Hej

Precis lagt nytt papptak på gammalt papptak. Imorgon ska faktura betalas och vill gärna få ngn bedömning på detta

1. Är det ok att ”fogen” inte smetar ut på alla remsor? Ser ut som det gör det för det mesta men här och var är det ngn glipa på ngn mm

2. Är det ok att ”lappa” med så små lappar som de gjort

3. generellt - ser det ok ut?

Jag är amatör på det här

Mvh
Niklas
 
  • Närbild på nytt papptak med synlig fog där smetningen inte är heltäckande och små glipor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt papptak med fönster, där fogarna och små lappar på taket är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt papptak med takgenomföring och synliga fogar samt lappningar runt genomföringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt papptak runt ventilationstrumma med synlig fogning och små lappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt papptak med ventilationsrör, vissa remsor har tydliga fogar och små lappar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt lagt papptak med synlig ventilationskupa, skorsten och detaljer av takarbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt papptak med synliga skarvar och små lappar mot en fond av ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt svart papptak med synliga fogar och små lappningar, stadsbebyggelse i bakgrunden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stosen ser tveksam ut. Kolla principlösningar/riktlinjer på tg norden.
 
  • Gilla
niklasjo
  • Laddar…
Rickard.
Jag skulle nog inte acceptera lösningen runt röret och lilla plåthuven men i övrigt ser det ok ut.
Röret ska ha en gummistos och det ska vara uppvik även på lilla huven.
 
  • Gilla
niklasjo
  • Laddar…
Tack båda! Detta var befintliga rör som fanns innan. Dessutom la vi ny takpapp på gammal pappa. Påverkar det ovan på ngt sätt ?
 

Bästa svaret

Rickard.
Det spelar egentligen ingen roll, jag har trätt gummistosar över sånnadär böjar tidigare så det går men annars rekomenderar jag att man försiktift kapar bort böjen då den bara ställer till med is på vintern och gör ingen nytta, för visst är det avloppet?

Jag tror egentligen röret kommer vara tätt som det är men det är en nödlösning och det är ingen nödsituation, lilla burken tycker jag rent är felaktig om jag tolkar bilden rätt.
 
  • Gilla
niklasjo
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det spelar egentligen ingen roll, jag har trätt gummistosar över sånnadär böjar tidigare så det går men annars rekomenderar jag att man försiktift kapar bort böjen då den bara ställer till med is på vintern och gör ingen nytta, för visst är det avloppet?

Jag tror egentligen röret kommer vara tätt som det är men det är en nödlösning och det är ingen nödsituation, lilla burken tycker jag rent är felaktig om jag tolkar bilden rätt.
Tack Richard!

det verkar som de ska se över detta! En annan fråga - det verkar som de inte lagt takpapp med överlapp, är det ok? Det låg redan papptak tidigare
 
  • Tak med ny takpapp utan synlig överlappning mot bakgrund av radhusområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med svart takpapp utan synligt överlapp, ventilationsrör och takfönster, i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Vad menar du med det?

Skarvarna läggs såklart omlott och sen svetsas dom för att det ska bli tätt.
 
  • Gilla
niklasjo och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Vad menar du med det?

Skarvarna läggs såklart omlott och sen svetsas dom för att det ska bli tätt.
Ok tack! Jag kommer ta dit en besiktningsman, så tack för du tryggade mig i att jag behöver det.
 
avluftningsröret - det är så msn gör om man inte får av böjen o inte får dit en gummistos . men besiktningsman kommer säga ”det ska va gummistos ”.

huven som är silikonad runt kommer va en garanterad anmärkning . plåt ska lossas och papp dras upp eller så går man upp med psppen på plåten .

taket e nog tätt , men just nu är det en silikonfog som håller taket tätt , så livslängd på täthet är inte längre än silikonet håller 1-2 år

antigen ber du företaget åtgärda dessa saker , eller så betalar du besiktningsman som kommer anmärka på de två sakerna och du sen får jaga företaget att räta till dem
 
  • Gilla
niklasjo
  • Laddar…
roofius roofius skrev:
avluftningsröret - det är så msn gör om man inte får av böjen o inte får dit en gummistos . men besiktningsman kommer säga ”det ska va gummistos ”.

huven som är silikonad runt kommer va en garanterad anmärkning . plåt ska lossas och papp dras upp eller så går man upp med psppen på plåten .

taket e nog tätt , men just nu är det en silikonfog som håller taket tätt , så livslängd på täthet är inte längre än silikonet håller 1-2 år

antigen ber du företaget åtgärda dessa saker , eller så betalar du besiktningsman som kommer anmärka på de två sakerna och du sen får jaga företaget att räta till dem
Tack! Jag har besiktning på onsdag samt inte betalt fakturor än vilket jag kommer avvakta med tills fackmannamässigt utfört. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.