Hej,

Jag har en lekställning i ena hörnan av trädgården. Den har nu gjort sitt.

Där vill jag nu istället ha en terass/pergola/rum för yoga som vi kan hänga under samt mysa sista solen. I anslutningen till detta en liten delvis nedgrävd pool typ:

https://outl1.se/rund-pool-hydrium-360cm?utm_source=google&utm_medium=cpc&gad_source=1

Jag tänkte gräva ner poolen någon meter och ha de sista decimetrarna ovan jord i altanen. Behöver jag isolera gropen/poolen med tex frigolitbotten och sidor för att poolen inte skall vara iskall? Idag har vi en ovanmarkspool otan uppvärmning och det är ok, men visst saknas några grader då och då.

Budgeten på hela bygget ligger runt 50' men arbetskraften är gratis. Därför blir det inte en rostfri balja tex.
 
K
Jo cellplast under mot marken lär du ha. Även något tak då mycket värme försvinner uppåt..
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag kör med XPS under för att dels ta bort markkyla och få mjukare att gå på.
Sen har jag [länk]
som jag drar över då jag inte använder poolen.
Hej. Har du något mellan xps och liner? Ser man skarvarna? Har du tejpat/limmat xps-skivorna?
 
S sventamyra skrev:
Hej. Har du något mellan xps och liner? Ser man skarvarna? Har du tejpat/limmat xps-skivorna?
Nej tyvärr la jag inget mellan xps o liner, och det gör att man ser vissa skarvar.
Så att limma/tjepa xps:en är att föredra och det jag skulle göra om jag skulle göra om.
 
M MrDizzy skrev:
Nej tyvärr la jag inget mellan xps o liner, och det gör att man ser vissa skarvar.
Så att limma/tjepa xps:en är att föredra och det jag skulle göra om jag skulle göra om.
Tack för snabbt svar. Tror du att silvertejp skulle hjälpa? Eller skulle även tejpskarvarna synas då?
 
wildeside
Är inte det där en ovanmarkspool du länka till?
 
S sventamyra skrev:
Tack för snabbt svar. Tror du att silvertejp skulle hjälpa? Eller skulle även tejpskarvarna synas då?
Frågan är bara hur bra tejpskarvarna håller ihop xps:en då det kommer både vikt (från vattnet i poolen) och rörelse (från ungarna som hoppar runt i poolen)
Tror nog på nån typ av kombination lim+tejp.
Dock kan det inte bli sämre med bara silvertjep än det är att inte ha nått alls.
 
M MrDizzy skrev:
Frågan är bara hur bra tejpskarvarna håller ihop xps:en då det kommer både vikt (från vattnet i poolen) och rörelse (från ungarna som hoppar runt i poolen)
Tror nog på nån typ av kombination lim+tejp.
Dock kan det inte bli sämre med bara silvertjep än det är att inte ha nått alls.
Ja, det har du rätt i. Jag har en bottenfilt som jag tänkte lägga. Men överväger om man skulle lägga en sån konstgräsmatta under den och sedan limmad xps under det. Kanske tejp. Hoppas att skarvarna inte märks då. Men det kanske är naivt

Ser att flera lägger 3cm stenmjöl ovanpå xps, men fattar inte hur de paddar det så det blir jämnt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.