Varför?
 
Jag sålde halva huset till marknadspris till min sambo. Hon tog över hälften av de lån som redan fanns på huset samt betalade mig (genom ett skuldebrev) den mellanskillnad från lånet upp till marknadsvärdet för den halva hon köpt. Vi äger huset 50/50 på pappret. I samband med att hon tog över halva lånen så lånade vi upp lite för renovering. Vi står idag 50/50 på de lån som finns.

Skuldebrevet anger skulden och att det skall betalas om hon flyttar eller om vi säljer huset. Självklart är det skrivet av en jurist och bevittnat. På så sätt behövde hon inte lägga ut kontanter eller ta några egna lån.

Det absolut tråkigaste med detta är dels lagfartsavgiften för dig och dels den rea-vinstskatt man som säljare åker på. I mitt fall hade värdet på huset ökat med ca 100% sedan jag köpte det. Det blir en stor summa som inte går att skjuta på.

Vi ville ha balans i förhållandet och samtidigt bo kvar i huset och då var detta det enda rimliga. Man ser alldeles för många giriga män som låter sin sambo betala hyra och sen vid en separation har kvinnan inte rätt till någonting och har inte råd att skaffa sig något eget. Så ville vi inte ha det oavsett vad som händer i framtiden.

Allt övrigt kring våra barn (varsitt sedan tidigare och ett gemensamt) är reglerat i testamente. Nu går inte allt att lösa så det blir exakt 50/50 men vi har gjort det bästa av det samt har livförsäkringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
El Capitan 006 och 11 till
  • Laddar…
Prat med era banker och är ni inte nöjda prata med flera. Någon bankman bör ju hanterat en liknande situation och kan ge god råd.
 
L LeffeMejsel skrev:
Vi ville ha balans i förhållandet och samtidigt bo kvar i huset och då var detta det enda rimliga. Man ser alldeles för många giriga män som låter sin sambo betala hyra och sen vid en separation har kvinnan inte rätt till någonting och har inte råd att skaffa sig något eget. Så ville vi inte ha det oavsett vad som händer i framtiden.
Hrrm.. giriga MÄN ? I 100% av de fallen jag sett i min omgivning har varit tvärt om, mannen har exempelvis haft ett hus, kvinnan har flyttat in och sedan velat ha (och fått) hälften av värdet trots att hon inte gick in med några pengar från start eller betalat några löpande utgifter (dom var gifta).

I ett annat fall har dom köpt och flyttat in i ett hus "gemensamt", mannen lägger in alla pengar för handpenning (lägenhetsförsäljning), och betalar sen både amortering och räntor under alla år och kvinnan har sedan ändå varit berättigad till halva husets värde vid separationen (sambos).

..Eller ett annat fall lite längre tillbaka, mannen bor i ett ärvt hus utan lån, kvinnan flyttar in, gifter sej och sen vid separationen kräver hon att få behålla huset, och lyckas med detta. Mannen står plötsligt bostadslös då han dessutom måste betala blancolånen som är tagna i hans namn men som kvinnan shoppat upp.

Men i ämnet i fråga så tycker vi nog lika, se till att få allt 100% klart, rättvist och vattentätt innan, för vid separationer förvandlas många synbart normala människor till egoistiska monster.
 
  • Gilla
thaman och 7 till
  • Laddar…
j.f.s
S SueCia skrev:
Köp nytt gemensamt hus istället för att bo hos honom. Du kan bli delägare på papperet men risken är överhängande att det känns som du bor hos honom ändå.
Exakt så! Jag och sambon bodde först i mitt hus men hon kände aldrig att hon verkligen bodde där utan att hon mer var inneboende. Vi köpte en gemensam bostad istället.

Sen är det också så att vi endast har särkullbarn och då är testamente en bra idé. Ta hjälp av en jurist då formalian är viktig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Hrrm.. giriga MÄN ? I 100% av de fallen jag sett i min omgivning har varit tvärt om, mannen har exempelvis haft ett hus, kvinnan har flyttat in och sedan velat ha (och fått) hälften av värdet trots att hon inte gick in med några pengar från start eller betalat några löpande utgifter (dom var gifta).

I ett annat fall har dom köpt och flyttat in i ett hus "gemensamt", mannen lägger in alla pengar för handpenning (lägenhetsförsäljning), och betalar sen både amortering och räntor under alla år och kvinnan har sedan ändå varit berättigad till halva husets värde vid separationen (sambos).

..Eller ett annat fall lite längre tillbaka, mannen bor i ett ärvt hus utan lån, kvinnan flyttar in, gifter sej och sen vid separationen kräver hon att få behålla huset, och lyckas med detta. Mannen står plötsligt bostadslös då han dessutom måste betala blancolånen som är tagna i hans namn men som kvinnan shoppat upp.

Men i ämnet i fråga så tycker vi nog lika, se till att få allt 100% klart, rättvist och vattentätt innan, för vid separationer förvandlas många synbart normala människor till egoistiska monster.
Inte alla män...

Jag sökte runt väldigt mycket innan vi genomförde vår "interna" försäljning och det räcker med att söka här på byggahus.se så hittar man åtskilliga trådar där det hejas på att man minsann inte ska sälja något till sin sambo. Det är bättre att sitta "safe". Det är mycket parametrar att väga in i det här som t.ex. vem som är hemma med barn, tjänar mest, tar hand om hemmet osv som också är ett värde/uppoffring trots att det inte är cash in i huset... men det behöver vi inte diskutera nu :)

Det viktiga är att man, som du skriver och vi är överens om, gör det ordentligt oavsett vad man är av för kön. Man skall inte ge bort nånting för att slippa skatt och sen förvänta sig att det löser sig vid en separation. Folk blir giriga och det är lätt att vara blåögd och lite korkad som i de fallen du beskriver. Det juridiska är tråkigt men nödvändigt.
 
  • Gilla
Anndin
  • Laddar…
Fortsätt lev isär och ha det härligt ihop på andra sätt! (Att bo med andras barn är ingen bra idé :) ) Lycka till! <3
 
  • Gilla
Villavillerkulla och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
S Stefanp123 skrev:
Fortsätt lev isär och ha det härligt ihop på andra sätt! (Att bo med andras barn är ingen bra idé :) ) Lycka till! <3
Precis.. jag tycket man skall ta det ett steg till.. adoptera bort alla barn och börja om från början.
 
  • Haha
  • Gilla
Urban R och 7 till
  • Laddar…
Ta hjälp av banken.

Skulle köpt halva huset av honom, till dagens marknadsvärde. Så inget onödigt tjafs kommer av att någon ”gjort rätt el fel”.

Lånen kommer skilja i kronor hos banken.. MEN hur ni väljer att betala dem sedan är ju upp till er. Har ni gemensam ekonomi så delar ni ju boendekostnaderna på två.. oavsett vem som har lånat vad rent pengamässigt.

Utöver det, tar ni lika mycket sparpengar vardera och bekostar utbyggnaden själva.. (alt ett gemensamt lån).

Lycka till oavsett!
 
  • Gilla
PeHåGe
  • Laddar…
Tack för alla svar vissa bättre än andra
Vi har tagit beslutet att köpa ett nytt gemensamt hus så det blir att han säljer sitt. Nu väntar vi bara på att rätt hus ska komma upp på marknaden
 
  • Gilla
D-bug och 10 till
  • Laddar…
N Samboskap På gång skrev:
Tack för alla svar vissa bättre än andra
Vi har tagit beslutet att köpa ett nytt gemensamt hus så det blir att han säljer sitt. Nu väntar vi bara på att rätt hus ska komma upp på marknaden
Lycka till! :)(y)
 
  • Gilla
Ny husägarinna
  • Laddar…
N Samboskap På gång skrev:
Tack för alla svar vissa bättre än andra
Vi har tagit beslutet att köpa ett nytt gemensamt hus så det blir att han säljer sitt. Nu väntar vi bara på att rätt hus ska komma upp på marknaden
Lycka till! Jag tycker ni gör ett bra val.
 
  • Gilla
Ny husägarinna
  • Laddar…
Hur gick det med detta till slut?
 
Trådstartaren senast aktiv 2022, så risken finns att vi inte får veta det.
 
  • Haha
prebbs_se
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.