Jag ska ta upp ett hål i en murad yttervägg för ny ytterdörr. Jag har köpt en konstruktionsritning som säger vilken dimension av balk jag ska ha och att den ska gjutas fast med expanderbetong.

Mitt hus är alltså murat, med tegelfasad och betongbjälklag. Jag tänker att jag vill bygga in så lite spänningar som det bara går så jag inte får några sprickor i varken bjälklag eller tegelfasaden ovan.

När jag läser om expanderbetong så står det att den är flytande. Jag förstår inte hur det skulle vara det bästa sättet för mig att få dit denna balk.

För att komma till saken, hur hade ni gjort?
Det finns totalt 23cm utrymme från underkant av bjälklag till dörröppningen, balken är 16cm.
 
  • IMG_3020.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Placera balken så att där är ca 2 cm utrymme mellan ovankant balk och underkant betongbjälklag. Detta utrymmet kan du torrstoppa med en trögflytande expanderbetong, dvs. tryck in betongen mellan balk och betongbjälklag. Stålbalksupplagen kan du palla upp så att du får ca 2 cm utrymme mellan underkant balk och upplag och sen kan du torrstoppa dessa upplagen också. Sen kan du skruva fast en 45x145-regel i underkant balk så borde du hamna lagom vid ovankant dörr.

Sannolikt så kommer balken inte komma någonvart efter att du torrstoppat men om du vill så kan du förankra den mekaniskt upp i betongbjälklaget. Då kan du sätta expanderskruv eller betongskruv genom ovanflänsen på 4 ställen. Om du ska borra hål i betongbjälklaget innan du lägger balken så får du mäta in det bra, annars kan du borra efter att du satt balken men då kommer du behöva göra hål i både under- och överflänsen på balken för att kunna borra genom flänsarna och upp i betongbjälklaget.
 
  • Gilla
Mackan1935
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.