Hej!

Har uppdaterat mitt förslag till altankonstruktion efter input i en tidigare tråd.

Det rör sig alltså om en fristående altan på cementplattor. Bärlinor 45 x 170 med cc 120 cm. Skruvreglar 45 x 95 med cc 60 cm. Låga stolpar med enkel konstruktion, höjd 15 cm, en/cementplatta = cc 120 cm. Sedermera trall 28 x 120 cm.

Kommer detta att svikta eller blåsa bort? Alla inspel mottages förstås tacksamt.
'
 
  • 3D-modell av en fristående altankonstruktion med bärlinor och skruvreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du är ganska upptagen vid risken att den ska blåsa bort, så jag undrar om altanen ska byggas precis bakom bana 1 på Arlanda, i Tornado Alley i Oklahoma, eller någon annan väldigt blåsig plats? Den kommer ju att väga förhållandevis mycket.
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Haha, nej , vi bor i en ordinärt blåsig Stockholmsförort. Erkänner att jag är lite nojig ang blåsten. Den förra altanen jag byggde var förankrad i båda mark och fasad.

Hursomhelst - vad tror du/ni om själva konstruktionen. Kommer detta att svikta?
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
S
B Boogieman123 skrev:
Haha, nej , vi bor i en ordinärt blåsig Stockholmsförort. Erkänner att jag är lite nojig ang blåsten. Den förra altanen jag byggde var förankrad i båda mark och fasad.

Hursomhelst - vad tror du/ni om själva konstruktionen. Kommer detta att svikta?
Ok. Nej, det kommer inte att blåsa bort och det kommer inte heller att kännas rangligt eller svaja otrevligt. (Allt trä sviktar förstås, det är en önskvärd egenskap 😉)

Vill du grotta ned dig eller få en professionell uträkning så följ länken du fick tidigare.
 
K
Man behöver inte starta ny tråd för varje fråga man har.. Speciellt inte när det är samma fråga igen.

Dina bärlinor väger 6kg/lpm. Så 18kg där.
Skruvreglarna 2kg/lpm. Så 86kg till.
28x120 trall 2,5kg/lpm. Får det till ca 150lpm så 375kg till. Vad i hela friden är det som du tror ska blåsa bort den skiten på nästan 500kg?!
 
B Boogieman123 skrev:
Haha, nej , vi bor i en ordinärt blåsig Stockholmsförort. Erkänner att jag är lite nojig ang blåsten.
Du bör nog fundera på att bygga en stensatt uteplats istället. Mindre risk för röta ,svikt, stickor i fötterna och noll risk att den blåser bort.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Om du komplettera med en kjol så minskar ju vindfånget betydligt.
 
K
K kniv skrev:
Man behöver inte starta ny tråd för varje fråga man har.. Speciellt inte när det är samma fråga igen.

Dina bärlinor väger 6kg/lpm. Så 18kg där.
Skruvreglarna 2kg/lpm. Så 86kg till.
28x120 trall 2,5kg/lpm. Får det till ca 150lpm så 375kg till. Vad i hela friden är det som du tror ska blåsa bort den skiten på nästan 500kg?!
Edit: 108kg och inte 18 på bärlinorna så väl över 500 totalt.
 
Tack för länken till dimensioneringsberäkningen. Hittade själv en spännviddstabell av enklare karaktär. Räcker gott för mina behov. Lägger in den här i den mån någon annan kan komma att ha nytta av den.

https://www.hornbach.se/projekt/bygga-altan/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.