Go'kväll

Jag införskaffade en fastighet för lite drygt ett år sedan. Redan strax efter köpet insåg jag att taket på grannens garage sticker ut över gränsen med ca 15cm. Utöver detta så finns det inga hängrännor så dagvattnet åker rakt ut på min fastighet också.

Tidigare har jag inte brytt mig så mycket. Det finns viktigare saker i livet. Men efter ett par konflikter med dessa grannar har jag bestämt mig att jag vill att det som sticker ut ska bort. Frågan är bara hur jag ska gå tillväga.

Jag hade tänkt att sammanställa ett brev där jag kräver att överskjutande del plockas bort samt att dagvattnet hanteras på något sätt. I brevet hade jag tänkt ge dem 3 kalendermånader att utföra åtgärden.

Vad är mina rättigheter här, är detta ett bra sätt att göra det på juridiskt? Att detta kommer förstöra relationen med grannen totalt är jag med på. Men så får det vara.
 
  • Gilla
Namnethär och 2 till
  • Laddar…
Det rimliga är att säga till att de får ta hand om sitt vatten.

Det mindre rimliga är att börja en långvarig, olöslig och bitter grannfejd genom att vara småaktig. Om du redan nu avskyr din granne så mycket att det är värt att ta strid om de 15 cm, är det nog smartare att flytta direkt. Du kan kanske med en massa nedlagd tid och kraft få tillbaka dina 15 cm, men hur ska du fira den ”segern”. Ska du stå i tomtgräns och vifta med armarna i tomrummet du just ”vunnit”?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det rimliga är att säga till att de får ta hand om sitt vatten.

Det mindre rimliga är att börja en långvarig, olöslig och bitter grannfejd genom att vara småaktig. Om du redan nu avskyr din granne så mycket att det är värt att ta strid om de 15 cm, är det nog smartare att flytta direkt. Du kan kanske med en massa nedlagd tid och kraft få tillbaka dina 15 cm, men hur ska du fira den ”segern”. Ska du stå i tomtgräns och vifta med armarna i tomrummet du just ”vunnit”?
Jag förstår vad du menar och i vanliga fall håller jag helt med dig. Men dessa personer är totalt omöjliga att ha att göra med. Pensionärer som inte har bättre för sig än att bråka.

Har hittills tagit det lungt och med en nypa salt. Men alla har en gräns och för mig är den nu nådd.

Betyder inte att det ska bli fullskaligt krig. Men vill ge dem lite av sin egen medicin. Om inte annat för min egna sinnesro.

Med det sagt så kanske inte tråden ska handla om den biten. Utan låt oss fokusera på det juridiska.
 
  • Gilla
Manganbangan och 4 till
  • Laddar…
F
ja du säger åt dem att de får ta hand om sitt vatten och hålla sitt tak på sin egen tomt. Inom tre månader är lagom tycker jag.

Men frågan är vad du ska göra när de skiter i att göra’t. Orkar du dra dem till tinget?
 
R Rewrap skrev:
Go'kväll

Jag införskaffade en fastighet för lite drygt ett år sedan. Redan strax efter köpet insåg jag att taket på grannens garage sticker ut över gränsen med ca 15cm. Utöver detta så finns det inga hängrännor så dagvattnet åker rakt ut på min fastighet också.

Tidigare har jag inte brytt mig så mycket. Det finns viktigare saker i livet. Men efter ett par konflikter med dessa grannar har jag bestämt mig att jag vill att det som sticker ut ska bort. Frågan är bara hur jag ska gå tillväga.

Jag hade tänkt att sammanställa ett brev där jag kräver att överskjutande del plockas bort samt att dagvattnet hanteras på något sätt. I brevet hade jag tänkt ge dem 3 kalendermånader att utföra åtgärden.

Vad är mina rättigheter här, är detta ett bra sätt att göra det på juridiskt? Att detta kommer förstöra relationen med grannen totalt är jag med på. Men så får det vara.
Borde man inte kunna ta det med stadsbyggnadskontoret? Grannen har ju inte följt byggreglerna och de borde kunna ålägga grannen att riva eller minska på det utskjutande taket.
 
  • Gilla
Manganbangan och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Men frågan är vad du ska göra när de skiter i att göra’t. Orkar du dra dem till tinget?
Ja det funderar jag också på. Delvis därför jag startade tråden.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Borde man inte kunna ta det med stadsbyggnadskontoret? Grannen har ju inte följt byggreglerna och de borde kunna ålägga grannen att riva eller minska på det utskjutande taket.
Även utanför detaljplanerat område?

Det syns på taket att det vid något tillfälle blivit förlängt då det finns skarvar och liknande.
 
Det låter som TS vill vara lagom jobbig mot sina grannar. Det blir till att anmäla till kommunen, polisen och kronofogden. Man kan ju också hyra in en jurist som får skicka ett "hotfullt" brev att de måste sluta med intrånget annars blir det tinget.

Om man vill fortsätta kan man ju alltid plantera något elakt i tomtgräns som sprider sig ordentligt in till grannen och förstör grunden till garaget.

Eller så kan man lägga fokus på annat och nöja sig med att pensionärerna nog dör snart.
 
R Rewrap skrev:
Även utanför detaljplanerat område?

Det syns på taket att det vid något tillfälle blivit förlängt då det finns skarvar och liknande.
Aha, nej det vet jag inte då. Jag såg små tomter framför mig där det är trångt om plats eftersom garaget var placerat i tomtgräns.
 
  • Gilla
jernlas
  • Laddar…
F
Finns knappast något tråkigare för en tingsrätt att göra än att medla mellan grannar om en skitsak. Det finns lixom ingen som kommer att ta grannen i örat åt dig utan att du får slösa mängder av din egen tid och energi på det.

Var övertrevlig istället. Det retar nog grannen betydligt mer än hot om stämning.

Eller plantera buskar mot garaget som gör fasaden omöjlig att underhålla (förutsätter dock att de bryr sig om sånt)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur uppenbart är det att taket skljuter över gränsen? Hur tydligt är gränsen utmarkrrad?

Om man "av misstag" råkar inkräkta på grannens mark, så finns det klausuler i jordabalken som i princip ger "inkräktaren" rätt behålla det som inkräktar (mot viss ersättning), eller tom att genom fastighetsreglering tvångsköpa marken som man inkräktar på.

Det är alltså inte säkert att du lyckas beivra intrånget.

Men pensionärer som inte har något bättre för sig än att bråka kan du nog se som ett övergående problem. Alla blir äldre.
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Om du vill vara riktigt jävlig och redan bestämt dig för att ni ska bli osams på riktigt kan du ju bygga ett fristående tak, lite lägre än grannens, som styr tillbaka vattnet mot deras fasad.


Typ såhär:
Schematisk illustration av ett fristående tak som leder dagvatten mot en grannes byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




(Hmm, frågan är om det här är vad jag borde ägna arbetstid åt egentligen?)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Linderödsåsen och 16 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
kan du nog se som ett övergående problem.
Men det kan ta uppemot trettio år innan ”lösningen” kommer om det vill sig ”illa”…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Finns knappast något tråkigare för en tingsrätt att göra än att medla mellan grannar om en skitsak. Det finns lixom ingen som kommer att ta grannen i örat åt dig utan att du får slösa mängder av din egen tid och energi på det.

Var övertrevlig istället. Det retar nog grannen betydligt mer än hot om stämning.

Eller plantera buskar mot garaget som gör fasaden omöjlig att underhålla (förutsätter dock att de bryr sig om sånt)
Hmm gillar idén med buskar. De bryr sig väldigt mycket om sånt.

Men det finns alltså ingen instans so kan "tvinga" dem att ta bort taket? Känns ju lite snopet..
 
H hempularen skrev:
Hur uppenbart är det att taket skljuter över gränsen? Hur tydligt är gränsen utmarkrrad?

Om man "av misstag" råkar inkräkta på grannens mark, så finns det klausuler i jordabalken som i princip ger "inkräktaren" rätt behålla det som inkräktar (mot viss ersättning), eller tom att genom fastighetsreglering tvångsköpa marken som man inkräktar på.

Det är alltså inte säkert att du lyckas beivra intrånget.

Men pensionärer som inte har något bättre för sig än att bråka kan du nog se som ett övergående problem. Alla blir äldre.
Här är det väldigt tydligt. Gränspinnen står ca 10cm från ytterväggen. Går inte att missa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.