Hej! Har en vän som ska köpa sin mammas hus. Hans mammas sambo känner en mäklare som ska göra en värdering på huset. Sambon till hans mamma har varit väldigt på om att huset ska säljas, min vän har tidigare hyrt huset förmånligt.

Hur ska han tänka kring värderingen av huset? Ska man be banken skicka en som värderar huset för att det ska bli neutralt eller ska man vara godtrogen och tro på en rättvis värdering?
 
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Hej! Har en vän som ska köpa sin mammas hus. Hans mammas sambo känner en mäklare som ska göra en värdering på huset. Sambon till hans mamma har varit väldigt på om att huset ska säljas, min vän har tidigare hyrt huset förmånligt.

Hur ska han tänka kring värderingen av huset? Ska man be banken skicka en som värderar huset för att det ska bli neutralt eller ska man vara godtrogen och tro på en rättvis värdering?
Utan att vara överdrivet paranoid, så är väl fråga 1 relationen till sambon. Mellan raderna läser jag att den möjligen är tveksam, i så fall skulle jag definitivt ta in en oberoende värdering. Fråga 2 är kring framtida arv. Det är så klart mammans pengar att göra vad hon vill med, men vettigt att i alla fall lyfta frågan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ta in flera värderingar och dra ett snitt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
P
Ta in tre olika mäklare och räkna ut medelvärderingen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hej ser vad ni har skrivit! Kan han som köpare ta i en egen värderare? Han kommer ju ta ett lån via en bank är det inte rimligt att banken vill göra en värdering också?
Ja precis @esortho , han har en bror som bor i Finland så det som är uttalat är att priset kommer bli enligt marknadsvärde för hans mamma inte vill sälja billigare får då har hans bror rätt till samma peng.
 
Typisk sol och vårare. Be mamman läsa på lite om deras metoder och upplägg.
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Han kan väl ta in hur ,många värderare han vill, men det är ju i slutändan ändå fastighetsägaren, mamman, som bestämemr vad huset ska säljas för.
 
GlennB GlennB skrev:
Han kan väl ta in hur ,många värderare han vill, men det är ju i slutändan ändå fastighetsägaren, mamman, som bestämemr vad huset ska säljas för.
Jo men om det inte är marknadsmässigt pris så kan det bli problem vid en framtida bodelning
Om han får köpa till underpris kan det räknas som ett förskott på arvet
 
Jo visst kan det bli så, men det behöver ju inte vara ett problem.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Höja hyran om mamman behöver stålars?

//
 
Varför säljer mamman, behöver hon pengarna eller är det något annat ( som vi inte har med att göra 😀) Hursomhelst, behöver hon inte pengarna så kan väl ta det som förskott på arv. Värdera huset, ta ett genomsnitt och betala din bror hälften. Alternativt så får han hela huset som gåva som skall räknas som förskott på arv och när boet skall skiftas någon gång så räknas det av.
 
Precis som andra har skrivit så bör din vän ta in en egen mäklare som gör en värdering, det kan t o m vara så att den bank han vill låna i kräver det. Men jag reagerar lite på att det är sambon som är pådrivande här, han har egentligen ingenting med affären att göra. Som Kapsylskrev ovan kan man lösa det med att göra det som ett förskott på arvet istället. Din vän kan ju föreslå det och se vad mamma (och sambo) tycker om det. Börjar sambon protestera kan det ju tyda på att han intresserar sig lite för mycket för mammans pengar och då börjar det se ut som ekonomiskt våld. Så det bästa rådet jag tänker att du kan ge din vän är dels att han bör ha en egen mäklare men också att han kanske ska lägga sig i mammas relation lite och fundera på om mamma mår bra i den.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Som för flera andra blir min instinktiva reaktion att sambon inte bara har mammans bästa i åtanke här. Möjligen orättvist, men better safe than sorry...

Din vän bör som sagt försöka ta reda på mer om syftet med försäljningen (och relationen), inte för att säkra sitt arv utan för att säkra sin mammas tillgångar. Min första tanke var att sambon kanske lobbar för att de ska köpa ett annat hus för mammans pengar och vips äger han halva huset, om inte mamman har koll. Finns många fallgropar här.

Om allas intentioner är reko är väl det enda rådet (redan givet) att ta in minst ett par, tre oberoende värderingar och ta ett snitt.
 
  • Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 4 till
  • Laddar…
Stimulants95 Stimulants95 skrev:
Hej! Har en vän som ska köpa sin mammas hus. Hans mammas sambo känner en mäklare som ska göra en värdering på huset. Sambon till hans mamma har varit väldigt på om att huset ska säljas, min vän har tidigare hyrt huset förmånligt.

Hur ska han tänka kring värderingen av huset? Ska man be banken skicka en som värderar huset för att det ska bli neutralt eller ska man vara godtrogen och tro på en rättvis värdering?
De skall tänka så att det blir bäst för alla parter, d.v.s kolla med flera olika instanser som värderar, bank, mäklare, booli?. Sen skall man se hur man gör överlåtelsen (i min mening) så skattebillig som möjlig för alla parter baserat på värdering kontra taxeringsvärden och självklart på vad mamman tänker och vill med huset.
Ett exempel. Taxeringsvärder är 1000 000 och mäklaresn värdering 2 000 000.
Vid en försäljning skattas det 22% på vinsten --> 1560 tkr i rena pengar till mamman efter skatt.
Då kommer frågan, vill mamman ha pengarna 1) eller vill hon att det skall blir rättvist mellan syskonen och en skall få hälften av värdet och den andre huset 2).
I alternativt 1 så sker det hela som en gåva med vederlag för 1560 tkr, vilket minskar stämpelskatten och ev. kostnad för uttag av pantbrev för den köpande sonen. "Rätt" summa har betalats och inget förskottsarv sker eg.

2) Mamman vill fördela värdet av huset. Nu blir det intressantare. Hon ger huset som gåva mot vederlag till den som skall ta huset motsvarande halva summan vid försäljning (1560 tkr /2) 780 tkr.
Då finns en regel om att den som tar emot huset som gåva kan erlägga vederlag med 85% av taxeringsvärdet och då inte "lösa" ut någon stämpelskatt vid köpet, bara en registreringsavgift, och inte heller någon skatt hos den givande parten. Så i det fallet kan den som skall lösa ut betala 780 tkr till mamman som sen ger det till den andra sonen, ff skattefritt (i sverige i alla fall, känner inte till reglerna i Finland). Här kan man rent utav säga att han skall betala 85% av taxeringsvärdet som en gåva till sin mor eller bror direkt. Ev. kostnader för pantbrev utgår i vanlig ordning...

Så då beror det mer på vad "målsättningen" är. Pengar till mamman (sambon? det lägger jag iofs ingen värdering i) eller någon form av rättvisegrej?

Om inte ekvationen ovan går ihop, d.v.s marknadsvärdet är avsevärt högre än taxeringsvärdet så bör alternativ 1 gälla...

Sen alternativ 3) Sälj på öppna marknaden, behåll eller fördela pengarna hur hon nu vill göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.