Jag har flera ggr hittat följande maskin till salu på Tradera

http://www.tradera.com/Sag_Adamant_med_2_motroterande_klingor_Universalsag_Kap-auktion-56384919

Säljs även av http://www.toolcom.se/artiklar.asp?ID=126&Urval=Tvillingkap+Adamant+1445-S

Lite sugen är jag allt, ibland vill man kunna kapa metall utan att bränna ner gården. Någon här som provat denna ? Verkar vara en trevlig liten mackapär som jag gärna skulle sätta in i vitrinskåpet hemma istället för allt tjafs som finns där nu.

Recension tack!
 
Jag har aldrig använt eller sålt Adamanten men jag jobbar med försälnjing mot bl.a metallindustrin, och många kunder vi har har köpt adamanten. Men dom slutar ofta använda den eftersom den sprutar nåt fruktansvärt med metallspån åt alla håll. Dessutom har jag hört att klingorna går åt väldigt fort när man inte kapar helt rakt med den. Snittet blir dessutom ganska brett eftersom det är två klingor. Det finns idag mycket bättre sätt, tex cirkelsågar för stål osv. som kapar gnistfritt och med ett bättre resultat.
 
Tack för svaret Bastefallarn! Metallspån är ju inte heller de speciellt trevliga att få i ansiktet. Äh, då får jag hitta på nå´t annat!

Kanske någon av vinkelsliparna får fortsätta som kapmaskiner...
 
Tigersåg är alltså inte ett alternativ? I en del applikationer tycker jag den är väl så bra, medan den ibland kan vara väldigt klumpig, beror ju mycket på vad och hur saker ska kapas.
 
Tycker väldigt mycket om dom tunna kapskivorna till vinkelslipen, kommer inte ihåg om dom är 1,5mm eller nåt. Funkar iallafall ypperligt till den vanliga kapningen i mitt garage/verkstad.
 
Det finns tillsatser för vinkelslipar där man kan montera en klinga som klarar att kapa stål, men jag har aldrig provat så jag vet inte hur bra det är. Clas Ohlson har nån har jag sett.
Men om du vill ha nåt riktigt bra skall du kolla in Evolution Rage-maskinerna som Beijers säljer, där finns några olika. Har en sån handrcirkelsåg själv hemma, den kapar lika bra i laminatgolv som grova stålbalkar och det blir inga gnistor.
Kolla på demovideon dom länkar till:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=33455
 
Finns det nån bra anledning till varför en Evolution Rage-aktig klinga inte skulle fungera i ens vanliga kap/ger-såg eller på TS55'an?
 
Jag har aldrig provat klingan på nån annan såg men den skulle kunna fungera på vilken cirkelsåg som helst med rätt storlek, men skillnaden är att Rage-maskinen har lägre varvtal (3500rpm) än de flesta träsågar som brukar ligga på över 5000rpm
På Feston är det väl justerbart vartval har jag för mig och då fungerar det säkert utmärkt om bara klingan passar.
 
Men sluta nu....hur stor sug känner man inte efter en sån nu helt plötsligt....och inte blev filmen sämre mot slutet!
http://www.evolutionpowertools.com/downloads/Rage.wmv

Får man med det "tillbehöret" som syns på slutet så slår jag till direkt!

Kollade sen in priserna på klingorna...någon av klingorna kostade 49.90 pund vilket ger cirkus 700 spänn....

Inget man lånar ut till grannen med andra ord!
 
Cheesus skrev:
Men sluta nu....hur stor sug känner man inte efter en sån nu helt plötsligt....och inte blev filmen sämre mot slutet!
[länk]

Får man med det "tillbehöret" som syns på slutet så slår jag till direkt!

Kollade sen in priserna på klingorna...någon av klingorna kostade 49.90 pund vilket ger cirkus 700 spänn....

Inget man lånar ut till grannen med andra ord!
Nja,

Ringde till Ringdahl maskiner efter att ha sett sågen och blivit sugen på en klinga.
Fick ge 340 kr för den och då skickade de den via posten. SUVERÄN klinga kan jag säga.
Sågar lite långsammare eftersom min såg (som nu havererat efter att ha tappat den i backen från andra våningen och brutit av handtaget) varvade 4.500 rpm. Kommer nu att köpa en Evolution rage från UK och därmed betala bra precis 1500 kr för den.

//R
 
Jag har användt admant kapen. Den fungerar bra. Fast visst kommer det mkt spånor men det gör det väl alltid när man sågar metall. det finns säkert handcirklar och annat som är bättre. Har inte användt den under lång tid så jag vet inte hur länge klingorna håller
 
Robster skrev:
Nja,

Ringde till Ringdahl maskiner efter att ha sett sågen och blivit sugen på en klinga.
Fick ge 340 kr för den och då skickade de den via posten. SUVERÄN klinga kan jag säga.
Sågar lite långsammare eftersom min såg (som nu havererat efter att ha tappat den i backen från andra våningen och brutit av handtaget) varvade 4.500 rpm. Kommer nu att köpa en Evolution rage från UK och därmed betala bra precis 1500 kr för den.

//R
Har du nån länk till maskinen för 1500 kr?
 
mattiasp skrev:
Har du nån länk till maskinen för 1500 kr?
Nope. Kommer inte ihåg varifrån jag hittade den för de pengarna, men generellt så verkar prisbilden i UK vara riktigt bra jämfört med ringdahls så...

//R
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.