Hej,

jag har ett 30-årigt VELUXfönster i badrummet där glaset har blivit dimmigt. Ramen verkar vara i gott skick. Lönar det sig att byta glaskassett, vad kan det kosta? Är moderna Veluxfönster avsevärt bättre?
 
  • Gilla
poes
  • Laddar…
På vilket sätt har glaset blivit dimmigt? Är det på insidan? Kostnaden är troligtvis någon tusenlapp om det inte är ett stort fönster. Besparingen energimässigt blir ganska liten, speciellt om resterande fönster är av samma typ. Du får ju dock avsevärt bättre U-värde om fönstret är 30 år gammalt.
 
Det är ett treglas-fönster. Trots putsning ser det ut att vara ränder och kondens på de inre ytorna. Kanske fönstret är bara 25 år.
 
Okej jag förstår. Då hade jag bytt fönstret av estetiska skäl. Är det ett 3-glasfönster får du inte någon direkt energibesparing när det bara gäller ett fönster.
 
D
Är inte Velux-kassetter tvåglas (möjligtvis treglas om man räknas en laminerad ruta som 2 olika glas). Tänk på att det (ibland?) sätts speciella krav på takfönster för att förhindra att man går igenom rutan.
 
Byt glaset och tätlisterna samtidigt. Beställ från VELUX direkt. Det blir bäst.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Jag försökte lista ut typ av glas/fönster jag har. På typskylten står GGL - 1 T och 1020 M 10.
Glaskassetten har två runtlöpande aluminiumprofiler så jag trodde att det är treglas. Men distansen mellan profilerna är bara runt två mm så det är kanske inte är någon ruta emellan. Då är det bara ett tvåglas-fönster. Det stämmer bättre med det som sades här innan och även med det som erbjuds nu på VELUX-hemsida.
Någon som vet om det finns krav på härdat/laminerat glas nuförtiden, när ingen går på taket?
 
PS: jag är inte ute efter någon energibesparing för att fönstret är öppet så mycket som frugan tillåter. Ett glas hade räckt.
 
D
Bpverket BBR

8:2433 Skyddsanordningar för att undvika genomtrampning Ytor och fasta anordningar som av misstag kan komma att beträdas och inte kan bära en person, ska förses med skydd mot att trampa igenom eller falla ner. Allmänt råd Ett räcke som är minst 0,5 meter högt eller ett galler på undersidan av öppningen minskar risken för att traqmpa igenom eller falla ner. Takfönster som lutar mer än 60º eller är upphöjda minst 0,35 meter över takytan behöver inte förses med skyddsanordningar.

Se sidan 116 i Velux handbok för yrkesmän om olika glaskassetter. Velux specardär vilka glas som är godkända mot genomtrampning (tror de bara gör godkända kassetter).
 
Redigerat av moderator:
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag försökte lista ut typ av glas/fönster jag har. På typskylten står GGL - 1 T och 1020 M 10.
Glaskassetten har två runtlöpande aluminiumprofiler så jag trodde att det är treglas. Men distansen mellan profilerna är bara runt två mm så det är kanske inte är någon ruta emellan. Då är det bara ett tvåglas-fönster. Det stämmer bättre med det som sades här innan och även med det som erbjuds nu på VELUX-hemsida.
Någon som vet om det finns krav på härdat/laminerat glas nuförtiden, när ingen går på taket?
Hur gick det för dig? Jag har GGL-1 T Velux fönster. Och de är banne mig treglas (man ser kondensvattendropparna på mellanglaset...
Kan ju vara att det inte är originalglas i och för sig - att någon redan bytt på detta (gammalt men i fint skick i övrigt).

Hade du två eller treglas där?
 
Jag gick och funderade länge. På kostnadssidan hade jag en ny glaskassett som skulle kosta runt 2000 (om jag minns rätt) plus kostnad för glasmästaren att komma hit och ta mått samt montera glaset. Därtill arbetet att fräsha upp det gamla fönstret (slipa, måla). Till sist bestämde jag att byta (skulle ändå byta några andra fönster). Det blev Velux igen men nu med ett handtag nedtill så att alla i familjen når dit utan pall. Det nya fönstret är vitt och smygen är smartare formad så nu är badrummet så ljust att man behöver solbrillor.
Jag ångrar inte beslutet..
 
  • Gilla
AAT
  • Laddar…
AAT AAT skrev:
Hur gick det för dig? Jag har GGL-1 T Velux fönster. Och de är banne mig treglas (man ser kondensvattendropparna på mellanglaset...
Kan ju vara att det inte är originalglas i och för sig - att någon redan bytt på detta (gammalt men i fint skick i övrigt).

Hade du två eller treglas där?
Kan ju så här i efterhand tillägga att efter att ha bytt kassetterna på 3 st - varför gjorde jag inte det tidigare. LÖJLIGT enkelt och billigt. (interglas var billigast då)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.