Vår tomt ligger ett par decimeter under vägen som går utanför. För att vägen inte ska rasa in på vår tomt så har någon lagt slipers (kanske 3-4 st på högsta stället ner till en där sen skillnaden försvinner). Jag har tidigare frågat kommunen om det kan vara kreosot i slipersarna och om de isåfall hade plan på att byta ut dem. De svarade då att det var mitt ansvar. Jag orkade inte gräva mer i det hela då. Området är 120 år gammalt och hur gamla dessa slipers är går inte att gissa.

Bland alla papper som följde med huset så har jag nåt minne av att ett papper berörde ett "släntintrång" som kommunen ville göra, men som jag tror aldrig blev av. Jag ska rota i papperna.

Egentligen vill jag inte bråka med kommunen om detta, men nu i år så har sliperserna ruttnat rätt rejält (vilket väl iofs tyder på att de inte har kreosot eller så har det redan lakats ur till min tomt) så att asfalten börjat ge vika. Det som skulle kunna oroa mig var om ett tungt fordon vid möte går så nära kanten så att vägen kalvar in och bilen välter.

Vägen är asfalterad, utan trottoar, det går att mötas 2 bilar men inte mycket mer. Det är 30 väg och ingen genomfart, så boende, gäster och nyttotrafik (sopbilar, transporter) åker här. Cyklar kan iofs komma vidare. Vägen slutar ett par hundra meter längre in med en liten badplats som många på sommaren besöker.

Jag har alltid trott att den som har den "högre" marknivån ska vara den som ser till att den inte rasar ned på någon annan. Dessutom går ju en väg här, med ledningar, fiber osv så att jag ska börja försöka lösa detta problem känns fel. Frågan är hur jag går vidare? Sannolikt får jag ringa ut någon från kommunen att titta på detta?

Någon som har tips inför denna kontakt, vad läsa på? Vad förvänta sig?
 
Claes Sörmland
Om det är ett vanligt detaljplanerat villaområde så styrs gränsen mellan allmän platsmark för gatan (vägen) och kvartersmarken av detaljplanen. Fastighetsgränserna ska om inget har gått fel i historien följa dessa gränser så att din fastighet med tomtmark ligger på kvartersmarken och gatan ligger på de allmänna platsmarken. Ansvaret för underhållet går vid denna gräns.

Kommunen ansvarar för den allmäna platsens underhåll och du för din fastighets. Det betyder att kommunen beslutar om slipersen om de ligger på allmän platsmark. Därmed är det svårt för sig att gå in som backseat driver och försöka styra kommunens underhåll av sin gata.

(Om vägen istället ligger där med vägrätt enligt väglagen så skiljer sig juridiken lite grann. Men då är vi ute på landet utanför detaljplanerat område.)
 
Tack för svar. Kommunen brukar faktiskt vara ok att ha att göra med. Det är detaljplanerat.

Jag skiter i om det är fult, släppte det efter något år. Men iom asfalten sjunkit ett par cm i kanten och syllen är så rutten att om jag trycker på den faller den i bitar känns det som någon måste göra något. Även om det bara är att inspektera. Och jag är inte kompetent att säga detta ser ok ut. Så blir nog tvungen ringa kommunen.... :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.