Stickan56
Jag ha funderat i 15 år varför man skriver i manualen att man inte får korta eller förlänga lågspänningskabeln.

"Transformatorn ansluts till
vägguttaget via en integrerad nätkabel och till
laddstationen via en 20 m lång lågspänningskabel.
Lågspänningskabeln får varken förkortas eller
förlängas."

Stickan
 
Antagligen för att några EMC-krav uppfylls med just den kabeln; det är inte provat med något annat.
Formalia.
Jag har svårt att tro att några ståendevågfenomen eller liknande skulle få det hela att sluta fungera med 18 eller 21 meter kabel.
För lång kabel ger naturligtvis spänningsfall.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Det finns ju olika längder av den att köpa, 3-20m så det är ju inte längden i sig som skulle vara problemet.

/Höghus
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Fotografen Fotografen skrev:
Antagligen för att några EMC-krav uppfylls med just den kabeln; det är inte provat med något annat.
Formalia.
Jag har svårt att tro att några ståendevågfenomen eller liknande skulle få det hela att sluta fungera med 18 eller 21 meter kabel.
För lång kabel ger naturligtvis spänningsfall.
Till Automower 420 finns det en längre kabel att köpa.😊
Jag kapade bort 17 meter från min då jag lessnat på kabelhärvan och sen satte jag dit en ny kontakt.

Stickan
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Här kommer lite återkoppling och tips till andra.
Felsökningsverktyg kan säga att signalen i slingan är bra fastän det inte är dugligt för gräsklipparens basstation. Det hände mig. Verktyget ska lämnas tillbaka, helt värdelöst.

"Sprängda" kablar under mark är svåra att hitta, men var i mitt fall orsaken. På två ställen var kaben helt uppvikt och typ exploderad, ca 5-10 cm under jord. (jo den hamnar så långt ner efter en sådär 7-8 år. )

I mitt fall var kabeln uppsprängd eller hade brunnit på flera ställen. Fick enkelt dra upp både guidekabeln och delar av begränsningskabeln. Då hittade jag felen och bytte ut stora delar av kablaget.
I vintras hade vi flera blixtnedslag, varav ett kraftigt med brand i en grannes yttre elskåp. Vi fick då blixtar ut genom våra eluttag inomhus. Troligen är det därför kablarna spruckit eller bränts sönder och fläkts upp. Finns inget att som kan ha påverkat kablarna så pass långt under gjorden.

Kommer återigen anmäla detta till elnätsbolaget, som inte tog nämnvärt allvarligt på att elen och blixtar transporteras i deras nät utan någon form av överbelastningsskydd.
 
Stickan56
K Karriärmamman skrev:
Här kommer lite återkoppling och tips till andra.
Felsökningsverktyg kan säga att signalen i slingan är bra fastän det inte är dugligt för gräsklipparens basstation. Det hände mig. Verktyget ska lämnas tillbaka, helt värdelöst.

"Sprängda" kablar under mark är svåra att hitta, men var i mitt fall orsaken. På två ställen var kaben helt uppvikt och typ exploderad, ca 5-10 cm under jord. (jo den hamnar så långt ner efter en sådär 7-8 år. )

I mitt fall var kabeln uppsprängd eller hade brunnit på flera ställen. Fick enkelt dra upp både guidekabeln och delar av begränsningskabeln. Då hittade jag felen och bytte ut stora delar av kablaget.
I vintras hade vi flera blixtnedslag, varav ett kraftigt med brand i en grannes yttre elskåp. Vi fick då blixtar ut genom våra eluttag inomhus. Troligen är det därför kablarna spruckit eller bränts sönder och fläkts upp. Finns inget att som kan ha påverkat kablarna så pass långt under gjor
Kommer återigen anmäla detta till elnätsbolaget, som inte tog nämnvärt allvarligt på att elen och blixtar transporteras i deras nät utan någon form av överbelastningsskydd.
Vad är relevansen till ämnet i tråden?

Stickan
 
Vill man ha en viss spänning i slutet på en lång kabel så höjer man ingångsspänningen. Kortar man kabeln så blir spänningen högre I slutet.
 
Stickan56
A Alexn72 skrev:
Vill man ha en viss spänning i slutet på en lång kabel så höjer man ingångsspänningen. Kortar man kabeln så blir spänningen högre I slutet.
Det spelar ingen roll för funktionen i detta fall.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.