E elmont skrev:
Eller #4 där du sätter det ojordade uttaget typ [länk]
Eller ett utanpåliggande typ [länk]
Nåt sånt vore ju mycket bra att ha i garderobssidan. Jag vet dock inte hur jag kopplar sladden från vägguttaget till det där uttaget - kan inte el… Finns det någon tydlig anvisning över hur jag gör? Tusen tack!
 
D
Alternativ 1 lät väldigt tilltalande. Är det något man kan göra själv eller behövs en elektriker? Finns det någon tydlig anvisning på hur man gör det själv, i så fall?
Det är lätt och samtidigt olagligt att göra själv. Jag hade gjort så.
 
S Stuff skrev:
Vad skulle det där skrivbordsuttagen fylla för syfte om jag får fråga?
Går det inte bara att ta upp ett tillräckligt stort hål i bakstycket på garderoben så att det befintliga uttaget är fullt åtkomligt, kan fortsätta användas (och bytas/uppgraderas i framtiden utan att behöva riva garderoben)
Det är egentligen bara estetiska skäl. Sladden behöver gå igenom garderobsväggen och jag vill ogärna borra/såga ett hål för att komma åt ett förgreningsuttag där inne…
 
D
Hisak Hisak skrev:
Nåt sånt vore ju mycket bra att ha i garderobssidan. Jag vet dock inte hur jag kopplar sladden från vägguttaget till det där uttaget - kan inte el… Finns det någon tydlig anvisning över hur jag gör? Tusen tack!
Om du inte kan alls skulle jag föreslå att du sätter in ett vanligt ojordat grenuttag som får komma ut på baksidan av garderoben.

Hålet blir ju bara 1x1 cm hack i nedersta bakhörnet på garderoben
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D datja skrev:
Om du inte kan alls skulle jag föreslå att du sätter in ett vanligt ojordat grenuttag som får komma ut på baksidan av garderoben.
Det är just det, garderoben kommer platsbyggas MOT väggen, och så den kommer inte kunna stanna bakom garderoben och jag undviker gärna borra/såga garderobens sidovägg.
 
Är man totalt okunnig så ska man kanske avstå, när det gäller el tycker jag att man ska ha full koll innan man "pular" och inte bara tro att man förstår.
Det skulle ta en elektriker 1-2 timmar samt matr för 100-200:-
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Är man totalt okunnig så ska man kanske avstå, när det gäller el tycker jag att man ska ha full koll innan man "pular" och inte bara tro att man förstår.
Det skulle ta en elektriker 1-2 timmar samt matr för 100-200:-
Det är nog min känsla också, tyvärr. Jag får tacka för hjälpen och fundera ett varv till!
 
D
Hisak Hisak skrev:
Det är just det, garderoben kommer platsbyggas MOT väggen, och så den kommer inte kunna stanna bakom garderoben och jag undviker gärna borra/såga garderobens sidovägg.
Ok, om den platsbyggs förstår jag.

Du behöver:
Täcklock med näsa
Någon meter kulokabel
Klammer
Rotdosa
Ojordat uttag för infällning
(Borr som kan ta upp hål i rätt storlek.)

Alternativt, för att göra det enklare för dig:
Täcklock med näsa
Någon meter kulokabel
Klammer
Ojordat utanpåliggande uttag

(Så behöver du inte böka med rotdosa och infällning.)
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
Tack!
D datja skrev:
Ok, om den platsbyggs förstår jag.

Du behöver:
Täcklock med näsa
Någon meter kulokabel
Klammer
Rotdosa
Ojordat uttag för infällning
(Borr som kan ta upp hål i rätt storlek.)

Alternativt, för att göra det enklare för dig:
Täcklock med näsa
Någon meter kulokabel
Klammer
Ojordat utanpåliggande uttag

(Så behöver du inte böka med rotdosa och infällning.)
Tack! Vad är det för klammer du syftar på? :)
 
E elmont skrev:
Uttaget du länkar till är ett uttag för fast montage i en apparatdosa, och det SKA ha jord ansluten.
Nej, det är en förlängningssladd med kontramutter. Baksidan är petskyddad och uttaget ansluts med stickpropp (schuko) till ett vanligt eluttag.

Det behövs inga verktyg för varken montering eller demontering utöver en hålsåg i rätt storlek.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Behöver du nå uttaget utifrån? När jag byggde platsbyggda bokhyllor med skåp nedtill, var jag bara glad att det gick att ha el i skåpet. Fyrkantigt hål i bakstycket och där i skåpet står nu en trådlös skrivare och en trådlös nätverkspryl. Väldigt smidigt.
 
Hep Hep skrev:
Behöver du nå uttaget utifrån? När jag byggde platsbyggda bokhyllor med skåp nedtill, var jag bara glad att det gick att ha el i skåpet. Fyrkantigt hål i bakstycket och där i skåpet står nu en trådlös skrivare och en trådlös nätverkspryl. Väldigt smidigt.
Ja dessvärre, väldigt snålt med eluttag i rummet i övrigt. Bra idé annars!
 
zarkov zarkov skrev:
Nej, det är en förlängningssladd med kontramutter. Baksidan är petskyddad och uttaget ansluts med stickpropp (schuko) till ett vanligt eluttag.

Det behövs inga verktyg för varken montering eller demontering utöver en hålsåg i rätt storlek.
Kände så jag med, men köper också att det felaktigt ges sken av att vara ett jordat uttag när det inte är det.

I min enfald tänker jag att JAG ju vet om det… så får jag jag säga det till ev framtida köpare sen… 😇
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
D
Hisak Hisak skrev:
Tack!


Tack! Vad är det för klammer du syftar på? :)
Kabelklammer. Finns mycket att välja på.
 
Hisak Hisak skrev:
Kände så jag med, men köper också att det felaktigt ges sken av att vara ett jordat uttag när det inte är det.

I min enfald tänker jag att JAG ju vet om det… så får jag jag säga det till ev framtida köpare sen… 😇
Eller så tar du med dig din skarvsladd när du flyttar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.