Hej! Bor i nybyggt hus och har bara bott här i snart 2år. För 6 månader sen byggdes en nytt hus bakom vårat och har märkt att vatten nu konstant kommer in på våran tomt. Är detta ok eller ska det nya huset ta på sig att fixa detta på rimligt sett?
 
Vad för vatten, från stuprör eller grundvatten. Dagvatten ska inte gå in på annan fastighet och bli som ett kärr. Har dom grävt djupt kan det vara grundvatten/dränering och det är lika med det. Det ska tas omhand av fastigheten på egen mark med därför avsedd infiltration eller avledning till dike. Inget som man ska tollerera och det är säkert grundentreprenören som är pappa för det.
 
Det är nog grundvatten. Det nya huset ligger lite högre och dom sprängde bort berg för grunden så jag gissar på att man nu fått vattnet att rinna under deras hus och ut på min tomt nu istället
 
Har dom sprängt och öppnat upp för vatten, som ev rinner under deras hus och ner till er, så är det dom som ska leda bort vattnet, med en form av dränering. Det blir att gå över och tala lungt och sansat med dom, om det som uppstått som nackdel för er. Ladda inte taggarna ut, det blir bara otrevligt.
 
Nej jag är lugn 👍 har en egen liten grävare så har till och med varit snäll och grävt upp för dom då jag hade ett vattenrör nergrävt där för övertryck i brunnen. Jag hoppas dom ska börja imorgon och ska se vad dom säger då för jag vill fylla igen där snarast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.