Eriksgatan
Hjälp! Kommer inte in under huset längre. Har en rätt stor inspektionslucka, eller snarare dörr på 120 x 80 cm (ramens yttermått), infälld i krypgrunden av murblock på grund av att gångjärnen har kärvat ihop. Har någon kanske ett knep hur man löser det? Skulle verkligen behöva komma åt utrymmet för t.ex. trädgårdsstolarna står nu därinne.

Först kärvade det nedre, vilket jag inte märkte förrän det plötsligt snäppte av för något år sedan, och nu har också det övre kärvat ihop och jag får det inte att röra sig utan att riskera bända sönder också det gångjärnsfästet. Har bankat med hammare, sprayat oljor, 5.56 m.fl. medel, utan resultat.

Det konstiga är att jag använder luckan varje vecka, även vintertid, så det har motionerats. Och det övre gångjärnet har inte känts trögt alls förrän det en dag bara satt fast. Kan man knacka upp sådana gångjärn med ett stämjärn eller är de skyddade mot den öppningstekniken numera? Värma med gasolbrännare?

På sikt, måste vi väl skaffa en helt ny ram med dörr, för det går väl inte att byta enbart gångjärnen, tänker jag. Järnramen har hål genom vilka det sitter pinnbultar(?) med muttrar på runt om på insidan av ramen skruvade i murblocken, men jag har inte velat lossa på det ännu. Detta, då sidorna verkar utjämnade med bruk samt fogat, är jag orolig för att när allt släpper, och ifall jag inte har något alternativ att sätta för, så kommer det att få vara öppet länge så att nyfikna grannar och diverse djur tar sig in.

Har sökt på nätet efter liknade luckor men ännu inte funnit någon i denna storlek. Varken byggvaruhusen, SvenskaBrunnslock.se eller Förrådsdörr.se hade något passande så tips på någon leverantör med stora luckor uppskattas.
 
  • Rostrött och fastkärvt gångjärn på inspektionslucka med synlig del av metallram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionslucka i krypgrund med kärvande gångjärn och hänglås, inramad av murblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P_20240526_133150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Du låter inte jättehändig så anlita en smed som fixar det åt dig.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
namnbyte
Den där dörren är ett hemmabygge helt klart, tveksam på att du hittar en ny i varuhusen.

Enklast hade varit vinkelslipen och få bort gångjärnen, sen pinnsvetsen för att få dit nya.

Att den plötsligt sitter tvärfast låter dock märkligt, om du motionerar dörren ofta, någon ny sättning i närheten av dörren?
 
Eriksgatan
RoTe RoTe skrev:
Du låter inte jättehändig så anlita en smed som fixar det åt dig.
Kul. Vet du överhuvudtaget något själv om ifall det finns ett sätt att lossa, eller byta gångjärnen? Eller ringer du smeden också när brödet fastnat i brödrosten?

Frågar eftersom gångjärnsproblem var ett nytt problem, och som även andra kan ha glädje av att känna till en lösning för.

OT:
Klarar nog det mesta efter 25 års husägande med tillhörande reparationer, och kan skära loss rubbet om det behövs, men hade inte tänkt en sådan operation och låta bygga en ny dörr manuellt när det finns färdiga dörrar med ram upp till 80 x 80 cm storlek på lagerhyllorna. Har också två tidigare negativa erfarenheter av smedjobb. Detaljer om grova missar smeder kan göra får komma i någon annan tråd, denna handlar om kärvande gångjärn.
 
Eriksgatan
namnbyte namnbyte skrev:
Den där dörren är ett hemmabygge helt klart, tveksam på att du hittar en ny i varuhusen.

Enklast hade varit vinkelslipen och få bort gångjärnen, sen pinnsvetsen för att få dit nya.

Att den plötsligt sitter tvärfast låter dock märkligt, om du motionerar dörren ofta, någon ny sättning i närheten av dörren?
Ja, antagligen något specialbygge. Man ser svetsfogar på närbilden av gångjärnen. Så ingen idé att joxa med gångjärnen alltså, utan istället leta upp gångjärn som förhoppningsvis håller länge och pinnsvetsa dit dem i den gamla ramen.

Knappast yttre påverkan på gångjärnen från sättningar. Ser inga, och även om så sker så har inte övre gångjärnet några spänningar på sig efter att det nedre hade gått av. Luckan ligger också an löst helt utanpå ramen och mottar inga sidokrafter. Fönstervredet som spänner fast den mot ramen och vänstersidan stöttas upp av fönstervredet plus hänglåsbygeln så att de inte tynger ned gångjärnet.
Ramen känns stark med L-järnprofiler, minst 2 mm tjocka, och böjs nog inte i första taget (nedersta bilden). Hade iofs varit väldigt varmt med 25-28 C under en längre tid när jag upptäckte detta, så kanske har gångjärnhanen svällt i värmen och migrerat med honan... 😉.
 
RoTe
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Kul. Vet du överhuvudtaget något själv om ifall det finns ett sätt att lossa, eller byta gångjärnen? Eller ringer du smeden också när brödet fastnat i brödrosten?

Frågar eftersom gångjärnsproblem var ett nytt problem, och som även andra kan ha glädje av att känna till en lösning för.

OT:
Klarar nog det mesta efter 25 års husägande med tillhörande reparationer, och kan skära loss rubbet om det behövs, men hade inte tänkt en sådan operation och låta bygga en ny dörr manuellt när det finns färdiga dörrar med ram upp till 80 x 80 cm storlek på lagerhyllorna. Har också två tidigare negativa erfarenheter av smedjobb. Detaljer om grova missar smeder kan göra får komma i någon annan tråd, denna handlar om kärvande gångjärn.
Ja men ursäkta, du skrev inlägget så som att du inte hade en aning om nånting. Lös problemet själv och undersök gångjärnet själv, herre gud vi är inte för fan inte Saida, hur ska VI veta vad som är fel?
 
  • Gilla
JerreEssberg
  • Laddar…
Eriksgatan
RoTe RoTe skrev:
Ja men ursäkta, du skrev inlägget så som att du inte hade en aning om nånting. Lös problemet själv och undersök gångjärnet själv, herre gud vi är inte för fan inte Saida, hur ska VI veta vad som är fel?
Varför svarar du i trådar överhuvudtaget, ifall du saknar intresse för att lösa ett problem? Självhävdelsebehov?
Jag skriver som jag gör för att det kan vara lättare att få hjälp ifall man inte samtidigt försöker visar sig på styva linan. Och jag har inte hängt så mycket med gångjärn i mina dar, även om många gångjärn hängt hemma hos mig. 😄
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
RoTe
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Varför svarar du i trådar överhuvudtaget, ifall du saknar intresse för att lösa ett problem? Självhävdelsebehov?
Jag skriver som jag gör för att det kan vara lättare att få hjälp ifall man inte samtidigt försöker visar sig på styva linan. Och jag har inte hängt så mycket med gångjärn i mina dar, även om många gångjärn hängt hemma hos mig. 😄
För att jag har för mycket fritid på jobbet? För att jag hatar mig själv? Jag förstår fortfarande inte att du inte bara kapar gångjärnen och öppnar luckan så ser du problemet själv eftersom du verkar så intelligent.
 
Jag hade borrat ur huvudena på bultarna, när du fått loss dörrbladet så kan du kanske få igång gångjärnen igen.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Aldrig varit med om att gångjärn fastnat så länge man underhåller dem regelbundet, dvs lyfter av någon gång ibland och smörjer eller använder flytande fett på burk som man sprejar på och rör dörren/luckan fram och tillbaka så det kan tränga in. Gör även så på dörrar och luckor inomhus. Förhindrar gnissel och slitage och som sagt, med fett rostar inte metallen och fastnar därmed inte heller. Har gångjärn utomhus som närmar sig 100 år utan problem.

Värme brukar hjälpa för att få loss sådant som rostat fast, så en gasolbrännare t ex kan funka.

Edit: Samma sak gäller bildörrar t ex, bör smörjas varje år, samma med lås och låshus på både hus, bil och förekommande hänglås. Tar minimalt med tid, ger väldigt mycket tillbaka. För fönstergångjärn och spanjoletter eller andra låsdon gäller samma sak. Mina Elit-fönster behöver smörjas ungefär var tredje år för att fungera felfritt.
 
Eriksgatan
RoTe RoTe skrev:
För att jag har för mycket fritid på jobbet? För att jag hatar mig själv? Jag förstår fortfarande inte att du inte bara kapar gångjärnen och öppnar luckan så ser du problemet själv eftersom du verkar så intelligent.
Att du säger att du inte förstår visar att du inte ens läst mitt inlägg. Det står tydligt i fjärde stycket. Man behöver inte vara särskilt intelligent för att klara av att lära sig läsa, men bevisligen finns det en nedre gräns.
 
Eriksgatan
MultiMan MultiMan skrev:
Aldrig varit med om att gångjärn fastnat så länge man underhåller dem regelbundet, dvs lyfter av någon gång ibland och smörjer eller använder flytande fett på burk som man sprejar på och rör dörren/luckan fram och tillbaka så det kan tränga in. Gör även så på dörrar och luckor inomhus. Förhindrar gnissel och slitage och som sagt, med fett rostar inte metallen och fastnar därmed inte heller. Har gångjärn utomhus som närmar sig 100 år utan problem.

Värme brukar hjälpa för att få loss sådant som rostat fast, så en gasolbrännare t ex kan funka.

Edit: Samma sak gäller bildörrar t ex, bör smörjas varje år, samma med lås och låshus på både hus, bil och förekommande hänglås. Tar minimalt med tid, ger väldigt mycket tillbaka. För fönstergångjärn och spanjoletter eller andra låsdon gäller samma sak. Mina Elit-fönster behöver smörjas ungefär var tredje år för att fungera felfritt.
Tack för lite konstruktivitet! Nej, detta är också helt nytt för mig. Har också hanterat åtskilliga riktigt gamla väderutsatta luckor och dörrar, bl.a. från tiden som maskinchef i Flottan, där vi underhöll och reparerade delar på fartyg som var 50+ år gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.