Hej allihopa,

Jag söker lite råd om hur jag kan renovera väggarna och taket i ett rum. Jag har bifogat två foton nedan för referens.

1. Vad tycker ni om det nuvarande skicket på väggarna och taket?
2. Bör jag överväga att byta ut dem och använda gipsskivor, eller räcker det med att bara måla om?
3. Har ni några andra förslag eller tankar om hur jag ska gå tillväga med denna renovering?

Som ytterligare information planerar jag att jorda alla uttag och kanske dra om elen i befintliga väggar samt byta ut elcentralen. Huset är från 1970.

Tack på förhand för era synpunkter!
 
  • Vardagsrum med gammal inredning, nött tak och väggar som behöver renovering, möbler och fönster med utsikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett vardagsrum med slitna vita väggar och tak, bruna bokhyllor, och en brun fåtölj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

surris
Hej,

Går inte svara hur skicket på väggarna är endast med bilderna. Ska du inte gör några ingrepp i väggarna så är det inte nödvändigt jobb att sätta upp gipsskivor.

Ser det så pass bra ut som jag ändå tycker att det gör på bilderna så är det nog bara att måla om.

Det är troligen treetex och ser ut som pappspänt tak, det ger en mer ombonad känsla i rummet än döda väggar med gips.
 
  • Gilla
ByggNV och 3 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Hej,

Går inte svara hur skicket på väggarna är endast med bilderna. Ska du inte gör några ingrepp i väggarna så är det inte nödvändigt jobb att sätta upp gipsskivor.

Ser det så pass bra ut som jag ändå tycker att det gör på bilderna så är det nog bara att måla om.

Det är troligen treetex och ser ut som pappspänt tak, det ger en mer ombonad känsla i rummet än döda väggar med gips.
Hej,

Tack för ditt svar och dina synpunkter!

Vi behöver också byta fönstren och lägga till en skjutdörr på andra sidan av rummet. Som jag nämnde tidigare behöver elen också fixas.

Tack igen för din hjälp
 
surris
ByggNV Navidv skrev:
Hej,

Tack för ditt svar och dina synpunkter!

Vi behöver också byta fönstren och lägga till en skjutdörr på andra sidan av rummet. Som jag nämnde tidigare behöver elen också fixas.

Tack igen för din hjälp
Okej, elen drar du om i befintliga rör utan att öppna upp väggarna. Är inte det möjligt så blir det ju ett alternativ med gipsskivor.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
surris surris skrev:
Okej, elen drar du om i befintliga rör utan att öppna upp väggarna. Är inte det möjligt så blir det ju ett alternativ med gipsskivor.
Okej, om elen kan dras om utan att skada väggarna, är byte av fönster och dörr inget problem då?
Tack
 
surris
ByggNV ByggNV skrev:
Okej, om elen kan dras om utan att skada väggarna, är byte av fönster och dörr inget problem då?
Tack
Nej du behöver inte göra om hela ytskiktet för att byta fönster och sätta in en dörr.
 
  • Gilla
ByggNV
  • Laddar…
surris surris skrev:
Nej du behöver inte göra om hela ytskiktet för att byta fönster och sätta in en dörr.
tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.