Någon kunnig här som vet hur grov sten man kan använda vid gjutning av en platta utan större last och ca: 70mm tjock?
Rekommendation som jag fått är sand 0-4 och sten 8-16 men grustäkten har bara 0-4 & 11-22 är detta för grov sten?
 
R
N norddal skrev:
Någon kunnig här som vet hur grov sten man kan använda vid gjutning av en platta utan större last och ca: 70mm tjock?
Rekommendation som jag fått är sand 0-4 och sten 8-16 men grustäkten har bara 0-4 & 11-22 är detta för grov sten?
Det går bra med vilket som..
 
Jag har använt vanligt väggrus 0/18 till en enklare platta, skulle tro att det finns att köpa på alla bergtäkter.
 
F fribygg skrev:
Jag har använt vanligt väggrus 0/18 till en enklare platta, skulle tro att det finns att köpa på alla bergtäkter.
0/18 skulle ju varit enkelt om det fungerar! På betongstation menade de att det kan vara svår få en fin yta med 11-22 då plattan är tunn.
 
N norddal skrev:
0/18 skulle ju varit enkelt om det fungerar! På betongstation menade de att det kan vara svår få en fin yta med 11-22 då plattan är tunn.
Hur tunn?

Har du större stenar så finns det en större risk att de ligger på toppen och det kan bli svårt att få till en fin yta. Men det går ju till viss del att motverka genom att vara lite snabbare och mödosam på efterarbetetet. Men det beror på stenen, 22 är ju bara 6 mm större än 16 men är alla 22mm och du jämför med sten där merparten ligger på 10mm så blir det skillnad.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hur tunn?

Har du större stenar så finns det en större risk att de ligger på toppen och det kan bli svårt att få till en fin yta. Men det går ju till viss del att motverka genom att vara lite snabbare och mödosam på efterarbetetet. Men det beror på stenen, 22 är ju bara 6 mm större än 16 men är alla 22mm och du jämför med sten där merparten ligger på 10mm så blir det skillnad.
Ja skillnaden är ju inte så stor på stenarna, plattan är 70mm tjock.
 
N norddal skrev:
0/18 skulle ju varit enkelt om det fungerar! På betongstation menade de att det kan vara svår få en fin yta med 11-22 då plattan är tunn.
Det är nog ett större problem att använda finare fraktioner, än att blanda in större sten. Finare fraktion betyder att det är större yta som ska limmas ihop => det går åt mer cement.

Jag skulle hellre använda riktig gjutsand och 11-22 än 0-18.

Du borde antagligen gjuta minst 8cm också. Har du armering i mitten är det annars för lite betong runt armeringen.

.......men, man kan förstås göra lite som man vill och är det inget salsgolv man bygger kanske det inte spelar någon roll.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är nog ett större problem att använda finare fraktioner, än att blanda in större sten. Finare fraktion betyder att det är större yta som ska limmas ihop => det går åt mer cement.

Jag skulle hellre använda riktig gjutsand och 11-22 än 0-18.

Du borde antagligen gjuta minst 8cm också. Har du armering i mitten är det annars för lite betong runt armeringen.

.......men, man kan förstås göra lite som man vill och är det inget salsgolv man bygger kanske det inte spelar någon roll.
Ja 70mm är kanske gränsfall på hur tunn man kan gjuta. Då verkar ni här som svarat att jag kan köra med 11-22 & 0-4! Är blandningsförhållande 1 cement 2 grus samt 2 sten lämpligt? ej platta med last.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle hellre använda riktig gjutsand och 11-22 än 0-18.
Det är ju givetvis bättre att göra så, men med 0/18 behöver man bara beställa en grusbil vilket för mig var enklare och billigare.
 
N norddal skrev:
Ja 70mm är kanske gränsfall på hur tunn man kan gjuta. Då verkar ni här som svarat att jag kan köra med 11-22 & 0-4! Är blandningsförhållande 1 cement 2 grus samt 2 sten lämpligt? ej platta med last.
Så här blandar jag

Tabell med mängden material för betongblandning uppdelat i kilogram, kubikmeter, liter, lass och antal säckar.

Det betyder i klartext i en tombolla laddning
En halv säck cement
40 L hink makadam 8-16
40 L hink + en spade sand 0-8
vatten till rätt konsistens


om din platta är t.ex. 25 m2 och du ska gjuta den 7cm tjock behövs ungefär
Tabell som visar kvantiteter av sand, makadam, cement och färdig betong i kg, m³, liter, lass och säckar.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Så här blandar jag

[bild]

Det betyder i klartext i en tombolla laddning
En halv säck cement
40 L hink makadam 8-16
40 L hink + en spade sand 0-8
vatten till rätt konsistens


om din platta är t.ex. 25 m2 och du ska gjuta den 7cm tjock behövs ungefär
[bild]
Tack för denna mall! Är det egen uträknat eller hittat någonstans? Skall gjuta ca 17 m2 med en mindre kantbalk på ca 10cm extra så tot 17cm hög, så volymen du räknat på 25 m2 så detta kan bli ungefär samma volym.
Undra vad en säck cement på 25kg blir i liter?
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Det är ju givetvis bättre att göra så, men med 0/18 behöver man bara beställa en grusbil vilket för mig var enklare och billigare.
Sant då hade det räckt med ett lass 0-18, men verkar som de flesta rekommendationerna ändå är grus+sten och grabben går på transport programmet så han får väl övningsköra 2 lass😃
 
Redigerat:
N norddal skrev:
Sant då hade det räckt med ett lass makadam, men grabben går på transport programmet så han får väl övningsköra 2 lass😃
Enbart makadam är inget vidare till gjutning, det behövs nått med O- fraktion också
 
N norddal skrev:
Tack för denna mall! Är det egen uträknat eller hittat någonstans? Skall gjuta ca 17 m2 med en mindre kantbalk på ca 10cm extra så tot 17cm hög, så volymen du räknat på 25 m2 så detta kan bli ungefär samma volym.
Undra vad en säck cement på 25kg blir i liter?
Jag har utgått grovt från beskrivningen här
https://www.cement.heidelbergmaterials.se/sv/betongarbeten

Varför är du intresserad av volymen på en 25l säck cement?
 
Du väl inte ha för stor ballast pga risken att den fastnar mellan armering eller mellan armering och form. Av den anledning låter 11-22 lite stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.