Hej forumet!

Bygger mitt första kök och är nu framme vid sista steget köksluckor och lådfronter.

Fukttrög/grön MDF finns inte i någon markbutik här i Sundsvall vad jag kan se, Bauhaus säljer valchromat som ska vara fuktresistent men jag har som nyexad student lite svårt att motivera det dubbla priset mot standard MDF från tex byggmax och tänker att ett grundligt lack- och målningsarbete ska utgöra tillräcklig fukt barriär. Upplever att de provbitar av valchromaten jag målat har sugit färg vid snitten mer eller mindre som standard MDF.

Arbetsordningen om jag använder standard MDF efter att kanter är slipade och fasade är att måla alla kanter med utspätt trälim/vatten som slipas därefter lacka hela stycket, grundfärg två omgångar med slipning mellan strykningarna och två strykningar snickerifärg.

Ni med erfarenhet och kunskap; låter processen överdriven eller rimlig? Tar tacksamt emot tips på färg/lack som fungerat bra för er också!

Extrafråga på hållfasthet: Överskåpen mäter 600x1000 så en solid slät mdf lucka kommer väga ca 12-13 kg så på 5 stommar blir det ca 60 kg. För att hålla nere vikt tänkte jag göra ramluckor med en tunnare mdf som panel även om släta vore att föredra både för utseende och tillverkning.
Stommarna är tillverkade i 18 mm spånskiva och hänger på en fransk upphängningslist i furu där "honan" sitter på betongvägg och den svagaste länken är "hanen" som sitter med 4 skruvar i långsidan av spånskivornas kanter. För god natts sömn sitter varje stomme med två vinkeljärn skruvade med 4 spånskruvar in i gaveln och en betongskruv in i väggen.

Är min oro över luckornas vikt obefogad tror ni?

Tack!
 
  • Metallfäste för skåpsupphängning monterat på hörnet av en vägg, med skruvar och kartong i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök under renovering med öppna lådor, avsaknad av luckor, synliga förvaringsartiklar och hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Titta på hur kommersiella kök sitter upphängda, jag tror din lösning duger bra nog.

Personligen hade jag övervägt släta luckor, spegelluckor är mycket tråkigare att hålla rent.
 
  • Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
S
Jag tycker att 60 cm bred lucka på överskåpen är lite opraktiskt. Då öppnas luckan så långt ut att man får gå runt den.

Jag tycker du ska köra på en bättre kvalitet på mdf än vad man köper på Bauhaus/ Byggmax. Den är liksom inte lika tät som industrikvalitet.

Skåpen kommer inte ramla ner…
 
  • Gilla
Pgpettsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Titta på hur kommersiella kök sitter upphängda, jag tror din lösning duger bra nog.

Personligen hade jag övervägt släta luckor, spegelluckor är mycket tråkigare att hålla rent.
Tack för svar! Ja exakt städbarheten är också en faktor!
 
S sinuslinus skrev:
Jag tycker att 60 cm bred lucka på överskåpen är lite opraktiskt. Då öppnas luckan så långt ut att man får gå runt den.

Jag tycker du ska köra på en bättre kvalitet på mdf än vad man köper på Bauhaus/ Byggmax. Den är liksom inte lika tät som industrikvalitet.

Skåpen kommer inte ramla ner…
Tack för svar! Då kanske jag vågar satsa på släta luckor ändå. Men var hittar man bättre kvalitet på MDF, beijer, woody, bygma är väl samma skit egentligen?
 
S
Kolla med ett snickeri om du kan få köpa av dem. Annars kan nog en säljare på bygghandeln ta hem åt dig.
 
  • Gilla
Pgpettsson
  • Laddar…
D
Snyggt jobbat! :)

Calexico kan du köpa det mesta av.

Vad talar emot en trälucka, tex i fur och spegel av plyfa? MDF är tungt och trist och inte svinbra i där den kan utsättas för fukt och slag, många sorgliga mdf-kök finns runt om i landet.
 
  • Gilla
Pgpettsson
  • Laddar…
MDF är formstabilt och lättbearbetat. Vi har ett 22 år gammalt kök, helt utan lack- eller vattenskador. Men allt står och faller med en välgjord ytbehandling!
 
  • Gilla
Pgpettsson
  • Laddar…
Pgpettsson Pgpettsson skrev:
Hej forumet!

Bygger mitt första kök och är nu framme vid sista steget köksluckor och lådfronter.

Fukttrög/grön MDF finns inte i någon markbutik här i Sundsvall vad jag kan se, Bauhaus säljer valchromat som ska vara fuktresistent men jag har som nyexad student lite svårt att motivera det dubbla priset mot standard MDF från tex byggmax och tänker att ett grundligt lack- och målningsarbete ska utgöra tillräcklig fukt barriär. Upplever att de provbitar av valchromaten jag målat har sugit färg vid snitten mer eller mindre som standard MDF.

Arbetsordningen om jag använder standard MDF efter att kanter är slipade och fasade är att måla alla kanter med utspätt trälim/vatten som slipas därefter lacka hela stycket, grundfärg två omgångar med slipning mellan strykningarna och två strykningar snickerifärg.

Ni med erfarenhet och kunskap; låter processen överdriven eller rimlig? Tar tacksamt emot tips på färg/lack som fungerat bra för er också!

Extrafråga på hållfasthet: Överskåpen mäter 600x1000 så en solid slät mdf lucka kommer väga ca 12-13 kg så på 5 stommar blir det ca 60 kg. För att hålla nere vikt tänkte jag göra ramluckor med en tunnare mdf som panel även om släta vore att föredra både för utseende och tillverkning.
Stommarna är tillverkade i 18 mm spånskiva och hänger på en fransk upphängningslist i furu där "honan" sitter på betongvägg och den svagaste länken är "hanen" som sitter med 4 skruvar i långsidan av spånskivornas kanter. För god natts sömn sitter varje stomme med två vinkeljärn skruvade med 4 spånskruvar in i gaveln och en betongskruv in i väggen.

Är min oro över luckornas vikt obefogad tror ni?

Tack!
Ett tips är att sätta en regel med vattenpass på den höjd som skåpen ska ha, skåpen ställes på regeln och fästes, efter uppfästning så tas regln bort. Nu har du hängjärn och det ska vara i våg. Så kanske inte behövs
 
  • Gilla
Pgpettsson och 1 till
  • Laddar…
D
J JuggeH skrev:
MDF är formstabilt och lättbearbetat. Vi har ett 22 år gammalt kök, helt utan lack- eller vattenskador. Men allt står och faller med en välgjord ytbehandling!
Ja känsligt är det. Otroligt det hållit sig i 22 år!

Vad är en välgjord ytbehandling för mdf? Överväger det som sidostycken i en liten pjäs jag planerar bygga, överväger även helstav limfog men mdfen är billigare och mer lättillgänglig.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja känsligt är det. Otroligt det hållit sig i 22 år!

Vad är en välgjord ytbehandling för mdf? Överväger det som sidostycken i en liten pjäs jag planerar bygga, överväger även helstav limfog men mdfen är billigare och mer lättillgänglig.
Jag önskar att jag visste… Till saken hör att vi hade badrumsskåp och kommod från samma tillverkare. Från dessa kunde man bryta loss små murkna delar redan efter några år…
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Snyggt jobbat! :)

Calexico kan du köpa det mesta av.

Vad talar emot en trälucka, tex i fur och spegel av plyfa? MDF är tungt och trist och inte svinbra i där den kan utsättas för fukt och slag, många sorgliga mdf-kök finns runt om i landet.
Tack ska kolla calexico, brukar vara sån brutal frakt bara!

Som JuggeH är inne på här under så är det formstabiliteten som talar för mdf, vi har luckor i familjens stuga i furu från 60 talet i helt perfekt skick så det går ju att få till men jag har några år till i verkstan innan jag vågar kalla mig annat än nybörjare i snickeri så dom luckorna får vänta! :D
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja känsligt är det. Otroligt det hållit sig i 22 år!

Vad är en välgjord ytbehandling för mdf? Överväger det som sidostycken i en liten pjäs jag planerar bygga, överväger även helstav limfog men mdfen är billigare och mer lättillgänglig.
Från vad jag läst mig till ska trälim utspätt med nån del vatten i ett par lager (med slipning mellan) på kanterna stänga porerna, minska suget på färgen och hindra den värsta fiberreseningen, sen lackar vissa innan grundmålning, andra går rätt på grundmålning i 2-3 lager med slipning mellan och därefter lack-/snickerifärg. Men det verkar finnas ungefär lika många goda råd som målare när det kommer till att måla mdf 😅

Men är plånboken inte problemet verkar valchromat lovande som ett alternativ till mdf, har kört ett litet vattentest och låtit två bitar ligga i vatten 48 h, den ena oljad med paraffinolja den andra utan någon förbehandling. Den oljade var helt oförändrad medans den andra svällt minimalt ute vid kanterna.
 
S
Jag tror att industrimdf har motsvarande fuktmotstånd som valchromat.

Jag byggde min badrumskommod och diskbänksskåpet i 15 mm Tricoya.
Vet inte vad en skiva idag men kanske 2500kr/st men då kan det spruta vatten i dagar utan att det händer något. 😉
 
S sinuslinus skrev:
Jag tror att industrimdf har motsvarande fuktmotstånd som valchromat.

Jag byggde min badrumskommod och diskbänksskåpet i 15 mm Tricoya.
Vet inte vad en skiva idag men kanske 2500kr/st men då kan det spruta vatten i dagar utan att det händer något. 😉
Alright, inte hört talas om industrimdf men ska kolla upp det. Nu blev det valchromat runt diskho/diskmaskin och standard mdf i resten, går all in på ett stabilt målningsjobb och hoppas det håller :) Ja tricoya har dykt upp under research och verkar grymt bra men för dom priserna kan jag lika gärna köpa färdiga luckor!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.