RoTe
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dags att byta styrelse så att ni får in lite upphandlingskompetens.
Problemet är ju att 97% av alla svenskar tror att alla jobbar 8-17 och bryr sig föga om oss andra. I morgon bitti kommer jag försöka sova i bilen då hantverkare högst troligt kommer dyka upp före lunch och jag slutar kl 07.
 
RoTe RoTe skrev:
Problemet är ju att 97% av alla svenskar tror att alla jobbar 8-17 och bryr sig föga om oss andra. I morgon bitti kommer jag försöka sova i bilen då hantverkare högst troligt kommer dyka upp före lunch och jag slutar kl 07.
Om man bor i ett tillräckligt stort hus så kommer det i princip alltid vara någon som renoverar. Den i princip absoluta rätten att renovera kör ju då över folk som t ex jobbar natt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är väl snarast att med ditt agerande så har du inte säkrat att ett avtal har ingåtts. Du har inte säkerställt att informationen har kommit fram till medlemmen och du har inte säkrat att ni är överens om att föreningens företrädare kan få tillgång till lägenheten en viss tid ett visst datum.
Ja, hur man än vänder och vrider på det så är det föreningen som sitter med sämst kort på hand. Det enda som konkret fungerar är när det känns i plånboken. Men att låta föreningen fritt sanktionera medlemmar kommer ju inte sluta bra baserat på vad man ibland kan läsa om här på BH.
 
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Ja, hur man än vänder och vrider på det så är det föreningen som sitter med sämst kort på hand. Det enda som konkret fungerar är när det känns i plånboken. Men att låta föreningen fritt sanktionera medlemmar kommer ju inte sluta bra baserat på vad man ibland kan läsa om här på BH.
Är det inte mer så att man får bygga system som bygger på att alla inte alltid levererar som man önskar.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
RoTe
M merbanan skrev:
Om man bor i ett tillräckligt stort hus så kommer det i princip alltid vara någon som renoverar. Den i princip absoluta rätten att renovera kör ju då över folk som t ex jobbar natt.
Kåken är åtta år gammal så förhoppningsvis dröjer det lite.
 
RoTe RoTe skrev:
Kåken är åtta år gammal så förhoppningsvis dröjer det lite.
Vilken dag som helst gissar jag. 😉😳
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Har inte läst alla inläggen, men hos oss fick man skriva på en fullmakt, att man godkände att OVK kunde genomföras utan att man var hemma.
 
C Civilpolisen skrev:
Har inte läst alla inläggen, men hos oss fick man skriva på en fullmakt, att man godkände att OVK kunde genomföras utan att man var hemma.
Min förening gör likadant.
 
Hej
Jag jobbar till stor del mot bostadsrättsföreningar och vet att många styrelser hotar med att lägga kostnader som uppstår vid ej tillträde och det verkar funka bra😁👍🏻.
Att sedan att dom faktiskt inte gör det spelar ingen roll men skrämseleffekten ger ju faktiskt resultat…
Bäst är de styrelser som sakligt förklarar för sina medlemmar om föreningens rättigheter att komma in i lägenheten och om innehavaren skyldighet att lämna tillträde, att om tillträde inte ges kommer föreningen begära rättelse och i slutändan kan föreningen förverka bostadsrätten.
Inte alltid ett trevligt brev att få från sin förening men en sådan styrelse tycker jag faktiskt sköter sitt arbete ”på riktigt ” nämligen att tillvarata föreningens och medlemmars ekonomiska intressen på bästa sätt.

Om detta ämne skulle jag kunna skriva en bok om men jag har verkligen svårt att förstå hur folk tänker. Alla ska veta exakt tid, dag, kan inte läsa innantill på avisering, inte flyttar undan enligt anmodan osv osv.
Ska det vara så svårt??
Jag är bostadsrättsinnehavare i ett par föreningar där jag har alternativboenden och har i ett fall nyckel permanent inlämnad till styrelsen och i den andra har vi huvudnyckel. Funkar kanon!

Det är alltid fullt tillträde till dessa och funkar kanon när avloppet skall spolas, ovk mm.
Jag lämnade in en motion till vår förening som inte har huvudnyckel om att skaffa det men styrelsen besvarade det med att andra investeringar låg med högre prioritet under kommande år men skulle ta in offert för vidare diskussion på höstens medlemsmöte.

Sorry att jag blev för OT, men då jag så ofta kommer i kontakt med dessa problem i mitt arbete är det som ett rött skynke för mig.
Så vanligt förekommande så jag faktiskt börjat tappa tron på människor i stort!
Nä ändra lagen , jättehöga böter, utesluta medlemmar som inte sköter sig😁
/ Björkskär
 
B Björkskär skrev:
är det som ett rött skynke för mig.
Trots att jag främst ser "BRF-problem" från styrelseperspektivet, är maktfullkomliga BRF styrelser, med bristfälliga kunskaper, som använder hotelser utan lagstöd, ett knallrött skynke för mig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Trots att jag främst ser "BRF-problem" från styrelseperspektivet, är maktfullkomliga BRF styrelser, med bristfälliga kunskaper, som använder hotelser utan lagstöd, ett knallrött skynke för mig.
Hej
Ja jag hålla med dig till viss del men en styrelse är sällan maktfullkomlig mer än max ett par årsstämmor om en majoritet tycker de gör ett uselt jobb..
Problemet som jag ser det är det nummer utbredda problemet ”inte tål auktoriteteter” attityden och det ständiga konsensus strävandet.
Demokrati tycker jag är majoritetsbeslut, inte att hitta en lösning som alla kan acceptera.
Det är sällan det är fel på en styrelse om 56 är sams och 4 är totalt emot vilket ju oftast är fallet.
Minoritet får helt enkelt foga sig så processer går framåt och inte helt stannar upp till men för majoriteten.

Ofta är det tyvärr alltid samma personer som ställer till med trassel och extra kostnader i en brf, oklart varför folk inte kan foga sig som majoriteten. Därför tycker jag det är synd att föreningar inte har lagliga långtgående sanktionsmöjligheter i dessa fall.
/ Björkskär
 
B Björkskär skrev:
Minoritet får helt enkelt foga sig
Eller så följer alla parter lagstiftningen utan fulspel. Bara en tanke…
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så följer alla parter lagstiftningen utan fulspel. Bara en tanke…
Ja självklart skall lagar följas!

Jag råkade möjligen bara ge uttryck för min personliga avoghet mot klen lagstiftning som möjliggör att minoritetsintressen tillåts agera som dom gör. Det är sällan till gagn för majoriteten att ett fåtal ”rättshaverister ” kommer in i en grupp.
Jag är mer för direktdemokrati (med enkel eller angiven kvalificerad majoritet) i de flesta fall.

/ Björkskär
 
B Björkskär skrev:
Ja självklart skall lagar följas!
Då ska man inte hota med avgifter som man inte har lagstöd för att försöka ta ut, tycker jag. Hur effektivt det än må vara.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Unikt namn
Jag bodde i en BRF där det sattes i system att inte avisera OVK m.m. till vissa medlemmar i föreningen som styrelsen ogillade, så att de sen kunde kräva in straffavgifter för extrabesök. Givetvis tillsammans med hot om fogden.

Styrelsen bestod av gubbar kring 70.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.