Er det nogon som har en Calmarpanna V65 med Laddomat 21.
Undrar på om den kan brukes eller om jag måste ha annen ladpacket ?
Trebema mener at Laddomat 21 inte klarar med pannan.
Nogon erfaringer på forumet ?
 
Jag har V65 + L21 i standardutförande med 78 graders termostat.

Det är precis så det går och det har hänt någon gång emellanåt att pannan löser ut (om än kortvarigt) och då har det alltid berott på att luft samlats och försämrat pumpens förmåga så det var vanligt under inkörningen av anläggningen.

Det är mycket viktigt att man kan kontrollera skorstensdraget med motdragslucka så att pannan inte rusar och utvecklar mer effekt än nödvändigt. Man kan också behöva blanda i antiluftkemikaler/sänka ytspänningen (t.ex. Yes) för att få bort tendenser till luft i vattnet.

Detta var de rekommendationer jag fick från Termoventiler när jag talade med dem om hur man skulle klara att hantera effektutvecklingen i V65:an så att laddomaten klarar av att svälja. Nominellt skall den ju klara av V65:an men det är just övereffekt (65:an kan säkert springa iväg långt över 80kW stunnevis) och luftsamlingar man måste undvika, och det gäller i och för sig inte bara denna kombination.

Hade jag gjort mitt system idag hade jag sannolikt tagit det säkra för det osäkra och tagit panntillverkarens rekommendation.

Jag vet att det är någon på forumet som kör laddomat 21 med en större pump till V65, det kanske också kan vara en möjlig väg.
 
Jag har även v65 och laddomat 21 med 78graders term. Mitt tips se till att du har väl tilltagna ledningar för laddning och retur.
min 32mm
Lycka till
PS. Har även provat köra utan termometer, och då kan du ladda absolut fullt....DS
 
hansers1 skrev:
Jag har även v65 och laddomat 21 med 78graders term. Mitt tips se till att du har väl tilltagna ledningar för laddning och retur.
min 32mm
Lycka till
PS. Har även provat köra utan termometer, och då kan du ladda absolut fullt....DS

Utan termometer, vad skulle det bli för skillnad :confused:
 
slipperman skrev:
Jag har V65 + L21 i standardutförande med 78 graders termostat.

Det är precis så det går och det har hänt någon gång emellanåt att pannan löser ut (om än kortvarigt) och då har det alltid berott på att luft samlats och försämrat pumpens förmåga så det var vanligt under inkörningen av anläggningen.
Inte testat med 72° termostat i laddomaten??
Borde ju gå bättre tycker man då det är 6° lägre temp in i pannan...
 
2an skrev:
Inte testat med 72° termostat i laddomaten??
Borde ju gå bättre tycker man då det är 6° lägre temp in i pannan...
Jovisst, den använde jag när jag körde in systemet (enligt rekommendation) och det var mycket luft i systemet. Med 72 graders termostat så tappar man rätt mycket laddtemp i acktanken, så egentligen är 78:an perfekt för ändamålet. Men som jag försökte förklara så ligger man på gränsen och så länge allt flyter som tänkt är det inga problem, men uppstår en störning i flödeshastigheten (t.ex. lite luft som samlas i pumpen) eller att pannan skenar lite av för högt skorstensdrag så kan det hända att maxtermostaten slår till och pannfläkten stannar under en dryg minut eller så, men sen går det som tåget igen.
 
Tack för svarene.. jag har Köpt en V65`a og fått Laddomat 21 med pannan... er inte sikker på om jag skal
beholde Laddomaten och kopple den opp eller få tak i Trebema sitt ladkoppel.
 
Har du den redan, så kör på 21:an, men se till att du har en dragregulator samt att du följer rekommendationer på tjocklek på ved (8-15 cm men se till att du blandar när du lägger i så du inte får för mycket gasbildning).så löser det sig! Och när du kör in anläggningen så kör de första 5-10 eldningarna på 72-graderspatron, annars blir det jobbigt...
 
bra at veta at laddomaten kan brukes i fall at jag inte får bytat mot tilverkarens ladkoppel.
Vad mener du med å blanda veden när den lägges inn?
 
Om man har mycket småpinnar så bidrar det till att bilda mycket gas vilket gör att pannan avger hög effekt. Detta reduceras genom att se till att blanda i lite stora vedbitar.
 
slipperman skrev:
Jovisst, den använde jag när jag körde in systemet (enligt rekommendation) och det var mycket luft i systemet. Med 72 graders termostat så tappar man rätt mycket laddtemp i acktanken, så egentligen är 78:an perfekt för ändamålet. Men som jag försökte förklara så ligger man på gränsen och så länge allt flyter som tänkt är det inga problem, men uppstår en störning i flödeshastigheten (t.ex. lite luft som samlas i pumpen) eller att pannan skenar lite av för högt skorstensdrag så kan det hända att maxtermostaten slår till och pannfläkten stannar under en dryg minut eller så, men sen går det som tåget igen.

Kör du pumpen i laddomaten på 3:an nu med 78° termostaten i??
Om inte den körs på 3:an blir det ingen skillnad om man ökar hastigheten ??
Med 72° termostat kanske det funkar med lägre hastighet på pumpen...
 
Yepp, kör på trean men har inte testat 72 graders på t.ex. tvåan, men den hypotesen bygger i sådana fall på att du får en större bortförd effekt med en sådan kombination. Borde det inte finnas någon graf någonstans som visar hur mycket effekt som nominellt skyfflas undan för varje kombination av pumphastighet och termostatnivå?
 
Med en större diff så behöver du inte lika högt flöde..
Körde du med pumpen på 3;an även med 72° termostaten??
 
slipperman skrev:
Yepp, kör på trean men har inte testat 72 graders på t.ex. tvåan, men den hypotesen bygger i sådana fall på att du får en större bortförd effekt med en sådan kombination. Borde det inte finnas någon graf någonstans som visar hur mycket effekt som nominellt skyfflas undan för varje kombination av pumphastighet och termostatnivå?
Den effekt som skyfflas bort är alltid den som pannan genererar, men vid för lågt flöde eller för hög temp på inkommande vatten kan tempen i pannan bli för hög så att fläkten slår av.
 
_ap_
2an skrev:
Inte testat med 72° termostat i laddomaten??
Borde ju gå bättre tycker man då det är 6° lägre temp in i pannan...
Tror vi haft den här diskussionen förut, men nämner det igen,
patronens märkning har INGET att göra med returtempen in i pannan.
Inte i ett riktigt laddpaket, vill man ha konstant temp in så väljer man en termisk ventil,
men i en ved panna som effekten varierar i kör man med laddpaket som fungerar så att
ju hetare vatten pannan ger ju kallare skickar laddpaketet in, allt för att hålla graderna som patronen är
märkt med.
Läs sida 6 i instruktionen.
"Temperaturen tillbaka till pannan regleras beroende på pannans effekt."
http://www.acaso.se/svensk/instruktioner/TERMOVAR LPKT _SE_ 0612.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.