Skulle torka bort något som såg ut som smuts på vattenlåset. Det kändes som murbruk och en del lossnade. Ser att vattenlåset nu läcker. Hur har det kunnat gå hål i plasten?
Jag kan ha fel men är nästan säker på att jag bytt vattenlåset på 2000-talet. Men det står 1990 på stämpeln på bilden.
Ska det inte hålla längre än 34 år? :)
Skadat vattenlås under handfat med murbruksrest och läckage, med datumstämpel 1990 synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte sett liknande tidigare men du skaffar ett nytt vattenlås på Jula eller Biltema för några tior, enkelt att byta normalt sett.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skulle torka bort något som såg ut som smuts på vattenlåset. Det kändes som murbruk och en del lossnade. Ser att vattenlåset nu läcker. Hur har det kunnat gå hål i plasten?
Jag kan ha fel men är nästan säker på att jag bytt vattenlåset på 2000-talet. Men det står 1990 på stämpeln på bilden.
Ska det inte hålla längre än 34 år? :)
[bild]
Har också upplevt samma med förvåning! Rören är iaf av ABS-plast. Om man läser om ABS så låter det bra, men jag tror kvaliteten varierar mycket. Jag hadde satsat på PP material som är nog mycket tåligare, finns i vit och även i små dimensioner 32 uppåt. Bara att byta.
 
M markfixaren skrev:
Jag hadde satsat på PP material som är nog mycket tåligare, finns i vit och även i små dimensioner 32 uppåt. Bara att byta.
Det står ju PP på materialet i bilden som TS har postat. Så det verkar ju inte vara speciellt "tåligare"..... Rördelar i PP-material med synligt slitage och märkning "PP" i cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OK, så observant! Sjukt dårlig hållbarhet och skrämmande livslängd...
 
Bara att boka flyg till Thailand och ta med sig avloppet och kasta i närmsta vattenhål. Glöm inte att ta med plastpåsarna
 
Den här vita plasten används ju tack och lov inte i rören som går i väggar och bjälklag, men man hade ju räknat med att plasten skulle hålla mins lika länge som gjutjärn, dvs 50-60 år.
Jag hade ett nytt vattenlås liggande så det är bytt och allt är frid och fröjd några år till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.