Företaget BHP Exploration vill göra mätningar nära vår tomt. Dom säger att deras policy är 200 m från tomtgräns pga respekt men att det inte är någon lag. Nu vill dom ha vårat godkännande att göra mätningen ca 100 m nära tomten och är ganska enträgna. Dom säger att det inte skulle påverka oss alls men jag blir skeptisk. Mätningen görs för eventuell framtida gruvdrift. Någon som har mer information kring detta?
 
Utan att vara mer insatt skulle jag nog vara mer orolig för ”framtida gruvdrift” än för de initiala mätningarna.

På vilket sätt utförs mätningarna?

Vill de alltså göra mätningar på er fastighet, men utanför tomten?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Utan att vara mer insatt skulle jag nog vara mer orolig för ”framtida gruvdrift” än för de initiala mätningarna.

På vilket sätt utförs mätningarna?
Precis, det är jag med. Dom följer någon geologiskt rutnät och det befinner sig närmare tomten än 200 m. Detta görs inte bara här utan i hela kommunen. Men man undrar ju varför det är så viktigt, om det underlättar för dom att hitta något just där. Mätningen görs med ett stativ med fjäder.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Utan att vara mer insatt skulle jag nog vara mer orolig för ”framtida gruvdrift” än för de initiala mätningarna.

På vilket sätt utförs mätningarna?

Vill de alltså göra mätningar på er fastighet, men utanför tomten?
Nej det är inte på våran fastighet men tydligen behövs ändå ett godkännande pga deras policy att dom får göra mätningar närmare vår tomt. Men att det inte kommer att påverka oss negativt på något sätt. Dom kunde inte svara på hur lagarna ser ut.med hur nära en tomt man får bedriva gruvdrift.

Samma personer har också kommit med ändrade siffror. Muntligt sa dom att 200 m är praxis från huset, på pappret står det 250 m. Till mig sa dom att dom skulle ändra mätningen till 170 m från huset, till min sambo sa dom 100 m. Blir förvirrad i det hela.
 
Om det inte är på er fastighet, och det inte finns några krav på att få ert godkännande kan man ju fundera på vad de gör om ni säger nej? Låter de bli då? Tveksamt va..
Varför skulle de över huvud taget behöva godkännande från någon som inte äger marken de ska göra något med och som inte ens påverkas av det?
Skulle någon ställa upp ett markstativ med en fjäder 100 meter från min fastighetsgräns skulle jag i rimlighetens namn aldrig ens notera det.

Å andra sidan, om det hela bara inbegriper ett stativ med en fjäder, spelar det då er någon roll om de gör det i närheten av er?
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Om det inte är på er fastighet, och det inte finns några krav på att få ert godkännande kan man ju fundera på vad de gör om ni säger nej? Låter de bli då? Tveksamt va..
Varför skulle de över huvud taget behöva godkännande från någon som inte äger marken de ska göra något med och som inte ens påverkas av det?
Skulle någon ställa upp ett markstativ med en fjäder 100 meter från min fastighetsgräns skulle jag i rimlighetens namn aldrig ens notera det.

Å andra sidan, om det hela bara inbegriper ett stativ med en fjäder, spelar det då er någon roll om de gör det i närheten av er?
Jag tycker allt låter skumt. Menar det, vad finns det för anledning att fråga? Vi sa nej iaf och då sa dom att dom flyttar det 200 m bort från huset inga problem. Känns ändå som det säkraste, vi har inget att vinna på att säga ja och om dom räknat ut att dom vill kolla marken just där hellre än 200 m bort känns det som att det är störst risk att det finns något där dom vill bryta. Men förstår inte heller varför dom inte bara gör det.

Aja, tack för ditt engagemang! Många frågor svåra att besvara i detta fall 😅.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Om frågan är av ren artighet och de inte egentligen behöver fråga är mitt råd att du definitivt svarar nej. Du har bara något att förlora på att svara ja. Det kanske går att använda mot dig om det uppstår skador eller problem.

Om de faktiskt behöver ditt medgivande till något hade mitt råd varit att först reda ut exakt vad de ska göra och vilka risker som finns och sen presenterat ett förslag på ersättning till dig.

Kommunicera bara skriftligt!👍🧐
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om frågan är av ren artighet och de inte egentligen behöver fråga är mitt råd att du definitivt svarar nej. Du har bara något att förlora på att svara ja. Det kanske går att använda mot dig om det uppstår skador eller problem.

Om de faktiskt behöver ditt medgivande till något hade mitt råd varit att först reda ut exakt vad de ska göra och vilka risker som finns och sen presenterat ett förslag på ersättning till dig.

Kommunicera bara skriftligt!👍🧐
Vi kom fram till exakt det, att det inte finns något att vinna! Så sa nej. Har också tänkt på skriftlig kommunikation. Jag pratade med dom personligen när dom svängde in på våran tomt i morse. Sen har min kille haft kontakt via telefon på sitt jobb. Så jag vet inte om man ska tjafsa mer och be om skriftligt på sms?

Jag har inte fått något svar på om själva mätningen påverkar oss utöver att dom säger att det inte gör det. Men man vill ju hursomhelst inte smeka ett globalt gruvbolag medhårs utan hålla dom på så långt avstånd som möjligt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Jag vet inte om ni behöver göra något mer i nuläget men min ryggmärgsreflex hade varit att be företaget skicka förfrågan skriftligen till mig om jag hade fått frågan. Ibland låter saker annorlunda när folk behöver skriva ned det.

Nu har ni ju svarat så jag hade i det läget antingen bara avvaktat eller skickat ett mail typ "mailar för att bekräfta det vi talade om i morse, inga medgivande görs från vår sida. För vidare diskussion önskar vi en skriftlig förfrågan, beskrivning av saken i detalj och om det finns riskbedömningar, utredningar eller annat önskar vi ta del av dessa också".
L LouvisaG skrev:
Vi kom fram till exakt det, att det inte finns något att vinna! Så sa nej. Har också tänkt på skriftlig kommunikation. Jag pratade med dom personligen när dom svängde in på våran tomt i morse. Sen har min kille haft kontakt via telefon på sitt jobb. Så jag vet inte om man ska tjafsa mer och be om skriftligt på sms?

Jag har inte fått något svar på om själva mätningen påverkar oss utöver att dom säger att det inte gör det. Men man vill ju hursomhelst inte smeka ett globalt gruvbolag medhårs utan hålla dom på så långt avstånd som möjligt.
 
  • Gilla
LouvisaG
  • Laddar…
L LouvisaG skrev:
Precis, det är jag med. Dom följer någon geologiskt rutnät och det befinner sig närmare tomten än 200 m. Detta görs inte bara här utan i hela kommunen. Men man undrar ju varför det är så viktigt, om det underlättar för dom att hitta något just där. Mätningen görs med ett stativ med fjäder.
Stativ och fjäder låter som att de helt enkelt vill mäta hur stark gravitationen är på olika punkter, för att försöka se var det finns oväntade skillnader som ev kan förklaras av förekomsten av olika metaller (gissar på nickel i det här fallet). Själva mätningen är med stor sannolikhet helt ofarlig/icke-invasiv.

Att de gärna, om det går, vill mäta på vissa punkter har förmodligen med deras metoder att göra, och att dessa kräver minst extrajobb om mätdata tas på jämnt fördelade punkter. Jag är dock förvånad över att de ens frågar.

Verkar vara ett australiensiskt bolag.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag vet inte om ni behöver göra något mer i nuläget men min ryggmärgsreflex hade varit att be företaget skicka förfrågan skriftligen till mig om jag hade fått frågan. Ibland låter saker annorlunda när folk behöver skriva ned det.

Nu har ni ju svarat så jag hade i det läget antingen bara avvaktat eller skickat ett mail typ "mailar för att bekräfta det vi talade om i morse, inga medgivande görs från vår sida. För vidare diskussion önskar vi en skriftlig förfrågan, beskrivning av saken i detalj och om det finns riskbedömningar, utredningar eller annat önskar vi ta del av dessa också".
Tack! Det är riktigt bra konstruktiva tips! Har printat detta och sparat!
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Stativ och fjäder låter som att de helt enkelt vill mäta hur stark gravitationen är på olika punkter, för att försöka se var det finns oväntade skillnader som ev kan förklaras av förekomsten av olika metaller (gissar på nickel i det här fallet). Själva mätningen är med stor sannolikhet helt ofarlig/icke-invasiv.

Att de gärna, om det går, vill mäta på vissa punkter har förmodligen med deras metoder att göra, och att dessa kräver minst extrajobb om mätdata tas på jämnt fördelade punkter. Jag är dock förvånad över att de ens frågar.

Verkar vara ett australiensiskt bolag.
Okej! Tack du förklarade detta bättre än dom gjorde 😅 Det är inte nickel, utan någon bergämne jag aldrig hört talas om förut.

Det kanske är så enkelt. Men iom att jag inte fick/hittar så mycket information så bad vi dom att hålla sig på den avstånd som är praxis. Men dom kanske vara vill fråga för att hålls så god relation som möjligt ifall det händer nåt i närområdet i framtiden.

Precis, det är något stort bolag som vill kika på resurserna här ute.
 
De använder en gravimeter (https://en.wikipedia.org/wiki/Gravimetry#Gravimeters), vilket mäter den lokala gravitationen=tyngdkraften. Ungefär som en fjädervåg men mycket mer noggrant. Alltså inget att oroa sig för. Denna typ av undersökning kallas för prospektering (https://www.sgu.se/bergsstaten/pros...personer som utför prospekteringsarbete.).Och man bruka mäta på ett rutnät för att få en uppfattning om eventuella fyndigheter av metaller under ett område. Att dom mäter nära fastigheten betyder inte att dom vill bryta metall där.
Om allemansrätten gäller där dom vill mäta så får dom göra det fritt. Dock inte på villatomt där allemansrätten inte gäller.
 
  • Gilla
LouvisaG
  • Laddar…
Tack för utförligt svar! Får en större bild nu. Dom mäter dock med målet gruvdrift. Sen kunde dom inte svara på hur nära en fastighet som är tillåtet för gruvverksamhet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
bruka mäta på ett rutnät för att få en uppfattning om eventuella fyndigheter av metaller under ett område. .
https://en.wikipedia.org/wiki/Kriging

För den som vill läsa om den matematiska bakgrunden, även om jag inte har någon kunskap om den specifika tillämpningen
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.