Jag ska dra plast rör dels mellan tak stolarna (i husets kortside riktning) och dels över takstolarna (i husets längd riktning).

Vad ska man tänka på när man fäster rören:

-Kan/ska man göra nått speciellt för att minska buller? Typ lägga nått mellan rör och fästband eller mellan rör och trävirke.
-Hur tätt måste rören fästas? Eller räcker det att dom ligger löst på takstolar resp. spikläkt?

Takstolarna är cc90 och spikläkten mellan stolarna är cc30. Jag tänkte använda hålband och träreglar för att fästa rören.

:)
 
Jag använde hålband och skruvade fast i varje takstol (cc120).
Vid dragning längs med takstolarna kottlade jag mellan takstolarna med 22x45mm läkt och skruvade hålbanden i det.

Inga mellanlägg använde jag och upplever inte att det uppkommer stomljud heller.
Vi har iofs spiro men det kanske är sak samma?
 
Bra är väl att fästa rören så man åtminstone inte riskerar att putta isär dem vid ev. underhållsarbete på kåken. Kan bli otrevligt om badrumsluften åker ut på vinden tex.Rören i sig är ju så lätta att det säkert går att hänga 10 meter i ett enda hålband men för skarvar/utblås osv sätter jag in stöd så det inte åker isär.

Själv kör jag med hålband och skruv båda köpt på Biltema. På en del ställen klotsar jag upp med en regel.
 
Ok, tack. :)
Visst isolerar man väl rören förrän man fäster dom eller hur? Isåfall får man ju "mellanlägg" på köpet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.