr finns det ingen termostat att tillgå mellan 72 och 78. Den enda möjlighet som återstår för att optimera panntempen är då att ändra flödet. Låter som en högoddsare att läge 2 på pumpen skulle funka, men jag skall prova nästa gång. Undrar om det går att varvtalsreglera motorn på något annat sätt än via de fasta lägena, alternativt att det finns någon annan motor som man kan justera hastigheten i finare steg...D.S.
 
Där ser man slipperman.. :)

Körde du laddomaten på 3:an med 72° termostaten??

Antingen ändra hastgheten el ev strypa lite på tilloppet till tanken o köra på 3:an
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.