Tänkte bygga en pergola och har sneglat på limträ.
Jag vill gärna att den ska få silvergrå yta med tiden - hur ska jag behandla för att uppnå detta och samtidigt få helt ok träskydd mot röta etc?

Kiselbehandling verkar vara 50/50 som blir nöjda med.

Olja- finns risk att det blir svart/brunt istället?
 
D
Finns tryckt limträ
 
D Derbyboy skrev:
Finns tryckt limträ
Inte balkar i de dimensioner jag vill ha tyvärr
 
Ingen som har erfarenhet av limträ utomhus?
 
K
Har målat med linoljefärg. Funkar bra
 
K kniv skrev:
Har målat med linoljefärg. Funkar bra
Heltäckande färg alltså? Inte bara olja?
 
K
Ja. Grundat med oljan innan målning obv
 
B Bygget123 skrev:
Heltäckande färg alltså? Inte bara olja?
Jag är mer ute efter att få den naturliga gråa patinan, fast med skydd mot röta och mögel.
 
S
Obehandlat limträ kommer släppa i limningen till slut.
Jag målade också med linoljefärg.

Annars är asp ett tips. Det är hållbart så länge det får torka ut emellanåt (dvs inte i markkontakt) och blir silvergrått efter 2 år.

Jag har pergolabågar i asp på målat limträ.
Pergolabågar i silvergrått asp på målat limträ mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
B Bygget123 skrev:
Jag är mer ute efter att få den naturliga gråa patinan, fast med skydd mot röta och mögel.
Tjärvitrol kan vara ett bra alternativ, linolja skulle jag vara försiktig med då det lätt blir påväxt på det..
 
R Rejäl skrev:
Tjärvitrol kan vara ett bra alternativ, linolja skulle jag vara försiktig med då det lätt blir påväxt på det..
Jo rådgjorde med en färgaffär, ger rätt färg men har tyvärr inget rötskydd.

Edit: blandar ihop med järnvitrol. Tjärvitrol tycker jag blir för mörkt
 
R
B Bygget123 skrev:
Jo rådgjorde med en färgaffär, ger rätt färg men har tyvärr inget rötskydd.
Tjära är ju det bästa rötskyddet, du tänker på järnvitriol som ingett skydd ger?
Den finns i grå kulör tror det är Auson som har det..
 
R Rejäl skrev:
Tjära är ju det bästa rötskyddet, du tänker på järnvitriol som ingett skydd ger?
Den finns i grå kulör tror det är Auson som har det..
Kollade på en provplanka med tjärvitrol på colorama och sen såg mer brunbetsad ut, men när jag läser om det på nätet verkar det bli fint grått efter något år ute - så kanske vore något att testa på limträ ändå.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K
Om du inte har panik att bygga nu nu nu, och detta är av vikt. Så skulle ju ett alternativ kunna vara att köpa en limträstolpe/balk och sen behandla den med lite olika möjliga varianter för att se hur det blir efter ett tag
 
OK jag tänker nu att man skulle kunna köra på tjärvitrol och limträbalkar utomhus.
Någon som direkt avråder detta och istället köra på vanligt tryckat för att vara på den säkra sidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.