1
Hej alla, i mitt badrum har jag 1st frånluftsdon. Denna har jag under städning lyckats justera och rubba inställningen.

Min fråga är hur stor påverkan detta har på fastigheten och lägenheten i övrigt? Fastigheten är nybyggd och har ett FTX ventilationssystem. I lägenheten finns endast ett badrum med 1st frånluftsdon. Vardagsrum och andra allrum har tilluftsdon. Inga andra frånluftsdon finns.

GPDB Frånluft
STQA Tilluft

Hur känsligt är det hela och vad kan jag göra för att kontrollera/åtgärda?

Tackar på förhand!
 
BirgitS
Hur stor påverkan blir beror på hur mycket du rubbade inställningen.
Om du ökade öppningen i badrummet så ökar luftflödet i ditt badrum och i alla andra lägenheter minskar luftflödena och tvärtom.

Det borde finnas frånluft i köket t.ex. genom en köksfläkt som går på lågvarv när fläkten inte används.
 
1
BirgitS BirgitS skrev:
Hur stor påverkan blir beror på hur mycket du rubbade inställningen.
Om du ökade öppningen i badrummet så ökar luftflödet i ditt badrum och i alla andra lägenheter minskar luftflödena och tvärtom.

Det borde finnas frånluft i köket t.ex. genom en köksfläkt som går på lågvarv när fläkten inte används.
Tack för svaret! Fläkten i köket verkar vara helt avstängd när ej igång modell swegon.

Så inställningen påverkar alltså inte ventilationen i lägenheten? Endast övrigas lgh?

Om en mätning och justering skulle göras, vilka värden ska uppnås?
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Om du ökade öppningen i badrummet så ökar luftflödet i ditt badrum och i alla andra lägenheter minskar luftflödena och tvärtom.
Så alla lägenheter inkl. din påverkas alltså.

Det ska vara det luftflöde som FTX-systemet är inställt för. Du måste alltså fråga styrelsen/fastighetsskötaren/förvaltaren.
 
1
BirgitS BirgitS skrev:
Så alla lägenheter inkl. din påverkas alltså.

Det ska vara det luftflöde som FTX-systemet är inställt för. Du måste alltså fråga styrelsen/fastighetsskötaren/förvaltaren.
Okej, det finns inga generella värden man kan sträva efter? Läst om 15-16l/s. Tänker att hyrning av en luftflödesmätare och justering därefter enklast löser mina problem.

Eller måste det vara lgh specifika värden?
 
BirgitS
15 l/s är normalt i badrum men om det är enda frånluften i hela lägenheten så räcker det inte till att ventilera mer än 43 kvm lägenhetsyta (minst 0,35 l/s och kvm är ett annat normvärde).

Men i vilket fall som helst så måste det justeras in till det värde som FTX-systemet är injusterat för. Annars så blir det fel luftflöde i din och alla andras lägenheter, vilket kommer att upptäckas vid nästa OVK och då blir du ålagd att rätta till det.

Att hyra en luftflödesmätare är nog rätt väg att gå efter att du har fått reda på korrekt värde.
 
1 -- --1 skrev:
Hej alla, i mitt badrum har jag 1st frånluftsdon. Denna har jag under städning lyckats justera och rubba inställningen.

Min fråga är hur stor påverkan detta har på fastigheten och lägenheten i övrigt? Fastigheten är nybyggd och har ett FTX ventilationssystem. I lägenheten finns endast ett badrum med 1st frånluftsdon. Vardagsrum och andra allrum har tilluftsdon. Inga andra frånluftsdon finns.

GPDB Frånluft
STQA Tilluft

Hur känsligt är det hela och vad kan jag göra för att kontrollera/åtgärda?

Tackar på förhand!
Hur mycket ändrade du? Hade inte donet en mutter i bakkant som låste inställningen? För hyresgästen är ansvarig att rengöra donen och då ska inställningarna vara låsta.
Du är inte den enda som snurrar på donen eller tom tar bort de, finns mycket man stöter på.
OVK är föreningen ansvarig för och även skyldig att åtgärda vid brister. Att don ändras eller är igensatta med damm är vardagsmat. Det är bara om du skulle ändra ventilationen markant med t.ex omdragningar som du blir skadestånds skyldig mot föreningen.
 
1 -- --1 skrev:
Hej alla, i mitt badrum har jag 1st frånluftsdon. Denna har jag under städning lyckats justera och rubba inställningen.

Min fråga är hur stor påverkan detta har på fastigheten och lägenheten i övrigt? Fastigheten är nybyggd och har ett FTX ventilationssystem. I lägenheten finns endast ett badrum med 1st frånluftsdon. Vardagsrum och andra allrum har tilluftsdon. Inga andra frånluftsdon finns.

GPDB Frånluft
STQA Tilluft

Hur känsligt är det hela och vad kan jag göra för att kontrollera/åtgärda?

Tackar på förhand!
Det suger säkert i köket också. Kanske kökskåpan.
 
1 -- --1 skrev:
Hej alla, i mitt badrum har jag 1st frånluftsdon. Denna har jag under städning lyckats justera och rubba inställningen.

Min fråga är hur stor påverkan detta har på fastigheten och lägenheten i övrigt? Fastigheten är nybyggd och har ett FTX ventilationssystem. I lägenheten finns endast ett badrum med 1st frånluftsdon. Vardagsrum och andra allrum har tilluftsdon. Inga andra frånluftsdon finns.

GPDB Frånluft
STQA Tilluft

Hur känsligt är det hela och vad kan jag göra för att kontrollera/åtgärda?

Tackar på förhand!
Det suger säkert i köket också. Kanske kökskåpan.
1 -- --1 skrev:
Okej, det finns inga generella värden man kan sträva efter? Läst om 15-16l/s. Tänker att hyrning av en luftflödesmätare och justering därefter enklast löser mina problem.

Eller måste det vara lgh specifika värden?
Frånluftsflödet ska motsvara tillluftsflödet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.